Hur lånar du ut din hane till avel??

Casper

Trådstartare
Ja precis som överskriften låter..
Förutsatt att hunden är hd/ad fri samt frisk och övriga rasspecif krav är ua.

* lånar du ut din hane till alla rasrena tikägare som ringer?
- eller bara till vissa linjer osv??

* Hur tar du betalt? Parningsavgift + pris per valp eller tar du ett valppris?

* NÄR tar du betalt?

* Vad ställer du för krav på deras tik för att dom ska få låna DIN hane?

* om dom kommer långa vägar ifrån, låter du deras tik stanna hos dig gratis då?

Lite frågor som poppade upp:D

Sv: Hur lånar du ut din hane till avel??

Naturligtvis paras inte någon av hanarna med alla möjliga tikar, bara för att de vill använda just den hanen jag har.

Språngavgift + 10% av valppriset/levande född valp eller en parningsvalp.

* NÄR tar du betalt?

När valparna är födda och bevisligen överlevt.

Ua på alla undersökningar som gäller för rasen + meriter, korrekt utseende och päls, bra mentalitet samt att det ska passa med min hane.

Tiken får stanna här och jag brukar få betalt, om än jag aldrig begär det.

Ja precis som överskriften låter..
Förutsatt att hunden är hd/ad fri samt frisk och övriga rasspecif krav är ua.

Nej - han är helt omeriterad ÄVEN om han är reggad i SKK och det finns ingen anledning att avla på honom - men jag har fått flera förfrågningar från ägare till rensrasiga schäfertikar bara för att han är stor o hårig - otroligt

* NÄR tar du betalt?

Lite frågor som poppade upp:D

Det finns så mycket hundar så varför man alls ska avla på omeriterade jyckar fattar jag inte.

Det finns så mycket hundar så varför man alls ska avla på omeriterade jyckar fattar jag inte.

där har säkert uppfödare flera tankar, visst nu är schäfern en stor ras, men det kan ju finnas hundar som kan ha intr linjer oxå och som kanske inte hunnit bli så mkt meriterade än som faller tikägare i smaken.
En liten tanke bara.

Jo jag pratade schäfer - självklart kan det finnas intressanta linjer även bland schäfrar som behöver hållas liv i - men det är inte fallet m min jycke och de erbjudanden jag fått.

Enl. Gnists rutiner är det tänkt. ;) Jag vill dock exteriörbeskriva och ögonlysa först innan han går i avel.

6 Kennlar har visat stort intresse för Jääkäri o han o några av dom större kennlarna, var då bara 15mån inte gjort varken Mh eller Röntgen så fattar folk vad en bra hund så varför måste den vara meriterad??? Meriter är ju inget som nedärvs ändå.

Det är dessutom en kennel i DK som visat intresse för han. Nu är han ju Mh testad men inte röntgad.

Så vi får väl se vad som blir när han väl är testad. Men hans stam är ju utöver det vanliga.

6 Kennlar har visat stort intresse för Jääkäri o han o några av dom större kennlarna, var då bara 15mån inte gjort varken Mh eller Röntgen så fattar folk vad en bra hund så varför måste den vara meriterad??? Meriter är ju inget som nedärvs ändå.

Det är dessutom en kennel i DK som visat intresse för han. Nu är han ju Mh testad men inte röntgad.

Så vi får väl se vad som blir när han väl är testad. Men hans stam är ju utöver det vanliga.

ok, ja detta lät väl intr.
vad skulle du då svara på mina övriga frågor?:)

Så om du (vilket är ganska otroligt) skulle få en riktig skithund mentalt - men med bra stam - skulle du då glatt avla på den.

Så om du (vilket är ganska otroligt) skulle få en riktig skithund mentalt - men med bra stam - skulle du då glatt avla på den.

Nej vem har sagt det???

dom har väl sett andra kvalifikationer än massa meriter på hunden.

Har aldrig haft för avsikt o visa upp han de vet om han ändå via rykten o sett han på träningar o seminarium o.s.v.

En merit är ju tex att han går bra på träning och att duktigt folk sett detta - jag menar inte bara pappersmeriter.

Om vi går till jakt så finns väl massor m jyckar som inte har ett papper på sin jaktförmåga men hela byn vet att stövaren Olle alltid presterar och därför vill man avla på honom = merit

En merit är ju tex att han går bra på träning och att duktigt folk sett detta - jag menar inte bara pappersmeriter.

Om vi går till jakt så finns väl massor m jyckar som inte har ett papper på sin jaktförmåga men hela byn vet att stövaren Olle alltid presterar och därför vill man avla på honom = merit

Nej en merit är inte o gå bra på träning där finns alla hjälpmedel och det är en miljö hunden känner sig hemma i och det är alltid under kontrollerade former.

meriter är tävling ,jakt, utställning.Tjänst.

Annars kan man ju säga jakthunden som är ute o tränar är en merit.

Vad skulle du säga om väktarhunden då som går bra på träning på en gräs plan är det en merit? när han sen inte vågar agera för det är hala golv.
Nej som sagt merit är det först när hunden presterat nåt. Men man kan ju se att hunden har en god förutsättning eller att man ser på träning att hunden har det lilla extra...

Du blir inte världsmästare på träning!

Senast ändrad:

Jag tror att Luff menar att praktiskt arbete är lika mycket värt ur utvärderings-synpunkt som en tävlingsmerit.

Jag tror att Luff menar att praktiskt arbete är lika mycket värt ur utvärderings-synpunkt som en tävlingsmerit.

Ja men praktiskt arbete är inte träning.

Men det håller jag med om helt o hållet annars har jag ju aldrig vlt den hane som Jääkäri kommer efter.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Jag skulle behöva tips och råd; Jag har en tik (retriever) på 10 år. När hon var valp lekte hon med andra hundar utan problem...
Svar
12
· Visningar
1 579
Senast: Tuggben
·
Hundavel & Ras Jag och min sambo har dom senaste åren väntat på rätt tillfälle för att skaffa en Rottweiler. Jag har haft en tik av rasen sedan...
Svar
9
· Visningar
1 389
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 530
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka