Hur lägger ni upp det när ni ska få upp en häst i vikt?

Piek

Trådstartare
Min häst opererades för fyra veckor sen ca. Under tiden på kliniken vantrivdes hon och gick därför ner enormt mycket i vikt och har dessutom tappat precis alla muskler :( hästen fick fång i början av sommaren och kan därför inte gå på bete.
Hur skulle ni lägga upp rehabiliteringen på ett ungefär?

Såhär tänker jag.
Hästen får fri tillgång på Hö dygnet runt vilket hon äter ca 12 kg av. Har tyvärr ingen analys på det här höt då det är ett tillfälligt parti, analys kommer när vi börjar fodra med årets skörd.
Fritillgång på melassfri lucern hack nattetid. Pluss mineraler såklart.

Än sålänge får vi bara gå kortare promenader varje dag. Men sen är tanken att börja gå längre promenader i kuperad terräng och tömköra för att bygga upp rygg musklerna innan jag lägger på en sadel.

Men sen tar fantasin slut! Hur skulle ni göra? :)

Sv: Hur lägger ni upp det när ni ska få upp en häst i vikt?

Olja brukar sätta sig ganska bra även på fullblod.
Nu gissar jag att du inte vill ge havre, men Matilda havre vs "vanlig" havre så tycker jag att de går upp mer med Matilda men den är ju fetare också.
Försök hitta ett bra hö när ditt tillfälliga tagit slut.

Sv: Hur lägger ni upp det när ni ska få upp en häst i vikt?

Musklerna kommer tillbaka med hullet.
Ge det lite tid bara.

Liknande trådar

Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 340
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 564
Träning Jag behöver spåna lite hur mkt man kan träna en häst som är 6 år, jag tar historien från början. Jag fick hem henne för ungefär ett år...
2
Svar
23
· Visningar
2 794
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 700
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama