Hur länge....

Hallau

Trådstartare
Hur mycket jobbar ni? Alltså hur länge måste era barn vara hos dagmamma/dagis?
Jag har blivit erbjuden att köpa en verksamhet som jag vet hur den fungerar. Det är bara det att den kräver långa arbetsdagar. Mina barn behöver då vara hos dagmamman i 9timmar på vardagarna. Det känns för mig väldigt länge och samvetet knackar mig på axeln. Men visst måste det finnas någon här som har långa dagar? Hur funkar det för er och era barn??
 
Sv: Hur länge....

Jag som är förskollärare träffar många barn. Det fungerar bra att de är långa dagar hos oss. Men det är långa dagar. Många av de barnen skulle helt klart vinna på att få ha kortare dagar. En del av barnen får lite sviktande humör när de vet att de alltid är först och går hem sist.

Jag vet att detta säkerligen inte är vad du vill höra, men du gör helt rätt i att ta dig en funderare först.
 
Sv: Hur länge....

Både min man och jag pendlar till närmaste storstad och har litet på en halvtimme att köra en väg, men vi försöker ta det litet "omlott" så att det inte skall bli så himla långa dagar.

Oftast blir det 8.15-16.30, fyra dagar i veckan, jag är ledig fredag. Funkar helt ok då lillen (15 mån) är i en liten grupp (5 barn). Ibland på måndagar är han med min mamma om hon har passligt, så de veckorna blir det bara 3 dgr/vecka hos dagmamman.

Men nog märker man att han är trött på kvällen då han varit hos dagmamman.
 
Sv: Hur länge....

Min son har alltid varit ganska lite på dagis (jämfört med många).

Det längsta han varit är 7 timmar, och det var under några månader max 2ggr/vecka. När jag jobbade nätter och mannen började tidigt.

Oftast har han gått ca: 5 timmar 3-4 dagar/veckan.
 
Sv: Hur länge....

Då jag arbetat på förskola har jag haft barn som gått 6.30-17 (och ibland senare ändå). Precis som Brandgul skrev så fungerar det ju, men det ofta blir till det bättre om barnen har kortare dagar.
 
Sv: Hur länge....

Då jag arbetat på förskola har jag haft barn som gått 6.30-17 (och ibland senare ändå). Precis som Brandgul skrev så fungerar det ju, men det ofta blir till det bättre om barnen har kortare dagar.

Oj, det var grymt långa dagar det, inte många timmar gemensam vakentid efter det.
 
Sv: Hur länge....

Antar att du är ensamstående?
Med egen verksamhet har du ju makt att kunna kontrollera dina tider mer, kanske kolla var du akn dra ner på tid istället.
Här är det tvärtom, jag ska ha eget så barnen/barnet slipper vara på dagis på dagarna & kan vara med pappan på kvällarna när jag jobbar.
 
Sv: Hur länge....

Jag tycker absolut inte barn ska vara på dagis längre än vuxna är på arbetet & helst mkt kortare tid dessutom.
Dagis går inte att jämföra med ett vanligt arbete då bullernivåerna är väsentligt högre på dagisen.
 
Sv: Hur länge....

Antar att du är ensamstående?
Med egen verksamhet har du ju makt att kunna kontrollera dina tider mer, kanske kolla var du akn dra ner på tid istället.

Ensamstående? - nä, jag är lyckligt gift.

Detta är en rörelse med långa öppettider alla dagar i veckan, det finns rum för en anställd men inte att jobba en heltid.
 
Sv: Hur länge....

Men varför är det du som har ansvaret för barnen & måste ha dem på dagis längre för att kunna jobba?kan inte mannen vara hemma med dem när du jobbar?
 
Sv: Hur länge....

Jag tycker absolut inte barn ska vara på dagis längre än vuxna är på arbetet & helst mkt kortare tid dessutom.
Dagis går inte att jämföra med ett vanligt arbete då bullernivåerna är väsentligt högre på dagisen.

Jag lovar dig, även de föräldrar vars barn har långa förskoledagar vill naturligtvis ha så korta dagar som möjligt. Sedan går det inte alltid att få ihop (av olika anledningar).

Ibland kan det till och med vara bättre för vissa barn att vara på förskolan i stället i sin hemmiljö, även om det inte gäller i TS fall.

Och bullernivån är, enligt mig, inte det största problemen för barn med långa dagar...
 
Sv: Hur länge....

Jag lovar dig, även de föräldrar vars barn har långa förskoledagar vill naturligtvis ha så korta dagar som möjligt. Sedan går det inte alltid att få ihop (av olika anledningar).

Ibland kan det till och med vara bättre för vissa barn att vara på förskolan i stället i sin hemmiljö, även om det inte gäller i TS fall.

Och bullernivån är, enligt mig, inte det största problemen för barn med långa dagar...

Fast nu handlar det ju inte om såna barn som inte mår bra utan barn med normala hemförhållanden som inte lider skada av att vara hemma mer än på dagis.

Det finns säkert hur mkt nackdelar som helst med dagis, enda fördelen jag ser med ett dagis är att barn som inte har mkt barn omkring sig hemma, kan få social träning med barn i sin egen ålder.

Jag reagerade inte på dagistiderna lika mkt som jag reagerade på när jag såg att ts är gift men ändå måste sätta sina barn på dagis för att hon verkar ha hela ansvaret.var är mannen/pappan?(om det är samma person), & varför kan inte han vara med barnen?
 
Sv: Hur länge....

Hur långt är arbetsplatsen från barnomsorgen? Kan barnet vara med på jobbet? Kan du och maken lägga arbetstiderna omlott? Kan han vara hemma första året du satsar?

Eskil snart 3 har varit på dagis 20-30h per vecka. Oftast 10-16 som max. Vi lägger våra scheman omlott i mån av möjlighet. När det enstaka tillfällen blivit långa dagar känns det inte alls bra - då hinner man inte träffa barnen i något annat än utmattat/gnälligt tillstånd.

Vidar 6 år har haft samma tider men har nu förskoleklass 8-11 och sedan fritids till 16. Han blir snarast SUR om man hämtar tidigare, i den åldern är kompisarna viktiga.

Jag skulle jobbmässigt behöva ha barnen på dagis/fritids till 18 :crazy: men det priset är för högt, då får man ju ingen vardagstid tillsammans :(

Så jag försöker kasta mig hem vid 16 och får jobba ifatt ibland på nätterna eller enstaka långa pass när sambon kan sluta tidigt.

BARNEN trivs på dagis/fritids, men familjekänslan blir helt klart lidande om de är borta 9 timmar/dag :eek:
 
Sv: Hur länge....

Klokt reflekterat. Vad bra ni löst det fö er och barnen. Jag hoppas vi kan göra detsamma, vi skaffade inte barn för att inte se dem alls knappt.
 
Sv: Hur länge....

Men varför är det du som har ansvaret för barnen & måste ha dem på dagis längre för att kunna jobba?kan inte mannen vara hemma med dem när du jobbar?

Därför att min man är egen företagare och får jobba så länge jobb finns. Går ju inte att bara ta ledigt då försvinner ju kunderna.
Han är beredd att hjälpas åt så att det blir till bästa, men det blir tufft att inte låta barnern gå mer än 20-30timmar i veckan.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge....

Jag reagerade inte på dagistiderna lika mkt som jag reagerade på när jag såg att ts är gift men ändå måste sätta sina barn på dagis för att hon verkar ha hela ansvaret.var är mannen/pappan?(om det är samma person), & varför kan inte han vara med barnen?

Som jag skev tidigare ,pappan till barnen är närvarande och jag bär absolut inte hela ansvaret. Han är en mycket bra pappa, så fort han kommer hem tar han barnen, så jag kan rida och göra lite annat..Samtidigt bygger han vårt nya hus:love:

Så du menar att två föräldrar som måste jobba heltid och inte kan jobba "omlott"är dåliga föräldrar:confused:
 
Sv: Hur länge....

Arbetet är när 5min med bil hemifrån och visst kan barnen vara med lite då och då. Jag funderat på det lite grann.....
Jag är just nu mammaledig med lillen, så Leo är hos dagmamma 20 timmar i veckan. Han vill aldrig hem för dom andra barnen är kvar och mycket roligare att leka med än med mamma.
Men 9 timmar är ju som sagt lång tid....
 
Sv: Hur länge....

Absolut inte, jag undrade bara varför det bara var du som var tvungen att tänka på barnens uppehälle medan du jobbade.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 183
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 675
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 298
Senast: Farao
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 330
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp