Hur länge växer en häst?

Svamlan

Trådstartare
Om en ponny är 5 år och 128 cm kan man då räkna med att den förblir b ponny? Hur länge växer en häst?
 
De växer väl tom de är 6-7 år, har för mig att man slutmäter ponny vid 8 år, så man kan ju inte utesluta att den kan växa lite till. Borde väl inte vara mycket iofs.
 
ponnyer slutmäts vid 8 år :) Vissa staner i mankhöjd tidigare andra inte. Beror också på muskelbyggnaden (träning, hagar osv).
Skelettet på en häst är väl klart runt 3, men de sista centimetrarna är muskulaturen som "lyften" manken. Min häst var 6 är jag köpte henne och ej mer än insutten innan det. Har nu på 1 år vuxot ca 4cm i mankhöjd när hon musklat på sig.
 

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
685
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 126
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
667
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har en ponny som nu har gått barfota i lite mer än ett halvår. Då han hittills bara har gått i hage o promenerar har han inga...
Svar
7
· Visningar
208
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp