Hur länge växer egentligen hästar?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
*Som rubriken säger*

Jag vet att det är olika för olika raser, och ponnyer brukar man väl säga att dem växer till dem är 6-8 år va?

Tänker framför allt på halvblod/SWB.
Om t.ex. En valack mäts till 166 cm på treårstestet, kan han växt mer efter dess?

Sen spelar väl gener osv. också in för storleken?
Hingsten till aktuell häst står som 163 cm och stoet som 167 cm enligt Blup.
Vad kan man då förvänta sig om höjden? :)

Anledningen till att jag frågar är att hästen i fråga känns mer "170 cm", än 166 cm, och tänkte om det kan vara möjligt att denna växt 4 cm sedan treårs.
Eller så är det bara mitt halvkassa ögonmått som spökar igen...
 
Sv: Hur länge växer egentligen hästar?

Hur mycket de kan växa sent tror jag är väldigt olika. Min märr var då jag köpte henne som 5 åring mätt till 149 cm. Idag är hon 16 år och 151 cm.
Ta fram tumstocken och ett vattenpass och mät
 
Sv: Hur länge växer egentligen hästar?

Det går inte att generalisera. Jag som håller på med halvblodsavel vet att vissa blodslinjer växer senare än andra. T ex hästar med Irco Marco i stammen växer ofta till de är fem år och kanske mer ändå.

En av mina uppfödningar är fem i år, som åring var han inte mycket över 140, nu verkar han ha växt färdigt och är 168 cm.
 
Sv: Hur länge växer egentligen hästar?

Det är väldigt olika. Min systers häst gick inte treårs pga att han växte så mycket. På kvalitet som fyraåring var han 176 cm i mkh. Som sexåring skadades han, då mättes han på klinik till 178 cm och hade alltså växt två cm på två år. Det gjordes också två scintografier på honom som visade att alla tillväxtzoner inte var slutna än så han hade nog hamnat på över 180 cm. Tyvärr så hade han inte exteriören för att bära upp sin höjd och med strålbenshälta i båda fram som inte ville läka fick han somna in sommaren som sexåring. Han var e. Marwin och jag har träffat flera avkommor efter den hingsten som alla varierat i storlek, men också växt långt upp i ålder.
 
Sv: Hur länge växer egentligen hästar?

Ett av mina halvblod efter Dardel köpte jag som 2,5 åring och då var han 1.58, 3-årstest 161,4, kvalitets 1.64 och som 5-åring mättes han till 1.66 och då var han i växt.
 
Sv: Hur länge växer egentligen hästar?

Min sexåring e Corlensky G växte fem centimeter förra året. Tänkte mäta om honom iår igen, för jag tror faktiskt att han vuxit ännu lite till!
 
Sv: Hur länge växer egentligen hästar?

Min lilla tjej som är 50% trakhener var 159 som 3 åring sen växte hon och när hon var 6-7 år var hon 161 cm men när höjden var färdig böjrade hon bredda sig istället och sjönk ihop 1 cm. allt tog sin tid och det var när hon var 8 som allt liksom landade och man förståd på hur hon var att hon var färdig med allt. Hon hängde ihop för första gången. :D

Likadant nästan var med hästpojken som är... skulle chansa på en 65% XX. Han var liten klen och vinglig jättelänge, säkert tills han var 4 år. HÄngde inte alls ihop. När han var 5 sa det nästan PANG, han fick ett jättedjupt bål och växte den sista biten på kanske 2 cm och blev färdig över natten. Han liksom växte ras för ras på något sätt :crazy: Först kom xx bakbenen, sen halvblodshalsen, sen xx manken och sen dressyrpappans bål. Såg så himla kul ut, det liksom bara ploppade ut en ny grej på honom, som i en tecknad film. Men likadant med honom, han blev inte klar förrän han var över 6 år.

Så jag tror också det är väldigt individuellt. Men jag har hört på många ställen att trakheners är långsamma med att bli färdiga. :)
 
Sv: Hur länge växer egentligen hästar?

Vår 4-åring efter Qalle var 1.66 på 3-årstest och idag mäter 1,68 men det känns inte som han är färdig. Han kan inte går 4-årschampionat i år. Kroppen hänger inte ihop för fem öre just nu. Långbent och gänglig växer bara på höjden, vi väntar på bredden. Han har fått ha många viloperioder. Vi tror inte han kommer att vara klar förrän vid 6 kanske 7 års åldern.
 
Sv: Hur länge växer egentligen hästar?

Min sista unghäst (halvblod) var 1,57 på 3-års och växte 6-7 cm fram till hösten som 5-åring.
 
Sv: Hur länge växer egentligen hästar?

Jag tycker det är väldigt olika och att det är svårt att generalisera.

Som exempel kan jag nämna att en av mina fullblodshästar var 168 som sexåring och landade sen på 173 som åttaåring. Fullblod som ju ska vara så himla tidiga...
För att ytterligare belysa hur sen han var så var han inte startad utan hade endast varit i träning en kort period som tvååring och gick sen bara i hagen fram tills han blev tre och påbörjade sitt "ridhäst"liv.

Den nuvarande halvblodshästen mättes till 163 på kvalitets och är nu vid 16 fortfarande 163.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge växer egentligen hästar?

Köpte mitt sto efter Cardento - Cortez som 4 åring mättes då till 175 cm sen sent på året när hon var 5 år mättes hon till 178cm.
 
Sv: Hur länge växer egentligen hästar?

Mitt halvblod växte ett par cm mellan han var 5-6 år.
Han är e: Blue Hors Romancier ue: Beach Boy.
Han var sen mentalt också.

Jag funderade kring att köpa en häst av mina tränare, men tackade nej iom att han redan som 3-åring var en bit över 170 och grov(Lusitano/Knabstrupper).
Han har inte blivit många cm större efter det, inte så där jättemycket grövre heller. Han är idag 8-9 år och alltså färdig.
 
Sv: Hur länge växer egentligen hästar?

Mitt SWB sto var 160 cm när jag köpte henne som 3-åring. Uppfödaren trodde inte hon skulle bli så mycket större eftersom hon växte så mycket som 1-åring. På Kvalitetsbedömningen förra året var hon 162 cm och nu som 5-åring 164 cm (och dubbelt så bred.. O_o). Har en känsla av att hon kommer sträcka sig lite till :)
 
Sv: Hur länge växer egentligen hästar?

Jag köpte en treåring som då var 159 cm- två år senare var han 164 cm.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 612
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
15 916
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 307
Senast: Beeboppe
·
Gnägg Hittade en tråd på hundforumet med samma rubrik, och tänkte, why not en spinoff på hästsidan? :D *Frågorna är kopierade från den tråden...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
10 942
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp