Hur länge ska man ge linfrö??

mysko

Trådstartare
Har idag börjat att ge min häst linfrö men kom på att jag inte vet hur länge man kan ge det?
Är det bara en kort tid eller är det bra att ge jämt??
 
När min unghäst i vintras fick kolik och vi åkte akut till Hbg med henne fick jag jag på efterbehandlingen rådet att ge henne linfrön. Eftrsom det tar lite extra tid att koka linfrön varje dag, får hästarna det bara varannan dag. Varannan dag får de istället majsolja. Veterinärerna tipsade att ge parafinolja de dagar man inte gav linfrön, med jag föredrar majsoljan...
Har sett skillnad på pälskvaliten och att hästarna har fällt av vinterpälsen väldigt fort i år!
 
Jag ger det också varje dag och har gjort sedan ena hästen hade kolik i vintras. De blir verkligen blanka och fina i pälsen av det och magen funkar bra. Jag har dock lite funderingar hur jag ska göra nu till betet. Linfröna har gett mig en trygghet om att jag har minskat risken för ytterligare kolik, så jag kommer att bli himla ängslig när de går på bete och inte får linfrön.
 
Det blir nog inga problem utan linfröna på betet. Färskt gräs har ju mycket lägre ts halt än hö/silage...
 
Nej, jag antar att det går bra eftersom, som du säger, gräset innehåller så mycket vatten. Lite kinkigare vid installningen i höst däremot! Då får man vara noga med magarna.
 
Jag kokar inte frön utan skållar dom och sedan får de stå 1 dygn innan dom serveras..
Kan man ge dom fröna med en gång om de kokas?
Hur länge håller de sig? kan man inte fixa ett par DL och sedan använda dessa ett par dagar?

Tack förresten för era svar :bow:
 
Jag har förstått att linfröna ska kokas minst 20 minuter för att cyaniderna i skalen ska dunsta bort. Det är så jag alltid använt dom, ett par dl frön i en liter vatten, förvarade svalt i plastburk och utdoserat i hästmaten två dagar i rad.
Jag har inte känt någon luktskillnad om det stått i tre dagar men det är nog ändå inte att rekommendera.

Jag har bara gett linfrön då och då, för den lite laxerande effekten - att hålla magen igång. Men det är ju b-vitamin, protein och trevliga oljor i det har jag för mig, för pälsen sägs bli fin (jag vet inte om det gör någon skillnad när man ger så sällan som jag gör). Om man vill ge som dagligt tillskott i foderstaten finns t ex linfrö kaka som inte behöver kokas och donas med.

Förre skötisen hade väldigt känslig mage och fick för att förebygga kolik kokade linfrön någon gång i veckan när det var kallt ute, vid vila eller om han stod inne av annan anledning. Ett uppkok som fördelades i fodret över två dagar.
Min egen häst har inga sådana magproblem, men fick ändå linfrön ett par omgångar i vintras när de rörde sig minimalt i hagen, just för att hålla magen igång ändå. Annars får hon loppfrön i förebyggande syfte, för utrensning och lätt laxerande effekt när de bökar jordiga rötter i hagen. Det blir ett par matskedar vid behov, just vår och höst blir det en gång i veckan, annars kanske en gång i månaden. Vet inte om det hjälper hästen eller bara lugnar mig, dock! :D
 
Tack för svaret :bow:

Men vad är loppfrön :eek:

Det blir till att koka fröna f.o.m nu ;)

Hur mycket ger/gav du din häst i dl åt gången?
 
Majsolja har inte alls samma lösande effekt som paraffinolja.
Skillnaden är att paraffinolja inte kan tas upp av kroppen utan fortsätter genom hela tarmsystemet medan majsoljan, i rimliga mängder, tas upp av tunntarmen o därför inte har någon smörjande effekt längre ner.
En nackdel med att ge paraffinolja för ofta är att fettlösliga vitaminer följer med ut.
PL
 
Och den andra nackdelen är att det blir rätt dyrt att använda parafinolja tyvärr.
Har en som ska ha parafinolja var dag och då går det åt en del.
De kostar ca 130 kr för en 1 litersflaska och den går åt fort. :crazy:
 
Loppfrö = psylliumfrön. Finns att köpa i kilosförpackningar på Naturapoteket, men finns tydligen betydligt billigare om man köper från någon foderhandlare eller så. De behöver inte kokas, men bildar liknande slemskikt som linfröna, och får då den laxerande effekten. Sedan vet jag inte hur utrensande dom är, men det SÄGS förebygga t ex sandkolik just genom att dra med sig allehanda "skräp" på vägen genom magen.

Jag kokar drygt en liter vatten med ett par del linfrön och delar ut det i "klickar" i 4-6 mål. Inte så noga med exaktheten där, svårt dessutom, himla kladdigt! :p

Annars försöker jag förebygga magproblem med så mycket stråfoder jag kan utan att hon blir tjock och halm i fri tillgång. Rätt små kraftfodergivor. Lite betfor kan ju också hjälpa till att hålla magen i gång. Min blir för lös om hon får mycket, men en skvätt funkar.
Sedan friskt vatten, hellre ur spann än kopp. Ju mer de dricker destu bättre. Dricker de lite dåligt kan man smaksätta vattnet med lite äppelcidervinäger, eller lite betfor, om man har friskt vatten att tillgå ändå, t ex i kopp.
Jag har börjat ge lite salt i maten för att hon åt dåligt av saltstenen, och det har fått henne att dricka mer, ser bättre ut över njurarna också. Bara allmänna magtips.
 
Hm har jag inte alls tänkt på :), ska fråga när jag ska på återbesök om 2 veckor.
Tack för tippset
 
(Parentes
Litet tips bara om parafin olja:

Hade själv inte en aning om att mna kan ge det ofta men eftersom det löser så bra är det suveränt om hästen skulle sätta i halsen (har en häst som vräker i sig maten och när maten var i pellets form satte det stopp i halsen), eller få stopp i magen (petar i sig jord och grus i hagen). Skulle de få kolik kan man ge 1dl parafinolja med 2 dl vatten....det tar oftast inte mer än ett par minuter innan det har släppt. Funkar jättebra...fick ipset när jag köpte min första häst att alltid ha det hemma om hon skulle få kolik men har som tur är aldrig behövt använda det till henne, dock ett par andra hästar och är därför inne på min tredje flaska (500 ml). Parentes)
 
Jag köper parraffinoljan på wik o vall, där är det halva priset mot apoteket!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
916
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
510
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp