Hur länge kan man lämna en hund ensam?

VLMF

Trådstartare
...på t ex natten. Låt säga att man åker bort vid åttatiden på kvällen, låter hunden rastas först, klarar den sig då själv till morgonen?
 
Sv: Hur länge kan man lämna en hund ensam?

Det kanske inte är jättebra men visst den hade klarat det på ett eller annat sätt. En långpromenad bör den isof få så att den rensat systemet helt och är trött både i kropp och själ. Det kräver ju dock att hunden är van vid att vara ensam..
 
Sv: Hur länge kan man lämna en hund ensam?

Jo, den är van vid att vara ensam på dagen några timmar. Men jag tänker, att hon borde ju ändå sova på natten väl?
 
Sv: Hur länge kan man lämna en hund ensam?

om det är en vuxen hund, som är van vid att vara ensam och det rör sig om en engångsföreteelse att hunden ska vara ensam 8 timmar så är det väl ok. men inte regelbundet, och inte längre tid. hundar sover inte alls så djupt som vi gör och med lite otur så sover den inte alls utan vaktar huset hela natten.
 
Sv: Hur länge kan man lämna en hund ensam?

de beror på hunden om den sover eller ej...jag hade ej lämnat hunden över natten helt själv
 
Sv: Hur länge kan man lämna en hund ensam?

Ja är hunden van att vara själv lär det gå bra.

Uno är alltid hemma själv när jag går ut och då kan tiderna se ut så ibland. Brukar mötas av... ingen hund alls.. när jag stiger in genom dörren på morgonen, han ligger under filten i soffan och snusar och får släpas ut på tidig morgonpromenad :p
 
Sv: Hur länge kan man lämna en hund ensam?

Jag hade så förut, men då hade de tillgång till hundgård om de behövde.
För flera år sedan när förra hunden var ung så klarade han sig utmärkt om han fick komma ut o kissa kring midnatt, problemet var att han inte lät mig sova så länge som jag behövde på dagen, om han däremot var hos hundvakt o hade sällskap gick det jättebra.
 
Sv: Hur länge kan man lämna en hund ensam?

Jo det är vad det handlar om, ska vara hundvakt hemma hos hunden en vecka, varav en av dagarna innefattar en utgångskväll ;)

Tror det ska gå bra, ska höra med ägarna så det är ok också :)
 
Sv: Hur länge kan man lämna en hund ensam?

Mina hundar har varit ensam mellan 20-03 ungefär utan problem när jag har festat, en rejäl långpromenad innan bara.
 
Sv: Hur länge kan man lämna en hund ensam?

KL

Min hund har vart ensam på natten ett par ggr.
Han har som vanligt fått en rejäl kvällspromenad och har sovit som en stock när jag kommit på morgonen, (jobbat natt).

Han sover ju ändå hela natten om jag är hemma så förstår inte varför vissa anser det "omöjligt".
 
Sv: Hur länge kan man lämna en hund ensam?

KL

Min hund har vart ensam på natten ett par ggr.
Han har som vanligt fått en rejäl kvällspromenad och har sovit som en stock när jag kommit på morgonen, (jobbat natt).

Han sover ju ändå hela natten om jag är hemma så förstår inte varför vissa anser det "omöjligt".
Sover den hela dagen oxå när du behöver sova?
 
Sv: Hur länge kan man lämna en hund ensam?

Min hade iallafall gjort det. Han älskar att sova med vem som än sover i sängen och sover gärna bort halva dagarna ;)
 
Sv: Hur länge kan man lämna en hund ensam?

Sover den hela dagen oxå när du behöver sova?

Min har också varit sån när jag jobbade natt förra sommaren. Då var han iofs inte själv på natten eftersom min pojkvän sov hemma, men sen kom jag hem klockan sju på morgonen, gick en 30-40 minuters promenad och sen sov vi igen.
 
Sv: Hur länge kan man lämna en hund ensam?

Min har också varit sån när jag jobbade natt förra sommaren. Då var han iofs inte själv på natten eftersom min pojkvän sov hemma, men sen kom jag hem klockan sju på morgonen, gick en 30-40 minuters promenad och sen sov vi igen.
Som jag skrev tidigare i tråden så var det en enorm skillnad på min hund om den hade varit ensam eller haft sällskap, även om tiden för rastning varit desamma.
 
Sv: Hur länge kan man lämna en hund ensam?

KL

Även om hunden sover, eller finner sig i att inte göra någonting, medan matte/husse sover efter nattjobb, där den fick vara ensam hela natten, så kan det väl inte vara särskilt optimalt? Måste ju blir fruktansvärt tråkigt för hunden. Min store hade också sovit på dagen med mig, även om han sovit hela natten. Men jag tycker faktiskt att det är nästan lika illa att lämna hunden ensam på natten som på dagen, speciellt om man sedan inte har tid för hunden på dagen efter den varit ensam. Visst, någon enstaka gång är väl ok, men inte regelbundet.

Jobbar själv natt och då är mina är med på jobbet. De sover som stockar på dagen.
 
Sv: Hur länge kan man lämna en hund ensam?

Sover den hela dagen oxå när du behöver sova?

Om jag är borta halva/hela natten får han ju en rejäl promenad när jag kommer hem och sen sover han länge och gott.

På morgnarna ligger han ofta i sängen tills vi ropar att det är dags att gå ut.
 
Sv: Hur länge kan man lämna en hund ensam?

KL!
Såg just en annons på Blocket om en Kaukasisk Ovtjarka på 3 år som lätt kan lämnas ensam i lägenheten 8 timmar på raken:crazy: Blir nog lättsåld!
 
Sv: Hur länge kan man lämna en hund ensam?

Ja är hunden van att vara själv lär det gå bra.

Uno är alltid hemma själv när jag går ut och då kan tiderna se ut så ibland. Brukar mötas av... ingen hund alls.. när jag stiger in genom dörren på morgonen, han ligger under filten i soffan och snusar och får släpas ut på tidig morgonpromenad :p

Håller med. Brukar verkligen få väcka Spike när jag kommer hem från mina nattliga bravader. Jag går alltid ut en längre runda innan jag går hemifrån, när jag sedan kommer hem släpper jag ut honom för att kissa och sedan går vi in och sover tills Spike väcker mig för att han blivit kissnödig eller hungrig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 448
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 641
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 764
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 670
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Patella, tips

Omröstningar

Tillbaka
Upp