hur länge kan betfor ligga i blöt?

Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Klintan skrev:
*lånar knapp*
Himla bra tråd det här... Får jag ställa en betforfråga i samband med detta... Hur mycket vatten använder ni? Jag tar cirka en del betfor och en och en halv del vatten - kan det vara lagom?

Hehe...jag tar typ en del betfor och fyra delar vatten! men det är för att hästen ska få i sig lite vatten också...Fast han blir lite sur och försöker välta ur vattnet ur hinken om man inte passar sig! Gör det speciellt när det är varmt och han jobbat hårt! Men bara betforen kan svälla tillräckligt så funkar det väl..men tyckte det lät aningens lite... :smirk:
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Man brukar säga att man ska ha dubbelt så mycket vatten som betfor.
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Jag använder dubbelt så mycket vatten som betfor
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Jag ha nån annan sorts betfor i flingformat. Om man använder kallt vatten behöver det bara stå i MAX en kvart o med varmt vatten ta de 5 min innan man kan fodra med den. Och man kan även ge denna betforn till hästar som har fång. :)
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Dilli_Blue skrev:
Jag ha nån annan sorts betfor i flingformat. Om man använder kallt vatten behöver det bara stå i MAX en kvart o med varmt vatten ta de 5 min innan man kan fodra med den. Och man kan även ge denna betforn till hästar som har fång. :)

vad är detta?
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Nu skriver du ju inte om du blötlade 1 eller 5 kg :-)...Blötlägger man bara en skvätt så går det ju fortare än om det handlar om flertalet kg. Betfor sväller som LIVLIGAST i ca 20 min. Sedan avtar den livliga svällningen. Jag förstår INTE varför folk inte kan känna/smaka på sin betfor och därefter avgöra efter eget huvud ? Går ju egentligen inte göra några riktmärken ang svällning då folk gör på så många olika sätt.
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Jag tror denna betforn tillhör "gains" producter, men jag ska ta reda på det imon.
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

gärna...dyrare än vanlig va?
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Troligen en betfiberprodukt med lite el inget socker. Betfor är ett registrerat varumärke för en blandning av betfiber o melass.
Sockret i melass är inte farligt för en normal fånghäst. Lite värre om det är fråga om en smällfet ponny där man misstänker insulinresistens men även där anses socker vara mindre farligt än stärkelse.
PL
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

En fråga till alla... Hur mycket befor ger ni (säg torr) och i vilket syfte? Hur mycket rids era hästar?
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Det tillhör gains producter. Gå in på denna sidan: Gains och läs mer eller ring eller maila de o fråga om priser.
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

pimy skrev:
Jag blötlägger mitt betfor vintertid på kvällen inför morgonfodringen och på morgonen inför kvällen.
Sommartid får det ligga minst 2 timmar men inte mer än 4 timmar. Jag brukar lyssna på det och är det tyst så anser jag att det är färdigsvällt. Är det inte klart, låter det som "maskar som krälar" (blä!) Har alltid betforet stående svalt och luktar innan jag fodrar på sommaren så jag känner att det inte har jäst.


:eek: gud vilken bra hörsel du måste ha!!! är du säker på att du är mänsklig? :cool:

men skämt åsido....

känn med fingrarna eller stoppa lite i munnen, är det fortfarande lite hårt ska det svälla mera.

förr så blandade jag på kvällen till morgonen och kvällen efter men kossorna ökade värmen i laggårn så att om det gick lite mera än 24 timmar så hade det jäst. luktade jäst läsk å smakade inte gott.... då fick pållan nåt annat å jag lärde mig att man inte kan göra så. fick blanda en bytta morg å en kväll.

hade varmvatten i från kranen om den som tog fodringen innan glömde att blanda. men, är det så bra egentligen? varmt kranvatten smakar BLÄ :mad: och innehåller ju många metalljoner.... är det så bra?
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Jag vill att betforen ska stå minst 1 timme innan jag fodrar, helst längre, men max 12 timmar. Har den stått ett dygn så är jag rädd att den har jäst.
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Pimy:
Då är du inte ensam om att vara övermänsklig :D


Är det tyst runt omkring kan man faktiskt höra det "knastra".
Låter ungefär som en myrkaravan i en lövhög :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 505
Senast: iNTOHiMO
·
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 042
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 735
Senast: Wille
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp