hur länge kan betfor ligga i blöt?

N

Nora

Händer det något om den ligger för länge? Jag tänker att man blandar på kvällen, vid 7 för att ge morgon/förmiddag...Vad har ni för gräns som ni kortast blöter betfor i varmt respektive kallt vatten?
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Gäller det vanlig, strimlad betfor räcker det med 30-45 min i vanligt kranvatten, med varmvatten ändå mindre.

Pelletterad betfor är väldigt hård, och vad jag minns (längesedan jag använde det) så tog det uppemot en timme även med varmt vatten, minst ett par timmar i kallt.

Jag vill inte ha det blötlagt för länge, det blir en viss bakterietillväxt när det ligger i blöt. Vet inte HUR farligt det är egentligen, men jag ger helst inte betfor på morgonen av den anledningen. Brukar ge betfor på kvällen, blötlägger oftast på eftermiddagen.

På sommaren blöter jag när jag kommer till stallet och fodrar det sista jag gör. Det är risk att det jäser i värmen om man har de stående till dagen efter. Men det beror ju på vad man har för temp i foderutrymmet.
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Vi blöter betforen bortemot ett dygn innan den fodras, det fungerar utmärkt. MEN vi ger inte betfor under betesperioden, för på sommaren skulle den börja jäsa/surna. Vi använder den pelletterade varianten och vintertid varmt vatten för att det inte ska frysa innan all betfor mjuknat.
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Så det räcker med 30-40 min för strimlad? Jag har tyckt det varit på gränsen att ge efter en timme...Så betfor kan altså vara i blöt upp till ett dygn om det inte är för varmt? Nä verkar den bäst? efter en timme eller?
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Om betforen står svalt under natten ska det inte vara något problem att ge den på morgonen efter. Ligger den för varmt kan den börja jäsa men det känner man direkt på lukten om den har gjort. Alltså 30 minuters blötläggning för strimlad tycker jag är lite för kort måste jag säga, minst 45-60 minuter, skulle inte chansa på kortare. Tycker betforen är som bäst när den har legat 2-3 timmar men det är ju sällan det funkar så att man kan ge den just då...
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Jag blötlägger det 1 timme innan jag fodrar, strimlad betfor och ljummet vatten.
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Jag blötlägger ny betfor just när han har fått en potion, så det ligger i blöt ca 1 dygn. Jag häller i rikligt med vatten så att det verkligen suger åt sig!
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

en "godisbytta" räker 2 dagar för mej.. så hälften av betforen få stå 2 dygn ;)
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Jag läste nyligen (kommer inte ihåg var det var) att betfor inte får ligga i blöt mer än max ETT DYGN, för annars kan det börja jäsa.

Minimitid för mig (att vänta innan jag ger) är 30minuter och max ett dygn. Då handlar det om några dl betfor bara och en havltimme brukar räcka... det har svält tillräckligt då...
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Men detta "max ett dygn", funkar det på sommaren också? n sommar som vi haft nu kanske...men förhoppningsvis blir det ju varmare nästa år...hehe...någon Gradgräns?
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Jag har dålig egen erfarenhet av att låta betfor ligga i blöt för länge.Förr blötla jag på kvällen och gav på morgon ,vilket troligen ledde till återkommande kolik hos en av mina hästar.Det dröjde tre -fyra anfall innan jag snappade anledningen och övergick till kvällsgiva istället.Då upphörde de återkommande kolikanfallen genast.
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Då är det nog bättre om du blöter 1/2 godisbytta åt gången istället... :crazy:
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Man märker ju när betforn inte verkar helt kurant. Jag känner på lukten när den inte är fräsh. I år slutade vi att ge i slutet av april tror jag, den blev ofräsh direkt.
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Jag blötlägger mitt betfor vintertid på kvällen inför morgonfodringen och på morgonen inför kvällen.
Sommartid får det ligga minst 2 timmar men inte mer än 4 timmar. Jag brukar lyssna på det och är det tyst så anser jag att det är färdigsvällt. Är det inte klart, låter det som "maskar som krälar" (blä!) Har alltid betforet stående svalt och luktar innan jag fodrar på sommaren så jag känner att det inte har jäst.
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

nu har juh BeastieBabe faktiskt varit så duktig att hon gjort betfortest och vet exakt hur lång tid det tar för betfor att svälla klart i rumstemperatur.. :cool:
och självlart delar jag med mig :D

Riven/Strimlad betfor
kallt vatten (14 grader) - - - 150 min (2½ h)
Varmt kranvatten (43 C)- - - 40 min
Kokande vatten (98 C)- - - - 5 min

Pelleterad betfor
kallt vatten (14 grader) - - - 300 min (5 h)
Varmt kranvatten (43 C)- - - 240 min (4 h)
Kokande vatten (98 C)- - - - 30 min

sedan har JAG som grundregel att aldrig låta betfor stå mer än 16 h efter det att det svällt färdigt, det är även om det står i en rumstemp på 8-10 grader.. det finns alltid någon som kan blöta betforen, t.ex den som låser stallet på kvällen efter kvällsfodring om hästarna ska ha betfor på morgonen. Annars brukar jag justera betforgivan efter när jag är i stallet så att betforen är precis färdigsvälld när jag ger den.. är det tokbråttom och man glömt blöta den strimlade betforn så är det bara att koka upp vatten i vattenkokaren och slå över..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

jag lägger strimlad betfor i blöt tills den svällt och blivit lite mjuk, det tar högst en timme, tycker inte att det behövs längre. Men ibland om jag har mkt att göra kan den ligga lite längre.
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

Kul att se din undersökning BeastieBabe! Men tänk då att man kan blöta i varmt vatten utan problem men man kan inte ha det stående varmt? Krockar det inte där? Eller har man varmt vatten ska man ställa det kyligt?
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

efter 1 timme har varmt kranvatten gått till rumstemperatur, efter 2 timmar har kokande vatten gått till rumstemperatur.. det finns ingen risk att betforen blir dålig av det varma vattnet.. snarare om rumstemperaturen är för hög.. men då höjs även temperaturen på det kalla vattnet till samma temp som rummet är.. och då är det lika varmt vatten i alla 3 hinkarna efter 3-4 timmar och fortästter även att hålla rumstemp..
 
Sv: hur länge kan betfor ligga i blöt?

*lånar knapp*
Himla bra tråd det här... Får jag ställa en betforfråga i samband med detta... Hur mycket vatten använder ni? Jag tar cirka en del betfor och en och en halv del vatten - kan det vara lagom?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 505
Senast: iNTOHiMO
·
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 042
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 735
Senast: Wille
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp