Hur länge håller en oöppnad ensilagebal?

Coolingen

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om det är någon som vet hur länge en ensilagebal håller? Vi har 3 st som har stått orörda i ca 2 år. De är alltså inte öppnade. Kan man öppna dom nu och ge till mina två ponnys eller det går inte?
Tacksam för svar!
 
Om plasten är hel så är det inte alls omöjligt att de är fullt användbara.
Titta på det (Mögel? Jästangrepp?) och lukta på det (luktar det friskt och gott?) - verkar det okej så är det säkert det.
Däremot ska du tänka på att det börjar bli dåligt direkt när du öppnar balen, så det kan vara oanvändbart efter 2-3 dagar. Det låter som lite slöseri att öppna en rundbal för ett par dagar till två ponnyer...
(är det av det torrare slaget kan man rulla ut och sprida ut hösilaget, så att det torkar - då håller det längre.
 
Hej!
Jag undrar om det är någon som vet hur länge en ensilagebal håller? Vi har 3 st som har stått orörda i ca 2 år. De är alltså inte öppnade. Kan man öppna dom nu och ge till mina två ponnys eller det går inte?
Tacksam för svar!

Jag hade nog varit rätt skeptisk.
Varför har det inte förbrukats?
Jag brukar vilja använda säsongens/årets grovfoder sas för att jag inte hade vågat lita på att konserveringen håller så pass länge som flera år utan att riskera hygien eller innehåll.

Samt att i värme håller öppnat ensilage kanske bara en dag, två tre om man har vääldigt tur. Så jag hade nog känt att det hade varit saksamma att bara kassera direkt med tanke på att det är 2 år gammalt.
 
Jag hade nog varit rätt skeptisk.
Varför har det inte förbrukats?
Jag brukar vilja använda säsongens/årets grovfoder sas för att jag inte hade vågat lita på att konserveringen håller så pass länge som flera år utan att riskera hygien eller innehåll.
Om bara plasten är hel så håller det sig längre än man tror.
Jag har gett av fjolårshösilage fram till i mars, då det alltså var drygt 1½ år sedan det skördades (andraskörd). Det höll då samma kvalite som när det var nyskördat. Innan jag gjorde detta så ställde jag frågan till SLU och svaret var typ att det hängde på plasten. Plasttillverkarna garanterar plastens UV-stabilitet i ett år, så om man har många balar kvar när sommaren kommer kan det vara ide att lägga på några extra lager plast, så håller de längre.
 
Om bara plasten är hel så håller det sig längre än man tror.
Jag har gett av fjolårshösilage fram till i mars, då det alltså var drygt 1½ år sedan det skördades (andraskörd). Det höll då samma kvalite som när det var nyskördat. Innan jag gjorde detta så ställde jag frågan till SLU och svaret var typ att det hängde på plasten. Plasttillverkarna garanterar plastens UV-stabilitet i ett år, så om man har många balar kvar när sommaren kommer kan det vara ide att lägga på några extra lager plast, så håller de längre.

Säkert är det så, men jag hade inte chansat och/eller tyckt att det varit ovärt på så få hästar att de lika gärna kunde kastas direkt.

Sedan ska man väl då också veta vad det är för plast, kvalitet, hur många lager
 
Jag ger hösilage hela sommarperioden, och köper andraskörd. Det innebär att det foder jag ger nu är 2014 års skörd. Inga som helst problem. Har gett ännu äldre med, alltså som om jag nu skulle ge skörden från hösten 2013. Inga problem. Är plasten hel så håller det sig.

Jag har två balar som är sen 2008 ungefär som ligger. Jag ska öppna dem någon dag bara på kul, tänker inte ge hästarna hur bra det än verkar, men är nyfiken på vad som hänt därinne - om ngt under alla år. (De hamnade i skymundan och glömdes bort, därför de blivit kvar)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
450
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 875
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp