hur länge håller blöt lusern?

P

*pilturs matte*

jag ska ge min kille lusernpellets tänkte jag, men hur länge "håller" lusernpelletsen i blött tillstånd? kan jag göra som med betforen och blötlägga på kvällen före?
tacksam för svar
 
Sv: hur länge håller blöt lusern?

En tjej i mitt stall har lucernpellerts och hon blötlägger den alltid ihop med betforen. Han får sitt på kvällen men vi gör iordning betforen på morgonen så det står iaf 10 tim innan det ges. /LT
 
Sv: hur länge håller blöt lusern?

Samma sak i mitt stall, tre av pållarna får lusern som blötläggs på morgonen tillsammans med betforn till kvällsfodringen.
 
Sv: hur länge håller blöt lusern?

Jag har haft hand om en häst vars foder inkl lucernpellets blötlades på kvällen och gavs morgonen efter och det gick bra. Blötlägg med kallvatten och låt foderblandningen stå svalt, ex på ett kallt golv (alltså inte minusgrader!!) så är det hellugnt!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp