Hur länge brukar det ta innan hullet kommer?

J

janta

Har ett väldigt tunt vbl sto som jag köpte för 6 veckor sen.
Hon har fri tillgång på hö, 2 kg lusern pellets och 3 l havre + mineraler förstås.
Mina andra är ena riktiga tjockisar och den nya hästens kraftfodermängd känns enorm för mig!
Kvoten mellan MJ/Smbrp ligger strax över 6. Hur länge tar det innan man ser resultat? Hon har blivit blankare i pälsen sen hon kom iallafall (alltid nåt). Jag rider henne väldigt lungt, får nästan ångest att hon bränner fett när jag rider. Det låter som om hon ser ut som ett skelett men sååå farligt är det inte. Vad kan jag öka på om inte detta hjälper? Hon reagerar inte alls på havre i huvudet alltså.
:confused: :confused: :confused:
 
prova att ge hästen korn tillsammans med havre, det är bra för hästar som har svårt att hålla hullet.
 
Menar du att byta ut en del havre eller lägga på med korn och behålla resten av foderstaten som den är?
 
Jag tycker inte det var så mycket mat faktiskt... Vad innehåller höt och hur mycket ungefär får hon i sig? Jag skulle öka havren och dessutom ge betfor som är super för att få upp hullet. En av mina jag fick tillbaka från fodervärd i mycket dåligt hull fick 1,2 kg torrvikt betfor (och lusern, Krafft Groov och annat) och svarade mycket bra på det.
 
Hon äter ca 12 kg hö per dag. Får strax hem en ny laddning hö som måste analyseras men det hon fått nu har MJ 8 och smbrp 46. Hur mycket vågar jag öka av allt? Ger betfor hull? Tycker mig ha hört så. Hur mkt i så fall. Inte ALLS van vid tunna hästar och mkt kraftfoder :crazy:
 
Ett bra hö! Öka på successivt så du är uppe i dubbla mängden havre och ½ kg betfor till att börja med och utvärdera efter några veckor om det händer nåt.
 
Varför ska hon byta ut havren mot korn? Havren innnehåller ju mer fett än korn även om det är liten skillnad. Dessutom är det ju krångligare med korn så till vida att man måste stöpa det innan man ger det till kusen alt. krossa det!
 
Du skriver att hon får fri tillgång på hö och att hon äter 12kg hö/dag. Vill hon inte ha mer än 12kg? lämnar hon? Mitt ena fullblod var mager när jag först fick hem henne och då orkade hon helt enkelt inte äta upp all mat hon fick, det tog några månader innan hon vande sig med den nya foderstaten... På slutet fick hon dock i sig ca 18kg per dygn... det kan ta lite tid. Lusernet blir dem ju oxå ganska mätta av. Försök få hästen att äta mer hö, 12kg låter lite lite för en mager häst.
 
Jag får henne inte att äta mer. Jag tror knappt hon får i sig de här 12 kilona ens. Ger lusern pellets för att hacken gör att hon inte orkar äta lika mkt hö. Vad månne hon kan väga? Hon är 175 cm och ganska lång. Hon är ganska grov för att vara vbl.
 
Kan det vara så att hon kanske inte avmaskats ordentligt innan du köpte henne? Isåfall kan du ju ge hur mkt mat som helt utan att hon går upp :( Hade jag varit dig hade jag provat några veckor till och om det inte är nån skillnad avmaskat.
 
Min kille halvblod dock, är 170cm och väger ca 700 kg. Han är inte tjock, så din kuse kanske väger i närheten där?!
 
Ge det bara lite tid så kommer hästen nog succesivt orka mer mat och öka i vikt. Du har ju inte haft henne så länge. Tycker du gör helt rätt i att ge fri tillgång på hö + att lusernen är jättebra för hullet.
 
Inte börja med att avmaska, i så fall börja med träckprov!! Man måste ju veta VILKEN mask det är man ska bekämpa!
 
:o åhå!
Hur lång tid tar ett träckprov förresten?
Vi tänkte ta det till hösten :)
 
Varför i höst? Det är väl klurigare INNAN masksäsongen börjar. Skickar du till Vidilab får du svar samma dag de får in provet!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 565
Hästvård Min ena häst, en 6-årig vbl-valack är jättesvår att få upp i hull. Han är stor, 1,70 i mkh och kräver klart jättemycket mat, men jag...
Svar
15
· Visningar
1 388
Senast: Kejjrin
·
Hästvård min häst har varit "sjuk" eller ja, konstig sen ca 1 år tillbaks... innan nån skriker nåt om att jag ska åka till vetten å talar jag om...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
16 016
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Nu har jag fått analysen på vårt ensilage, jag är ju inte alls så insatt på sånt här, vet inte ens var jag hittar program att räkan ut...
Svar
11
· Visningar
1 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp