Hur länge är Ekollon giftiga??

B

benito79

Hej
Vi har en hage som hästarna gå i på sommaren och där finns ekar.
Vi brukar släppa upp de vid midsommar och då är det inga ekollon kvar på marken.
Har nu fått hagbrist och måste använda sommarhagen men det ligger fullt av gamla halvruttna ekollon kvar på marken ÄR DESSAFORTFARANDE FARLIGA:)När kan jag som tidigast släppa upp hästarna , el ska jag vänta tills midsommar som vanligt
Tacksam för svar el råd
madde
 
Sv: Hur länge är Ekollon giftiga??

Dom blir ju inte ogfitig bara för dom fallit till backen. Dessutom är både barken och lövena på ekar giftiga med. Kratta i hop de du ser och bär bort dom, eller hägna bort ekarna.
 
Sv: Hur länge är Ekollon giftiga??

Hej
Vi har en hage som hästarna gå i på sommaren och där finns ekar.
Vi brukar släppa upp de vid midsommar och då är det inga ekollon kvar på marken.
Har nu fått hagbrist och måste använda sommarhagen men det ligger fullt av gamla halvruttna ekollon kvar på marken ÄR DESSAFORTFARANDE FARLIGA:)När kan jag som tidigast släppa upp hästarna , el ska jag vänta tills midsommar som vanligt
Tacksam för svar el råd
madde
Gamla ekollon är också giftiga!
Dessutom stor risk att gamla ekollon möglat och då är de ännu giftigare!Mögel bildar gifter(toxiner) och bara möglet i sig kan göra hästen dösjuk.


Att Ekollon inte ramlar ner efter midsommar verkar underligt,här trillar ekollon mest ner på sensommar/höst.
Jag skulle aldrig släppa en häst intill ek.
Har turen att bara ha ek utanför hagarna,men det är illa nog,blir det storm kan ekollon flyga låångt!:eek:
 
Sv: Hur länge är Ekollon giftiga??

Dom blir ju inte ogfitig bara för dom fallit till backen. Dessutom är både barken och lövena på ekar giftiga med. Kratta i hop de du ser och bär bort dom, eller hägna bort ekarna.

Oj är barken oxå giftig??:eek: Min hästar ha en ek i sin hage och där åt dem av barken förra vintern. Men inget hände med dem!
Men jag visste inte heller att ekollon va giftiga, eller att hela trädet va det med:eek: Hur giftig är den??
 
Sv: Hur länge är Ekollon giftiga??

jag som bara trodde att det var möglet som bildas som farligt. Och att det i övrigt bara kan få dem att få konstigt temperament.. vissa blir lynniga och lite "fulla" har jag hört. Jag har ekar längs ena långsidan på hagen och har aldrig haft problem. Här har gått hästar i den hagen innan vi flyttade hit också. Har däremot hägnat av den biten på sensommaren när de faller av som bäst då jag märkt att hästarna älskar det.. så då blev jag lite orolig ändå. På hösten sen så släpper jag på dem på den bitet igen. Då äter de gärna upp alla löv som fallit. Ekollonen har då försvunnit de mesta, uppätet eller grott..

Är jag ute på promenad och vi går förbi en ek så drar de snabbt iväg om de ser ett ekollon eller en kvist liggandes så att de kan tugga i sig det..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur länge är Ekollon giftiga??

Grattis du har knarkberoende hästar ;) Ekollon är fruktansvärt lömska just för att de skapar ett beroende, det blir precis som knark har de väl börjat äta sådana så kan de inte sluta.
Alla delar av ek är giftigt alltid, så väl löv som bark och ekollonen.
Det lömska med det är att det är en smygande förgiftning det är sällan så att de blir sjuka pang bom utan succesivt förgiftas hela kroppen och hårdast angripen blir levern.
Det är ju främst på senare år man verkligen insett hur giftig ek är, säkerligen har många hästar förr också blivit sjuka/dött av det bara det att man då inte kopplade det till ek.

Ek är ju numera allmänt känt hur giftigt det är, det finns många andra saker man inte tänker på att de är giftiga just för att de inte är så kända. Jag hade tex en 3 åring som blev förgiftad av att äta vanliga kastanjer, hade knepiga problem med muskulatur och en del annat och jag kopplade inte först, och inte blev det bättre av att när jag började undra och slog upp den i faunan ja då kallades den vanliga typen av kastanj vi har här i sverige förr för foderkastanj, då tar man ju för givet att det är ofarligt med ett sådant namn.
Blev dock senare varse att så inte alls var fallet då kastanj också innehåller något snarlikt gift som ekollon och kan orsaka lika allvarliga förgiftningar.
 
Sv: Hur länge är Ekollon giftiga??

Det tråkiga är ju att när väl hästen är så sjuk att den blivit riktigt dålig av ekollon då kanske den inte går att rädda...
Är levern och njurar svårt skadade så kan hästen inte räddas .
Jag tror dessutom det är plågsamt när lever och njurar börjar lägga av...:crazy:


Jag har en ponny som vid blodprov hade mkt små förändringar i levern,troligtvis pga vattnet där vi då bodde.
Enligt veterinär skulle de va så små skillnader mot "normala värden" att man inte borde oroa sig.
Jag tyckte dock min häst var onormalt seg och på nåt sätt inte lika kvicktänkt som hon brukade,så nog var hon påverkad.
Genom alternativa metoder fick hästen hjälp med att rensa ut gifter ur kroppen och stärka levern,men tog ett halvår innan jag tyckte hästen var i toppform igen.

Jag skulle som sagt aldrig chansa och låta hästarna äta ekollon,rysk roulette liksom:confused:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 318
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 085
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 119
Senast: Hedwig
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp