Tycker du det.
Själv tänker jag att han ska få gå någon LC och på sikt LB dressyr också.
Men omskolningen får ta tid.
Han gör ganska fina galoppfattningar ur skritt på volt, och håller en skaplig galopp på volt som är ca 15 meter. Ju större volt, desto mer faller han isär. Ner mot tio meters volt klarar han, om jag fattar galoppen ur skritt och är på volten redan.
Fattningar på rakt spår är svårare än på volt, för då faller han isär.
Traven har varit ganska dålig - lite för hastig - men bärigheten börjar komma och han börjar gymnastiseras i skänkelvikningar och öppna och lite mot sluta också.
Observera: jag påstår inte att det är dressyrtävlingskvalitet på rörelserna, utan det handlar om gymnastik för att mjuka upp honom ytterligare.
Så, i mina ögon är det bra för vb-travarna att jobbas i dressyr, för gymnastikens skull.
Att tävla: jo, det kommer jag väl att göra på sikt. Med målsättning att komma över 60%.
Som sagt, än så länge faller han isär vid galopp på rakt spår medan det böjda balanserar upp honom.
Men nej, vi kommer inte att vinna dressyrtävlingarna mot "halvblod". Men det gör ju inget.
Kb-travaren har jag ju tävlat dressyr, med godkänt resultat i LA:4 och några resultat på MSV C mellan 56 och 59% (ett resultat på drygt 59% också).
Det går självklart att ha olika åsikter om vad som är godkänt resultat; de som kommenterat när jag varit ute, dressyrtränare och liknande, har kommenterat att över 55% är godkänt om än inte så lysande.
Den hästen har å andra sidan inte tävlat trav eftersom han inte ville springa fort, så han blev ridhäst som fyraåring. Det där godkända LA-resultatet fick han som 8-åring vilket inte är så illa trots allt tycker jag.
Inte imponerande, men inte så illa heller.
Eller så är det mer imponerande att träna en travare till att göra godkända resultat i dressyr, jämfört med ett "halvblod".
Och det kanske går att tycka att det är roligt att träna långsiktigt för att lyckas med något som är lite svårare.
För det är en annan sorts utmaning.