Hur köra mini häst?

Sv: Hur köra mini häst?

Förstör man för mycket om man borrar i ytterväggen? Annars borde det gå att göra så att man kan lösa ut bommen utifrån? Sluis eller Slius eller vad nu märket hette hade så, måste ju finna spå fler ställen. Kanske går att göra en sån lösning? Lite mer pyssel förstås, men bra om det går!

Tyvärr! Släpet är inte mitt, därav så kommer det inte borras något i det. Och jag tror även att sådana saker kan kräva en ombesiktning. Eller jag ade iaf vetat att fackman skulle kollat på det!

Nej jag får fundera lite till;)

Ja, jag menade ju inte direkt att ni skulle borra själva :grin:
Men om man nu äger en liten häst och har ett eget släp (som du nu inte har), så hade det kanske varit värt kostnaden för att få bästa säkerhet.

Kan man inte göra som en del av trä man kan lyfta in i ena facket, golv och tre väggar där framväggen är nedfällbar (typ med sprintar och gångjärn nertill) vid ev. problem. Golvdelen kan man ju klä med lite gummimatta. Som en egen liten transport inuti transporten, fast utan tak då. Så får man bara komma på någon anordning där man kan spänna fast den om man inte kan fästa den i något.

Jag binder min som vanligt men ställer en eller två fyrkantiga halmbalar framtill. Har funkat bra för oss. Min är strax under 90 cm.

om frambommen i det släpet nu brukar hyra ser ut som bilden till vänster så kan ni ju bygga en vägg som den till höger så ponnyn har en vägg/ bom att ta stöd vid, för att lösa ut den är det då bara att dra upp sprinten så faller väggen ner och hästen är fri :D.
32883570.jpg

om frambommen i det släpet nu brukar hyra ser ut som bilden till vänster så kan ni ju bygga en vägg som den till höger så ponnyn har en vägg/ bom att ta stöd vid, för att lösa ut den är det då bara att dra upp sprinten så faller väggen ner och hästen är fri :D.
32883570.jpg

Jag hyr inte släp;) Kör med samma hela tiden (stallägarens)

Å det är precis en sådan teckning jag letat efter och precis den lösning. Men frågann är hur man ska "fästa" väggen i nederkant? Eller det kanske inte behövs?

jag tror du får prova dig fram, kan hända att det inte behövs, men kom precis på nu att man nog får göra fästena högre för att få det mer stabilt.
typ såhär
32884373.jpg

jag tror du får prova dig fram, kan hända att det inte behövs, men kom precis på nu att man nog får göra fästena högre för att få det mer stabilt.
typ såhär
32884373.jpg

Det är sant! Då håller det nog! Tack igen!!!!

precis så har vi planerat att göra till min lilla =)

Nu har hon åkt löst å de känns inte säkert..

ang mellan äggen.. jag har med mjuk mellan vägg men jag tog en hål tång å gjorde 1 hål i neder katen baktill å ett fram till sen tog jag ett balaband åsatte runt stolpen å genom hålet i gummit.. då e den fortfarande "rörlig" men dom kan ej komma under den =)

precis så har vi planerat att göra till min lilla =)

Nu har hon åkt löst å de känns inte säkert..

ang mellan äggen.. jag har med mjuk mellan vägg men jag tog en hål tång å gjorde 1 hål i neder katen baktill å ett fram till sen tog jag ett balaband åsatte runt stolpen å genom hålet i gummit.. då e den fortfarande "rörlig" men dom kan ej komma under den =)

fast denna väggen sitter fast;)

Gud vad fiffigt på bilden! Men jag som föredrar bom skulle nog be gubben på gården svetsa en bom som är likt ett |_| , som man i de | | sätter fast där bommen normalt ska vara. Typ en sänkt bom :D

Gud vad fiffigt på bilden! Men jag som föredrar bom skulle nog be gubben på gården svetsa en bom som är likt ett |_| , som man i de | | sätter fast där bommen normalt ska vara. Typ en sänkt bom :D

Jag har hellre en hel vägg! Ingen risk att hästen kommer under om den skulle gå ner på knä!

*kl* När vi kör brukar vi sätta dom bak och fram eller stänga för vid bommarna fram. Lastpallar eller någon skiva att stänga för med.
Sågar man till en rejäl skiva i bra höjd har dom ju möjlighet att se ut också, däremot så är det ju lite meckigt varje gång man ska fixa i ordning transporten innan man åker.

*kl* När vi kör brukar vi sätta dom bak och fram eller stänga för vid bommarna fram. Lastpallar eller någon skiva att stänga för med.
Sågar man till en rejäl skiva i bra höjd har dom ju möjlighet att se ut också, däremot så är det ju lite meckigt varje gång man ska fixa i ordning transporten innan man åker.

Om du läser vad jag skrivit innan så ser du att jag kört med lastpall, men vill ha en annan lösning. Det är ingen lösning att köra honom bak och fram när han har 2 m kvar innan rumpan går emot vid en tvärnit. Vilket troligtvis kommer resultera med en knäckt nacke, alt skadad ponny.

Det behöver inte bli meckigt med skiva om man fäster den på det sett som Buck visat!

*kl*
Lite OT, men bodre man inte kunna göra typ så här i en transport för minisar ? När jag väl per transport sen vill jag få det fixat om det är möjligt.

TrailerRear.JPG

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka