Hur köra mini häst?

MaRomer

Trådstartare
Jag löser det tillfälligt med en lastpall som sitter fast framför honom. Men hur ska jag gör i framtiden?

Har en liten kille på 73 cm över havet. Och har en stor trailer, Star Trailer Diamant, fronturlastning och sadelskåp.

Vill ha något som man kan sätta dit och ta ut lätt. Fudnerar på en skiva som är utsågad som en båge?. Men frågan är hur man ska få den att sitta fast bra. Utan att gör ingrepp på trailen.

Hur kör ni era minisar? Nej jag tänker inte köra honom lös!

På väg hem til mig fgick jag hyra släp pga bromsarna strejkade:/ Löste det med att den trailen var mycket bredare i själva fronten. Dvs sadelkammaren var på utsidan och han stod sålika med sidan mot fronten i trailen. Gott om plats!

img_0181_175641636.jpg

Sv: Hur köra mini häst?

Sjukt söt häst!!! :love:

Kan du inte ha honom i skuffen på bilen? ;) Skämt åsido, får man transportera minihästar i bilen, eller måste det vara en djurtransport?

Småponnysar brukar jag binda i bakbommen helt enkelt, och låta dem åka baklänges.

Denna tanke har slagit mig oxå. Men om jag skulle behöva tvärnita så har han 2 m tills det tar stopp, alt bryter han nacken om grimma/grimskaft håller. Så är inget alternativ för min del.

Sjukt söt häst!!! :love:

Kan du inte ha honom i skuffen på bilen? ;) Skämt åsido, får man transportera minihästar i bilen, eller måste det vara en djurtransport?

Lika snäll som söt;)

De har försökt köra honom i bilen men han ville inte;) Jag har en 7-sitsig bil så visst hade han fått plats! Viktmässigt så ligger han ju på samma vikt som mina hundar, så det borde ju vara lagligt så sett. MEn vet inte om jag vill ha han där om han skulle kissa eller bajsa:/

antingen sätta dit en fölvägg som är rundad så hästen kan ta över huvudet och luta sig mot väggen,
eller be en som är duktig på att svetsa att svetsa dit fler ringar så ni kan använda sprintarna och samma bommar som innan fast i mini höjd.

antingen sätta dit en fölvägg som är rundad så hästen kan ta över huvudet och luta sig mot väggen,
eller be en som är duktig på att svetsa att svetsa dit fler ringar så ni kan använda sprintarna och samma bommar som innan fast i mini höjd.

Jag vill ju helst ha en "vägg" Fler ringar och bommar är inte aktuellt om man inte kan lösa ut dem vid krock med tryck på.

Vart kan man hitta fölvägg och isf hur sätter man fast den?

Såg att thule säljer hela fölväggar. Bättre än inget men inte det jag söker. Vill ju gärna att han ska kunna se framåt egentligen.

Ser bra ut men en Diamant är lite svårare att sätta in bommar i. Och ska det vara bommar ska de gå lösas ut. Annars går de ju inte få ner vid olycka. Alt vägg som går såga sönder.

Varför måste det gå? En sån liten häst kan man ju lyfta ut..
Dessutom så kan dom ju ändå inte mkt till att trilla ned, det handlar ju om ett par dm...

Köp en hundbur modell större och ställ sötponnyn i :)

Varför måste det gå? En sån liten häst kan man ju lyfta ut..
Dessutom så kan dom ju ändå inte mkt till att trilla ned, det handlar ju om ett par dm...

Köp en hundbur modell större och ställ sötponnyn i :)

Därför att jag inte vill stå där med en ponny som har panik för att den kommit fel på bommen vid en olycka! Även små ponnyer får panik. Hundbur har vi, men skulle inte för mitt liv köra honom i en! Då skulle jag lika gärna kunna köra honom i bilen i buren;)

Japp jag vet, har själv lyft ut 2 panikade shettisar som gått över bommen.
Trots att de inte var kontaktbara så gick det enkelt och smidigt men man får ju passa sig för sparkande ben.

Men när de är små och lätta underlättar det iaf betydligt, går ju inte å jämföra med en Shire som panikar direkt...

Jag letar också efter en bra lösning då jag de två gånger min mini-hingst åkt transport också använt mig av lastpallar. Jag har mjuk mellanvägg, vilket gör att jag även vill ha en lösning som gör att han inte kryper under åt sidan. Min har åkt lös bägge gångerna eftersom han aldrig hade varit bunden när vi köpte honom som åring, och andra gången, också denna gång som åring, åkte vi många timmar i sträck. Bägge gångerna har han lagt sig ner under färd för att vila, och han står helst baklänges. Så en lösning där han kan åka baklänges, utan att bryta nacken vid olycka, och inte kommer åt att gnaga på mellanväggen vore toppen. Många som inte har så här små ponnyer (min är också strax under 80 cm) förstår nog inte hur jäkla små de är och hur svårt det är att ha dem uppbundna som en "vanlig" häst...

Ska kika runt lite bättre nästa gång vi är på utställning och se hur andra gör :-)

Jag letar också efter en bra lösning då jag de två gånger min mini-hingst åkt transport också använt mig av lastpallar. Jag har mjuk mellanvägg, vilket gör att jag även vill ha en lösning som gör att han inte kryper under åt sidan. Min har åkt lös bägge gångerna eftersom han aldrig hade varit bunden när vi köpte honom som åring, och andra gången, också denna gång som åring, åkte vi många timmar i sträck. Bägge gångerna har han lagt sig ner under färd för att vila, och han står helst baklänges. Så en lösning där han kan åka baklänges, utan att bryta nacken vid olycka, och inte kommer åt att gnaga på mellanväggen vore toppen. Många som inte har så här små ponnyer (min är också strax under 80 cm) förstår nog inte hur jäkla små de är och hur svårt det är att ha dem uppbundna som en "vanlig" häst...

Ska kika runt lite bättre nästa gång vi är på utställning och se hur andra gör :-)

Ja uthyraren tycker vi skulle köra honom lös... ehhh det är ju ganska olagligt om man säger så...:cool:

När jag hämtade Ove stod han lös i transporten. Han stod då längst bak och tuggade hö på golvet. Hade jag varit rik hade jag tagit hem en sådan här :love:
Truck%20and%20little%20mini%20trailer%20--%2007232006%20--%208.jpg

Hihi, vad söt! Gulligt med rosa också :D

Uppbunden eller inte, huvudsaken är ju att hitta en lösning som är säker och lever upp till lagen om lastsäkring. Förstängning är ju en variant av lastsäkring som borde vara lika laglig så länge den utförs på ett för hästen säkert sätt. Att binda en häst som aldrig varit uppbunden och aldrig transporterats är inte alltid den bästa lösningen...

Nu har iofs min lille kille lärt sig vad det innebär att vara uppbunden och sköter detta galant, så en lösning där detta går att göra på ett säkert sätt vore tacksamt. Allt vore så mycket lättare om man inte körde storhästar i huvudsak och kunde anpassa hela släpet efter minin...

Förstör man för mycket om man borrar i ytterväggen? Annars borde det gå att göra så att man kan lösa ut bommen utifrån? Sluis eller Slius eller vad nu märket hette hade så, måste ju finna spå fler ställen. Kanske går att göra en sån lösning? Lite mer pyssel förstås, men bra om det går!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka