Hur konditionstränar ni hästarna?

Sv: Hur konditionstränar ni hästarna?

Alla mina går på lösdrift och så passar jag på att vara ute och galoppera mycket i snön på vintern så mina har en väldigt bra grundkondition, märks redan på min fyraåring som orkar lika mycket/mer på träningarna än vuxna hopphästar. Tävlingshästarna toppas/konditionstränas intensivt (intervall i backe ca var tredje dag i ca 2-3 veckor) strax innan tävlinssäsongen börjar. Sedan underhåller jag konditionen under tävlingsperioden så länge de känns bra.
Jag har en bra backe precis utanför stallet där jag intervalltränar.

Min unghäst, 4 år, intervalltränar själv i hagen. :D
Jag har en brant, bra backe som jag galopperar 4 gånger uppför. 1 gång i veckan.
Den förra jag red fälttävlan på hade ju inte riktigt samma förutsättningar, mycket tyngre modell, så den fick jag intervallträna bra mycket oftare. 2-3 gånger i veckan i perioder för att hålla flåset uppe.

Men för lättare klasser tycker jag inte direkt det behövs någon regelrätt konditionsträning.

Ca 250, lite för kort egentligen men funkar bra. Önskar hitta en backe till med mera lutning till min stora, så att han kan gå med ännu mer motstånd nu han är i bra kondition.

Hur långt är optimalt då?
Vi har en backe som är 2km lång och den brukar jag ta i ett svep i galopp uppför och skritt/trav nedför, kanske borde jag korta ned intervallerna?

Är det mycket lutning? Går kanske att kombinera, galoppera 2 min upp, skritta nedför 1-2 min, vänd och galoppera uppför igen 2 min, skritt nedför, galopp uppför osv tills du är på toppen.
Viktigt är att det inte blir mer än 5 min paus/skritt när man intervalltränar för då är det lönlöst.

Hur mkt är mkt lutning då?
Den är ju inte jättebrant men inte flack heller, den varierar lite så vissa partier är brantare och andra lite flackare.

Ska prova att ta tid och köra 2min intervaller :)

+ Esti

Hur många meter kommer ni i höjd då?

Pulka: Staffe sa i höstas på Linköpingsmötet att många hästar klarar sig bra på 2 intervaller och korta (runt 1 km), det är tempot som ska/bör ökas för att ge effekten man vill åt. Många hästar räknades alltså i riktigt höga klasser, kanske att de behöver gå 3 intervaller för att gå de allra högsta tävlingarna.

Dock vet jag inte vad resterande/deras lågintensiva träning innebar. Men det gav mig en tankeställare!

Hellre kortare sträcka om det innebär att man väljer ett bättre underlag! Och då alltså öka tempot om man behöver mer effekt.

Backträning minns jag inte han nämnd vid det tillfället, annars brukar man väl säga att man kan minska sträckan till 1/3 om man har lite lagom backe som ger motstånd - Kanske Murrays backe är rätt optimal?

Vi rider ju alltid upp på berget när vi rider ut, vilket vi gör minst 4 dgr/veckan. Det innebär att de alltid får klättra upp o ned i backe för att ens komma till travsträcka 1 eller hem. Och när vi galopperar så går det ju också lite upp o ned på stigar på berget så våra hästar har naturligt bra kondis. Däremot finns det ingen direkt bra backe att galoppera rätt upp för så det avstår jag. Men 1 dag/vecka galopperar vi i hyfsat snabbt tempo en längre sträcka.

Jag galopperar minst så länge som en 90 klass är om det är det jag ska starta o då går det ju upp o ned o hit o dit. Är det 100 klass så kör jag den sträckan osv osv. I början så märks det så himla tydligt att de inte orkar hålla det tempo dom borde när det är så mycket nivåskillnader. Så att träna på släta backen det ger ju inte alls lika mycket som detta helt klart. Att galoppera upp o ned i en backe är ju också bra som intervall men jag föredrar detta att kunna galoppera framåt hela tiden när hästarna är unga. Går naturligtvis inte att jämföra med häst som tränas för *-igt o uppåt. De kräver ju mer.

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Gunnar
·
Fordon Som rubriken säger, är det något ni gör med era bilar? Jag försöker hålla liv i min kära bil så länge som möjligt och funderar på om...
Svar
4
· Visningar
198
Senast: Saigon
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När Emiliano Portale och hästen Future hade avslutat dressyrprogrammet som del av fälttävlan i OS rann det blod från munnen på hästen...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama