Hur kommunicerar man bäst med hund som tappat hörseln?

Sofie_B

Trådstartare
Min tax har nu blivit 13 år och i stort sett tappat hörseln. Hon kan höra väldigt höga ljud men för det mesta går allting henne förbi. Hon har hela sitt liv varit lös och alltid klarat det galant (hon har varit med när jag ridit i trafik, gått lös i stan osv osv), så hon blir väldigt deprimerad när jag sätter på henne koppel och vill inte gå på långpromenader (det har hon aldrig velat i koppel).

Grejen är den att hon lyssnar väldigt bra på kroppsspråk, men det enda jag förstår att hur jag signalera till henne är kom, stanna, sitt, ligg och vacker tass typ. Och det kräver att jag redan har hennes uppmärksamhet, jag vet inte hur jag ska påkalla den mer än när hon söker min blick eller när jag genom beröring meddelar henne att jag vill henne något.

Vi var ute och gick i skogen i helgen och hon var såå glad över att få vara lös igen, men det är ju svårt för jag kan inte styra henne. Börjar hon gå in på någons tomt till exempel måste jag springa efter och plocka upp henne (vilket är sådär enkelt när man är höggravid :angel:) och där det kan komma bilar eller andra hundar känns det extremt osäkert så där får hon såklart aldrig vara lös. Jag har testat en hundvisselpipa men den reagerar hon inte på.

Någon som har några kloka funderingar eller egna tips och erfarenheter som kan hjälpa?

Min tax har nu blivit 13 år och i stort sett tappat hörseln. Hon kan höra väldigt höga ljud men för det mesta går allting henne förbi. Hon har hela sitt liv varit lös och alltid klarat det galant (hon har varit med när jag ridit i trafik, gått lös i stan osv osv), så hon blir väldigt deprimerad när jag sätter på henne koppel och vill inte gå på långpromenader (det har hon aldrig velat i koppel).

Grejen är den att hon lyssnar väldigt bra på kroppsspråk, men det enda jag förstår att hur jag signalera till henne är kom, stanna, sitt, ligg och vacker tass typ. Och det kräver att jag redan har hennes uppmärksamhet, jag vet inte hur jag ska påkalla den mer än när hon söker min blick eller när jag genom beröring meddelar henne att jag vill henne något.

Vi var ute och gick i skogen i helgen och hon var såå glad över att få vara lös igen, men det är ju svårt för jag kan inte styra henne. Börjar hon gå in på någons tomt till exempel måste jag springa efter och plocka upp henne (vilket är sådär enkelt när man är höggravid :angel:) och där det kan komma bilar eller andra hundar känns det extremt osäkert så där får hon såklart aldrig vara lös. Jag har testat en hundvisselpipa men den reagerar hon inte på.

Någon som har några kloka funderingar eller egna tips och erfarenheter som kan hjälpa?

@pepp har en döv pudel, om jag inte minns helt fel.

Jag har för min att det finns vibrerande halsband? Alltså ''Hallå matte/husse vill något titta på oss''. Sen träna in handsignaler till ''kom hit''.

(såg just att jag var väldigt sen på bollen)

@Sofie_B
Min pudel är döv och har varit sen valp (har nog underlättat en del)
Vi kommunicerar via kroppsspråk.

Har han lös i skogen emellanåt, han har alltid koll på vars jag är, går gärna bakom hälarna. Går han framför så stannar han varje meter för att se om jag är med :D

Läste lite om vibrationshalsband tidigare och var sugen på att köpa, men blev aldrig av. Nån här på forumet tipsade även om ficklampa att ha som klicker :)

På min i stort sett döva hund hade jag citronhalsband med fjärrkontroll, det fanns en pipknapp på det som jag använde för att få henne att titta på mig. Jag hade alltså ingen citronspray i halsbandet, men det höga pipet hörde hon och jag kunde kommunicera. Hade jag inte redan haft det halsbandet hade jag köpt ett vibrationshalsband.

@Sofie_B
Min pudel är döv och har varit sen valp (har nog underlättat en del)
Vi kommunicerar via kroppsspråk.

Har han lös i skogen emellanåt, han har alltid koll på vars jag är, går gärna bakom hälarna. Går han framför så stannar han varje meter för att se om jag är med :D

Läste lite om vibrationshalsband tidigare och var sugen på att köpa, men blev aldrig av. Nån här på forumet tipsade även om ficklampa att ha som klicker :)

Ja, min har tyvärr inte den uppmärksamheten, det känns som att hon inte förstår att hon har blivit döv så hon travar bara iväg som att jag hade varit helt tyst. Hon stannar liksom inte upp och söker kontakt utan det är om hon råkar titta på mig eller att jag på något sätt lyckas påkalla den. Annars springer hon gärna på i sin egna lilla värld. :grin:

Kanske ska prova vibrationshalsband, men jag är sådär optimistisk om att hon ska uppmärksamma det. Men värt att testa i alla fall!

Ja, min har tyvärr inte den uppmärksamheten, det känns som att hon inte förstår att hon har blivit döv så hon travar bara iväg som att jag hade varit helt tyst. Hon stannar liksom inte upp och söker kontakt utan det är om hon råkar titta på mig eller att jag på något sätt lyckas påkalla den. Annars springer hon gärna på i sin egna lilla värld. :grin:

Kanske ska prova vibrationshalsband, men jag är sådär optimistisk om att hon ska uppmärksamma det. Men värt att testa i alla fall!

Det gäller att betinga halsbandet innan, under ordnade former!

Min 18-åring blev nästan döv när hon var 17-18 år. Hon såg också lite sämre. Dock var det en hund som höll koll på en. Men ibland virrade hon iväg lite för långt. Då kunde jag antingen stampa i backen, kasta ngt som dunsade till någon meter ifrån henne om vi var själva. Då sökte hon mig. Problemet blev väl om hon var så hon inte såg mig.
Så det bästa var att skicka min andra hund att hämta. Hon sprang dit och ledde tillbaks henne till mig.

Åh har det likadant.
Min vovve som alltid gått lös bor nu i flexikoppel. Får skrika mig blå annars...:cry:

Hade en islänning som blev nästintill döv. Skrika, vissla eller så gick inte fram alls, men klappade jag i händerna reagerade han. Värt att testa om det funkar, om du inte redan gjort det. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 750
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 359
Senast: pumah
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka