Hur kommer vi igång?

A

atmosphere

Jag köpte mig en hopphäst som visade sig, med lite efterforskning, ha varit en fyrspannshäst en gång i tiden (inte körd på ca ett år, dock tömkörd). Då blev jag givetvis sugen på att börja köra! Dels som variation, dels så kan pojkvännen och hunden följa med oftare, och dels som något nytt och roligt att träna på.

Men i vilken ände börjar jag? Min häst är 175 cm hög, ett halvblod, inte spinkig men inte den grövsta modellen heller. Tips på bra selar (kompletta med brösta och baksele), prisvärda men kostar inte miljoner? (kommer ju mest hobbyköra) Rockarder? Eftersom min häst inte är den minsta falabellan så måste jag väl ha lite utsikt från den. Var får jag tag på en sådan? Hur vet man att den är tillräckligt bred/lång för min häst?

Vet att det finns click-selar & sulkys till travare, finns det sådant till "vanliga" körhästar också? (vill inte köra med travar-saker) Vad ska man ha för sorts tömmar? Hur hårt spänner man de olika gjordarna?

Och annat jag ska tänka på? Ska jag köpa nytt eller begagnat? Helt enkelt, hur kommer jag igång?

Tack på förhand!:bump:

(haha, märks det att jag inte har kört på några år....)

Sv: Hur kommer vi igång?

Det finns ju inte många fyrspann kuskar här i Sverige (om den var svensk) så jag hade nog ringt och frågat lite hur pass hästen är körd i enbet och med vilken sorts utrustning.

För att en häst är körd i spann så behöver det inte vara så att den även är utbildad i enbet. Spann hästar är också alltid körda med skygglappar och kan bli livrädda om man försöker köra dem utan och de ser vagnen bakom dem.

Jag hittade inte selen som nämdes för under 1500:- men generellt sett så borde inte en sele för den billiga pengen hålla för en stor häst. Ofta ser man att de billiga selarna bara säljs i shettis storlek just av den anledningen.

Sv: Hur kommer vi igång?

Tack för era svar.

Hästen är en import och är uppfödd hos en proffskusk i Europa. Han är körd i enbet och är världens lugnaste och coolaste häst, tror inte han kommer vicka på ett öra ens.

Jag vill nog ha en sele i läder, känns mer värt att lägga ner en större summa för något som även kommer hålla i många år framöver.

Mer tips mottages tacksamt!

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 461
Senast: Cilva
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka