Oj,,.. Vet inte riktigt hur eller var jag ska börja egentligen.
*huwa*
Jag känner någonting i kroppen när jag ser era bilder. Jag har jobbat mycket med NH, och "vanligt" hästvett. Strävar efter att min häst ska vara så avslappnad, harmonisk och fri som möjligt. Hon står lös i gång och spolspilta, jag tränar mycker från marken med henne. Jag rider "vanlig" dressyr, men är ändå relativt ny på området. Vi börjar hitta formen nu sas.
Jag känner att det är något som saknas. Jag känner mig inte riktigt hemma i den dressyr jag rider i nu, jag vill jobba ännu mer - gå ännu djupare. Skulle givit vad som helst för att få vara er där uppe på hästryggarna! Skulle gett allt för att sitta med lösa tyglar i handen, och känna hur jag blir ett med min häst. Känna hur alla muskler jobbar tillsammans, på ett bra sätt, både hos mig och hos häst.
Men jag förstår inte hur jag någonsin ska kunna ta mig ur den gjutformen jag är i just nu. Jag har inte råd till att åka iväg på träningar, eller att köpa en fin AR-sadel. De enda resurser jag har haft, har varit mig själv. Min kärlek till min häst, och min vilja att få det gå ihop. När jag fick henne var hon ett vrak. Inga muskler och alldeles för smal. Hon hade för svag rygg för ridning, så den första månaden fick jag promenera, longera och tömköra henne. Jag har inte tillgång till någon skog, så arbetet gick sakta. Jag lade upp pinnar som cavaletti, och gick slalom mellan träd i dem skånska dungarna. När det var dags att rida blev hon sjuk, och fick gå på smärtstillande + ögondroppar 6ggr om dagen - så vi fick promenera ytterligare 3 månader tills hon slapp det smärtstillande medlet.
Jag började rida henne lite smått, och hon var väldigt rädd för bettet. Hon vågade inte ta stöd alls, och gick med huvudet bland molnen. Självklart hade jag inte råd till bettlöst träns, så jag fick köra på med det jag hade. Jag red utan både sadel och träns.
Sen har allt gått framåt. Hon kunde inte galoppera i höger galopp innan, och hon kunde definitivt inte gå i en stadig form. Jag hittade en superbra tränare som kombinerar western-tänket med det engelska. Nu går hon faktiskt helt okej. Hyfsad form i alla gångarterna.
Men jag vill ha det där lilla extra. Jag vill ha en eftergiven häst som har starka muskler och ett välbalanserat psyke. Jag vill vara en ryttare som jobbar med sin häst, på alla nivåer. Det förhållande jag har till min häst, har jag upptäckt är väldigt ovanligt i hästvärlden. Folk tittar snett på en när man säger att hästen "föredrar att stå lös". Folk tycker jag är konstig som vill jobba med hästen.
Så jag vill ha hjälp. Jag vill träffa jämlikar. Jag vill lära mig rida så som ni gör, eller nä.. Jag vill lära mig tänka som ni gör! Jag vill kunna blanda AR, med engelska tankesättet. Hur ska jag göra? Jag har som sagt inte möjlighet att åka iväg till clinics eller tränare. Utan jag är fast med mig själv och min älskade häst. (Btw så är jag 15 år, så ni vet...)
Jag vill, men jag kan inte. Vad gör man?