Hur kommer man igång? *långt*

J

johanna_h

hur tränar ni?

hej tänkte höra lite om hur ni tränar och hur ni kom igång. Hade ni tränare i början och har ni tränare nu?
Jag skulle så gärna vilja komma igång med ar nu när jag äntligen blivit medryttare, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att komma igång.

Sv: hur tränar ni?

Jag började med att läsas allt jag kom över, samt diskuterade mycket och ofta (varje dag...) med mina internetkompisar här på sidan, som hade varit på flera kurser som fot- och ridfolk för B.B.

Sen var det meningen att jag skulle vara med som ryttare för en av dessa internetkompisar, som även är Strömsholmsutbildad ridinstruktör och fd tävlingsryttare i dressyr. Men den kursen blev inställd, hastigt och lustigt lyckades vi däremot till min lycka få tag på en Centrerad ridinstruktör som kom i stället. Tack vare detta så fick jag lite koll på kroppen i stället inför min första AR-kurs.

Första sommaren och hösten, hann jag med tre AR-kurser, vilka jag skrittade, skrittade och skrittade på, till 95 % då min häst tillhör den trippiga och ganska högnackade typen. Vi jobbade med vändningar och åttvolter i svag öppna i långsam skritt omväxlat med tempoväxlingar på voltspår i skritt. När hästen lossade, framåt neråt försökte vi även korta travsträckor med lite samma tänk svaga öppnor på något större åttvolter, men inga tempoväxlingar då... eftersom min häst hellre springer ifrån, det vi ber om.

Men det jag kan rekommendera dig, är att ta kontakt med någon som sysslar med Akademisk Ridkonst nära dig, som kanske har någon kurs på gång, där du kan delta som fotfolk, eller att du helt enkelt åker ut till denne person ändå och kollar hur denne tränar sina hästar. Det tar tid, att komma in i "tänket" och det är inte bara att säga.

Idag ska jag börja rida enligt AR, för jag har skaffat sköthäst, skaffat medryttarhäst eller köpt häst.

Utan det är bakgrundsarbetet, med "forskning" och kommunikation med andra, som på sikt kan ge en insikt och förståelse, för att komma igång inom AR. Med det menar jag inte att man måste gå ner till fostercellstadiet och varenda muskelmolekyl, för att våga sig på AR som vissa tror, utan det går bra att använda sig av sunt förnuft också.

Dessutom är det inte bra att stirra sig blind, utan det är hästens bästa du ska tänka på. AR kanske inte är det bästa för din medryttarhäst. Och innan du ger dig på någon annan slags ridning än hästen är van med, så bör du först fråga hästens ägare om hur denen önskar att du ska rida/träna dennes häst. Man får helt enkelt prova sig fram vad som passar hästen. Om jag ska gå till min häst, så är det "lite av allt", som passar den bäst.

:bow:

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:
Sv: hur tränar ni?

Tack för ett Bra svar:) Jag har läst in mig i AR en del, men som alltid finns det mycket kvar att lära:) Jag har pratat med häst ägaren och hon tycker också att det skulle vara intressant och kul att prova med hästen. Han (hästen) är en kallblodstravare jätte snäll och så. hon har hoppat med honom förr men han håller inte riktigt för det nu ( kommer inte riktigt ihåg varför) Han "kunde" galopera förut men inte nu, traven blir bara fortare och fortare, men det har jag för mig att fler travare är lika på. Och den går vell att träna på utan att rida en speciell stil, men just att jag tycker att AR har tänket att allt tar sin tid och det är inge bråttom gillar jag:)

Jag tycker att det verkar intressant med AR, var en kurs här i närheten i helgen och tänkte gå och titta men självklart så blev jag sjuk. Det svåra är att jag har inte riktigt hittat någon instuktör eller någon som rider AR i närheten, fast jag kanske måste leta lite till:)

Oj,,.. Vet inte riktigt hur eller var jag ska börja egentligen.

*huwa*

Jag känner någonting i kroppen när jag ser era bilder. Jag har jobbat mycket med NH, och "vanligt" hästvett. Strävar efter att min häst ska vara så avslappnad, harmonisk och fri som möjligt. Hon står lös i gång och spolspilta, jag tränar mycker från marken med henne. Jag rider "vanlig" dressyr, men är ändå relativt ny på området. Vi börjar hitta formen nu sas.

Jag känner att det är något som saknas. Jag känner mig inte riktigt hemma i den dressyr jag rider i nu, jag vill jobba ännu mer - gå ännu djupare. Skulle givit vad som helst för att få vara er där uppe på hästryggarna! Skulle gett allt för att sitta med lösa tyglar i handen, och känna hur jag blir ett med min häst. Känna hur alla muskler jobbar tillsammans, på ett bra sätt, både hos mig och hos häst.
Men jag förstår inte hur jag någonsin ska kunna ta mig ur den gjutformen jag är i just nu. Jag har inte råd till att åka iväg på träningar, eller att köpa en fin AR-sadel. De enda resurser jag har haft, har varit mig själv. Min kärlek till min häst, och min vilja att få det gå ihop. När jag fick henne var hon ett vrak. Inga muskler och alldeles för smal. Hon hade för svag rygg för ridning, så den första månaden fick jag promenera, longera och tömköra henne. Jag har inte tillgång till någon skog, så arbetet gick sakta. Jag lade upp pinnar som cavaletti, och gick slalom mellan träd i dem skånska dungarna. När det var dags att rida blev hon sjuk, och fick gå på smärtstillande + ögondroppar 6ggr om dagen - så vi fick promenera ytterligare 3 månader tills hon slapp det smärtstillande medlet.
Jag började rida henne lite smått, och hon var väldigt rädd för bettet. Hon vågade inte ta stöd alls, och gick med huvudet bland molnen. Självklart hade jag inte råd till bettlöst träns, så jag fick köra på med det jag hade. Jag red utan både sadel och träns.

Sen har allt gått framåt. Hon kunde inte galoppera i höger galopp innan, och hon kunde definitivt inte gå i en stadig form. Jag hittade en superbra tränare som kombinerar western-tänket med det engelska. Nu går hon faktiskt helt okej. Hyfsad form i alla gångarterna.
Men jag vill ha det där lilla extra. Jag vill ha en eftergiven häst som har starka muskler och ett välbalanserat psyke. Jag vill vara en ryttare som jobbar med sin häst, på alla nivåer. Det förhållande jag har till min häst, har jag upptäckt är väldigt ovanligt i hästvärlden. Folk tittar snett på en när man säger att hästen "föredrar att stå lös". Folk tycker jag är konstig som vill jobba med hästen.

Så jag vill ha hjälp. Jag vill träffa jämlikar. Jag vill lära mig rida så som ni gör, eller nä.. Jag vill lära mig tänka som ni gör! Jag vill kunna blanda AR, med engelska tankesättet. Hur ska jag göra? Jag har som sagt inte möjlighet att åka iväg till clinics eller tränare. Utan jag är fast med mig själv och min älskade häst. (Btw så är jag 15 år, så ni vet...)

Jag vill, men jag kan inte. Vad gör man? :crazy:

Sv: Hur kommer man igång? *långt*

På grund av klagomål, brukar vi moderatorer inte sammanfoga trådar som handlar om samma sak, utan låsa den senaste och hänvisa till den innan.

Men i detta fall, så var det så nära inpå i tiden med trådarna, så jag "fuskade" och sammanfogade dem :angel:.

GLÖM INTE att använda sökfunktionen, eller helt enkelt bara titta fyra fem trådar ner i forumet, så kanske ni hittar just den frågan ni funderar på, eller en liknande, där ni kan fylla på med er egen fråga i ämnet.

Mvh

IngelaH
moderator

Putta,putta. Jag behöver juh hjälp !! :cry:

Så jag vill ha hjälp. Jag vill träffa jämlikar. Jag vill lära mig rida så som ni gör, eller nä.. Jag vill lära mig tänka som ni gör! Jag vill kunna blanda AR, med engelska tankesättet. Hur ska jag göra? Jag har som sagt inte möjlighet att åka iväg till clinics eller tränare. Utan jag är fast med mig själv och min älskade häst. (Btw så är jag 15 år, så ni vet...)

Jag vill, men jag kan inte. Vad gör man? :crazy:

Men du sitter väl inte fast själv hemma? Du kan väl åka utan häst på kurser som fotfolk? Om du gör det så får du träffa likasinnade och nätverka med dem. :idea: Fråga dem hur de tycker att du ska göra, kanske någon kan komma till dig? Om inte annat så får du tips och idéer från de andras träningar som du kan överföra till din egen ridning.

Lycka till!

(PS. Jag skickar ett PM också ;))

Senast ändrad:

Det är ju bara de gånger jag kan hitta ett sätt att ta mig dit. Båda mina föräldrar jobbar mycket, så jag har liksom alltid bara haft mig själv. Men ska definitivt ha ögonen öppna, jag får helt enkelt hitta ett sätt att lösa det på! :idea:

Tack så mycket för hjälpen?

Finns det några övningar, eller grundläggande saker som man kan göra själv? :d

:bow::love:

Med all min respekt för dig.

MEN!!!

Vill man skola sin häst på ett NYTT sätt. Då kan man inte lära sig genom att läsa på ett internetforum. Utan man MÅSTE ta en kontakt utåt, med en tränare, eller någon i ens närhet som kan ge tips och råd utifrån att denne sett /ser ekipaget i fråga med jämna mellanrum.

Det är detta som ofta blir fel här på klassisk ridkonstforumet. De som är skeptiker och tycker att vi är allt för mycket "new age"-inspirerade, ser förmodligen oftast de, som sett en häftig bild på en ryttare som har hatt med plym och sitter på sin häst i levad, eller piafferar sin hsät vid hand längs staketet.

Det ÄR inte bara att knäppa med fingrarna. Även VI måste börja från grunden med hjälp av en instruktör.

MEN de grundläggande övningar vi sysslar med är precis de som man lär sig på ridskolan. Vi jobbar med halter, halvhalter, igångsättningar, galoppfattningar, tempoväxlingar, framdelsvändningar, bakdelsvändningar, volter, öpnnor och slutor och så vidare, även om de oftast heter något på franska i stället.

Det är därför vi svarar dig, som vi har gjort i tråden innan.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Ja, men jag menar så länge. Hur får man tag på tränare som utför detta då? Finns det ens några som är villiga åka ut till mig och träna? För annars kan jag ju lika bra lägga ner alltsammans... I värt ridhus, och i våra kretsar häromkring så är alla väldigt anti-"saker de inte vet". Därför tas varken NH, AR, eller något annat "ovanligt" upp där. Vi har bara kända jätteduktiga (som jag avskyr) tränare i våra anläggningar....... Och folk med bomlösa sadlar, och bettlösa träns eller som rider på ovanligt bett är märkliga. (Men inte dem som sitter och sliter sin häst i munnen, eller tvingar sina barn över hinder på 1.20 :confused:)

NH har jag lärt mig själv. Min häst följer mig lös, och hon longeras så gott som alltid med bara en longerlina runt halsen. Hon kan lite trick, och kan gå skänkelvikning (nästan helt korrekt), framdelsvänding, bakdelsvändning lös. Jag brukar rida henne utan träns och sadel.
När jag började med NH var jag 12. Ingen trodde jag förstod, och att det inte var lönt för mig att förklara. Men jag har lätt för psykologi och att förstå hästens tänk, så för mig var det något naturligt. Något som jag alltid sysslat med, fastän kanske inte just i den graden. Därför letar jag tips, på hur ni gör. Hur ni tänker och varför. Jag kanske inte vågar prova det på min egen häst ännu, men jag är intresserad och vill veta.

Jag hatar att bli "diskriminerad" på grund av min ålder. (Inget menat till dig Ingela, bara i allmänhet!) och därför fungerar det oftast bättre för mig över internet för folk förklarar som dem hade gjort till en vuxen (vilket jag föredrar) och jag blir mer insatt. I verkligheten dumförklarar man mig ibland, och utelämnar vissa saker som jag "ändå inte förstår". Det är därför jag blir så frustrerad när folk inte tar mig på allvar. Sorry. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Här blir ingen diskriminerad, vare sig av ålder eller annat :bow: så det finns ingen anledning att be om ursäkt. Om du anser något annat, så får du förklara var du tycker det. Vi får TS flera gånger om året, som ställer exakt samma fråga som du och vi svarar exakt likadant då.

Men om du läser den låsta faq-en här på forumet och även den låsta tråden om böcker och filmer under, så får du massor av hjälp hur du söker vidare information om tränare, hemsidor med olika inriktningar, böcker, filmer och så vidare.

Senast ändrad:

Okej! :bow:

Nä, jag känner mig lite mer hemma här. Folk tänker mer med hjärtat här tycker jag. Och sammanfogar hästens anatomi med dess instinkter. Gillar det skarpt! :love:

Ska leta vidare här i forumet lite, och ska sedan våldta google! :rofl: Sen efter det ska jag dregla vidare i bildtråden!

MEN, då innan du dreglar för mycket, kan jag tala om att jag började rida och tänka enligt AR 2003 och jag jobbar fortrarande med grunderna för att stärka hästen.

Visserligen kommer jag när vi är som bäst igång för året fram till tänket för "extra samling". Det som vi på forumet brukar ha tänket -"rulla in en liten boll under rumpan i sadeln", där min häst samlar ihop sig på bakdelen och nästan kortar upp sig så mkt att det blir tramp och sen sväv framåt i traven.

De stunderna kan vara i en vecka om året ifall jag har tur. Oftast blir det bara att kämpa med "blod, svett och tårar" om jag får citera filmen FAME.

Starkt jobbat isf!! :bow:

Jag vill också!!! :cry: En dag ska vi nå dit, oavsett vad som krävs innan. Tålamodet har jag, och det kan omöjligt var svårare än det vi redan lyckats med. Tiden är inget problem, hon ska ju ändå stanna hos mig så då kan man ju lika gärna göra nåt vettigt under tiden! :love: Min häst ska också bli fri! ;)

:bow: - Till alla AR-ryttare som lyckats med sina hästar!

Jag vet inte riktigt vad jag pysslar med men jag har fått många bra tips från en som rider AR (åtminstonne tror jag att hon gör det :D) och det funkar faktiskt på min ponny :eek:

Vi är bara i startgroparna men har ingen bråska. Dessutom ska ju ryttaren försöka klara av att göra allt på samma gång :angel:

Än så länge lär vi oss att svänga och göra halt.

Vad har ni fått för tips då? :bow:

När jag vill att min häst ska komma fram i skritt, sitter jag i lodrätt sits i sadeln, andas in och skjuter fram magen, så jag tippar bäckenet framåt, då bjuder jag hästen framåt.

När jag vill göra halt, anas jag ut, slappnar av och låter "bäckenet dras in i magen igen". Då slutar min inverkan framåt och min häst brmosar upp tempot i en halvhalt, alternativt stannar om jag samtidigt kramar fingerlätt på tygeln innan en eftergift.

FÖr att svänga min häst, så vänder jag mig själv och tar hästen med mig. Jag tittar dit jag vill, vänder överkroppen och inverkar då med ytterhjälperna så att hästen följer mig dit min näsa pekar.

Egentligen är det basic men höja innerhanden och lägga till ytterskänkel. Alltså att inte dra till sig inner utan lyfta den.

Sedan är det även halt då jag ska höja båda samt slappna av och andas ut.

Vi övar också lite på en volt som går bättre och bättre tycker jag :)

Men detta gör vi bara ca 10-15min på ridbanan innan jag rider ut. Så vi sitter inte och traglar i en timme på ridbanan. Dessutom görs det bara i skritt

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Marvin
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama