Hur kommer jag över alla hinder?

P

Palastina

Ja hur kommer jag över alla hinder utan att vara livrädd? Det är så att jag som många andra är rädd för att hoppa. Men jag har råkat ut för lite olika saker innom hoppningen och jag har frågat folk om det finns ett bra sätt att komma över sin hopprädsla. Men ingen har kunnat hjälpt mig. Därför så vill jag veta om någon har ett knep på hur man blir modigare igen och våga hoppa som förut.
:confused:

(Är en Dressyr ryttare:love:)

Sv: Hur kommer jag över alla hinder?

träna träna träna, hoppa hoppa hoppa. enda lösningen vad jag vet. träna på bara bommar till att börja med och när du känner dej säker så höjer du lite, och så fortsätter du så.

Jag vet inte om du har egen häst eller om du rider på ridskola eller annat, men mitt tips är att försöka rida lite äldre och mer erfarna hästar. Dom har mer koll på avstånd och liknande vilket gör dte lättare för dig som ryttare.

Lycka till! ;)

träna träna träna, hoppa hoppa hoppa. enda lösningen vad jag vet. träna på bara bommar till att börja med och när du känner dej säker så höjer du lite, och så fortsätter du så.

Tack för dina råd men jag hoppar det som jag tycker är högt 60-70 rider för en instruktör med alla möjliga hästar stutts, kombinationer inte så svåra dock.

Jag vet inte om du har egen häst eller om du rider på ridskola eller annat, men mitt tips är att försöka rida lite äldre och mer erfarna hästar. Dom har mer koll på avstånd och liknande vilket gör dte lättare för dig som ryttare.

Lycka till! ;)

Tack för dina råd! Jag har egen häst och rider på ridsskola och jag rider alla möjliga typer av hästar. Jag har också en jätte bra instruktör som är fälttävlans ryttare som stöttar mig och så sänker hindrerna när jag vill och så. Men finns det något sätt för att glömma bort vilken höjd hindret är på? Hoppar 60-70 är min gräns.

Tack för dina råd! Jag har egen häst och rider på ridsskola och jag rider alla möjliga typer av hästar. Jag har också en jätte bra instruktör som är fälttävlans ryttare som stöttar mig och så sänker hindrerna när jag vill och så. Men finns det något sätt för att glömma bort vilken höjd hindret är på? Hoppar 60-70 är min gräns.

Jag har ett litet knep som brukar fungera för mig ;)

På tävlingar har jag en tendens att stressa upp mig och tycka att hindrerna ser mycket högre ut än vanligt..
Det som då hjälper mig med mitt självförtroende är att se andra ryttare hoppa. Jag tänker "Klarar den där gamla skruttiga ponnyn alla hindrerna, så är det klart att vi också gör det!" Du och din häst är väl inte sämre än alla andra? Lita på hästen, efter några språng på 80 cm så känns inte 90 cm som en vägg längre osv.

Om du känner att 60-70 är din gräns så hoppa det tills du känner dig 100% säker. Sen när du känner att den höjden är busenkel så höjer du. Jag var hopprädd ett tag förut, då kunde det hjälpa att tränare inte sa hur högt hindret var utan bara sa åt mig att hoppa. Då hade jag inte höjden att tänka på utan bara att ta mig över, sedan efteråt så fick jag berättat för mig att jag hoppat högre än vanligt. Det stärkte självförtroendet och med lite tid försvann hopprädslan. Nu spelar det ingen roll hur högt hindret är längre för jag vet att jag klarar att hoppa det.

hoppa små hinder på 30 - 40cm :) tills du känner dej säker på de så kan du ju höja lite och hoppa på de ! ;D

Jag var en jätte tuff ponny hoppryttare men pga uppehåll hopapde jag inte på 7 år. Sedan skaffade jag stor häst och det skulle vara en bra läromästare, tränade 1,30 tävlad 1,10. Men han blev något vild i hoppningn i början så jag flög av, gjorde illa knäet och fegade ur helt totalt ! Detta var i december.... Efter de har jag tränat markarbete 1-2 ggr i veckan för instruktör, tränat, tränat och tränat. För en månad sedan hoppade jag några låga kryss och nu i söndags hoppade jag 90 cm. Det gick jätte bra var jätte rädd i början men ju mer hopp i kroppen jag fick desto mer avslappnad blev jag. Mitt knep är att inte vet hur höga hindrena är. Jag tar inte reda på innan hur högt min tränare satt upp hindret utan tänker att hon vet hur rädd jag är och jag litar på henne. Hon skulle aldrig göra något som kunde skada mig eller hästen.... Detta är vad jag intalar mig hela tiden medan jag hoppar! Så det var verkligen jätte kul att jag vågade hoppa 90 cm. Men jag lovar att jag är lika rädd nu igen, men de är bara träna, träna och träna, precis så där tills du typ kräks på att hoppa :) LYCKA TILL !!! :)

Okej tack.! Ja vi är ju inte sämre än någon annan precis det är bara mitt självförtroende som sviker. Men jag har ju börjat lyckas dock på andra hästar. Men min häst hoppar lika bra som dom andra som jag har lyckats med.

Okej jag förstår men det är samma här lite. Om jag inte ser att min tränare höjer hindret så tänker jag inte heller på det. Jag blir så lycklig när jag bara har kommit igenom serien. Tack för dina tips.

jag känner ju att min gräns är 60-70 så jag hoppar bara den höjden tror jag iallafal min tränare säger aldrig på lektionen vilken höjd det är.

Jag var en jätte tuff ponny hoppryttare men pga uppehåll hopapde jag inte på 7 år. Sedan skaffade jag stor häst och det skulle vara en bra läromästare, tränade 1,30 tävlad 1,10. Men han blev något vild i hoppningn i början så jag flög av, gjorde illa knäet och fegade ur helt totalt ! Detta var i december.... Efter de har jag tränat markarbete 1-2 ggr i veckan för instruktör, tränat, tränat och tränat. För en månad sedan hoppade jag några låga kryss och nu i söndags hoppade jag 90 cm. Det gick jätte bra var jätte rädd i början men ju mer hopp i kroppen jag fick desto mer avslappnad blev jag. Mitt knep är att inte vet hur höga hindrena är. Jag tar inte reda på innan hur högt min tränare satt upp hindret utan tänker att hon vet hur rädd jag är och jag litar på henne. Hon skulle aldrig göra något som kunde skada mig eller hästen.... Detta är vad jag intalar mig hela tiden medan jag hoppar! Så det var verkligen jätte kul att jag vågade hoppa 90 cm. Men jag lovar att jag är lika rädd nu igen, men de är bara träna, träna och träna, precis så där tills du typ kräks på att hoppa :) LYCKA TILL !!! :)

Jag känner igen mig i det du beskriver. Jag har ramlat av gång på gång på gång. Och det har gjort så att min självförtroende har svikit mig. Jag har egen häst och rider på ridsskola och jag rider alla möjliga typer av hästar. Jag har också en jätte bra instruktör som är fälttävlanstävlands ryttare som stöttar mig och så sänker hindrerna när jag vill och så. Men hon har hjälpt mig jätte mycket med att ge mig mig hästar som jag måste mana på lite och ibland bara följa med. Hon har även sakt att du hoppar det du känner att du klarar och i början hoppade jag inte en hel serie och inte heller en bana. Men efter en tid så började jag våga mera och då när jag inte ville hoppa stutsen så sa hon att jag måste hoppa allt. Och då gjorde jag det. Jag blev så lycklig efteråt och bara kramade hästen. Och nu hoppar jag hela banor men dock lite lägre. Hon har verkligen hjälpt mig och jag frågar hur jag ska göra och så hon hjälper mig över hindrerna. Det är synd att man ska bli hopprädd från att inte vara det. Tack för dina råd!:D

Senast ändrad av en moderator:

Det är bara träning som gäller, har själv varit rätt så hopprädd efter att antal avfallningar men en knepig häst, tyckte att 70 var högt ett tag... Nu har jag med träning och en trygg häst börjat tävla 110 klasser, vilket fortfarande är rätt högt enligt mig men det går....

jag var med hopprädd innan för jag har med råkt ut för lite tråkiga saker ihoppningen men när jag fick min stora första häst alltså i den höjden har haft många hästar annars med iallfall såå var jag hopp rädd men det som gjorde att det för svan var att jag tränade upp mitt självförtroende och jag litade på min häst till 100% men varje gång det kom ett hinder såå tyckte jag det såg högt ut fast det ej var det men sen sa min mamma till mig att varje gång jag ska hoppa såå ska jag tänka såå här " hindret är inte högt, min häst kan hoppa, jag kan hoppa, jag litar på min häst, det är inget som kan hända bara om jag inte litar på hästen så kan det hända mycket,nu flyger vi..
det hjälpte mig såå jag ä inte hopprädd längre...

men sen nu så fick ajg sälja min underbara häst för jag var med i en trafikolycka som gjorde att jag bara får skritta i bland men det är sällan för jag kan knappt resta upp ryggen riktigt och har ej smma kraft kvar i nacken. så jag fick sluta och rida såå jag är privat instruktör istället :cry::laugh:

Jag tycker själv enbart att det är kul att hoppa, så det kan vara lite svårt att ge tips.

Men när jag satt på en unghäst och skulle hoppa bana var det lite nervöst, och då tänkte jag bara frammåt, tänkte inte på hindren. Så det är väl det bästa jag kan komma på att öva. Inte tänka på hindren, ta det bara som ett stort galoppsprång.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Vegansk efterrätt?

Hund, Katt, Andra Djur