Hur kommer era kattor ner från klösträdet?

tott

Trådstartare
Köpte ett enkelt klösträd (med 3 platåer) som går från golv till tak till min katt. Han gillar det, och gillar främst att ligga på den mjuka platån högst upp. ...men när han ska ner...:eek::eek:...så börjar han med framdelen först, halvvägs till nästa platå vänder han sig och häver sig in på den platån så han blir liggande på sidan på den. Det ser hemskt ut! Jag är rädd att han ska fastna och vrida sig illa, men han verkar själv tycka att det går finfint.
Hur gör era kattor?

Jag har alltid haft mina ståendes intill ett lägre klösträd eller något annat möblemang de kan hoppa till. De föredrar det framför att behöva göra akrobatiska övningar för att komma ner/upp.

Jag har alltid haft mina ståendes intill ett lägre klösträd eller något annat möblemang de kan hoppa till. De föredrar det framför att behöva göra akrobatiska övningar för att komma ner/upp.
Den möjligheten har inte jag, tyvärr.

Mina platåer sitter på olika sidor om trädet så de hoppar från ena sidan till den andra tills de anser att golvet är på behagligt avstånd.

Mina hoppar från platå till platå. Min ena gjorde som din, men det var för att hon hade ont i höfterna och inte ville hoppa ner pga det. När hon hade det, köpte jag ett för henne bättre träd. Det förra var bara en påle med 3 hyllor.

Bifogade filer

• 20181030_164503.webp
    20181030_164503.webp
    49,2 KB · Visningar: 61
Har inget högt katt trä men har en stege i stallet som står helt lodrätt, upp är inga problem för någon men ner är svårare för min äldre (ingen aning om hur gammal hon är men hon är småfet och osmidig ;)) Hon kör antingen slalom mellan fotpinnarna eller kilar sig fast mellan stege och vägg och går rakt ner. Unga katten hoppar upp på boxväggens galler från loftet och tar sig ner den vägen eller så springer hon rakt ner från stegen och hoppar halvvägs :p.

Köpte ett enkelt klösträd (med 3 platåer) som går från golv till tak till min katt. Han gillar det, och gillar främst att ligga på den mjuka platån högst upp. ...men när han ska ner...:eek::eek:...så börjar han med framdelen först, halvvägs till nästa platå vänder han sig och häver sig in på den platån så han blir liggande på sidan på den. Det ser hemskt ut! Jag är rädd att han ska fastna och vrida sig illa, men han verkar själv tycka att det går finfint.
Hur gör era kattor?

Att den skulle vrida sig /göra sig illa ser jag som typ noll risk. Katter är smidiga djur och att din katt använder trädet är ju ett tecken på att den uppskattar trädet. Jag hade inte brytt mig ang tekniken den använder att ta sig ner 👍

Mina drar som en avlöning både upp och ner på olika sätt, i kombo med mer långsamma skutt och hopp. Jag har dock ett bredare träd där det inte behövs klättrande ”rakt upp/ned”

Haft träd som du har med smalare och hela vägen upp till taket. Då klättrar de lite mer avvägt.

Hur gör era kattor?

Kastar sig ut i luften och slår i golvet med ett brak.

Här pågår inget finlir eller försynt klättrande nedåt. Gravitationen fungerar utmärkt för att komma dit man ska - hälsar Brittfröknarna.

Mina hoppar från platå till platå eller upp på skänken och vidare ner på soffan. Vårt förra klösträd som var ett sånt man hade i hörnet klättrade Molly uppför det första hon gjorde när hon kom hit (typ 1 kilo mini katt upp till kanske en meter). Sen när hon skulle ner flög hon bara rätt ner och fick antagligen rätt så ont för efter det så klättrade hon varenda gång baklänges nerför:(:rofl:

Mina hoppar från platå till platå. Min ena gjorde som din, men det var för att hon hade ont i höfterna och inte ville hoppa ner pga det. När hon hade det, köpte jag ett för henne bättre träd. Det förra var bara en påle med 3 hyllor.

Jag var trädet på Miss Fidelis bild. På grund av ragdollen. Hon hoppar från platå till platå. Men varierande resultat.
Siamesen hoppar rakt ner. Det gjorde hon även från högre träd. Hon hoppar rakt upp till övre platån med på nuvarande träd. Det har ragdollen provat en gång. Det gick inte bra. Hon var skitarg och gick och sopade till den sovande siamesen i huvudet och har sen inte provat igen. Och ja jag börjar fnissa bara av minnet.

Det finns träd med ”trappor” mellan platåerna. De är ännu enklare.

Jag har ett takhögt Rundetårn med tre hyllor. Farbror Draco hasar sig ner baklänges från översta hyllan, och sedan skuttar han från mellanvåningen till undervåningen och sedan till golvet. Om han inte har bråttom, då blir det kamikazedykning. Upp flyger han alltid som en raket.

Tjockisen har bara tagit sig upp på översta hyllan en gång, och då satt han och jamade olyckligt tills jag räddade ner honom. Han är en väldigt markbunden katt. :D

Jag fick en tilläggshylla av grannarna - en sån där som är rundad i kanterna och ser ut som en fisk. Den fäste jag i mellanplatån så att min katt nu slipper bryta ryggen då han kamikazar sig ner. Nu, men den nya hyllan som gjorde mellanplatån lite större, händer det t.o.m att det ser riktigt snyggt och kontrollerat ut då han kommer ner. :)
26833

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·
I
Hästhantering Hej, snälla jag behöver verkligen hjälp då jag tycker att detta börjat gå överstyr. Min ponny, blir otroligt mobbad (vit) så vi hyr...
2
Svar
24
· Visningar
2 654
Senast: Anna37
·
Hästvård Gladde mig ju åt att Cruss var ohalt dagen efter. Det hela gick snabbt bort och han gick på ett bra sätt igår, var inte varken svullen...
Svar
17
· Visningar
1 599
Senast: bengall
·
S
Träning Nu har jag fått nog av alla fräcka islandshästar uppfödda med enbart sin mamma, bortskämda och bortgullade och utan respekt för vare sig...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 592
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar