Hur komma igång?

krusmynta

Trådstartare
Hur gjorde ni för att komma igång med er klassiska ridning? Jag som ridit många år och mer och mer börjat intressera mig för både hantering och ridstil undrar hur ni andra kom igång? Köpte en häst, skaffade tränare och gick clinics, köpte böcker? Köpte en utbildad eller grön häst? Unghäst eller skolade om en tidigare riden häst?
Hur börja om man inte har/har möjlighet till egen häst men ändå vill rida?

Sv: Hur komma igång?

Jag utövade ridningen efter bästa förmåga på de hästar jag skötte och så var jag med på kurser till fots, tills jag och min sambo köpte en egen häst, en unghäst. Jag köpte böcker och pratade framför allt med andra. Tittade på andra ekipage och funderade själv. Reflektion över det man gör är viktigt för att utvecklas.

Jag kan väl bara rekommendera samma sak, som gäller inom alla ridinriktningar...

• Forska i litteratur och på nätet
  • Gå på clinic's som fotfolk
  • Våga fråga både på kurser och internet, men DÖM inte, bara för att du inte förstår vad de andra menar
  • JÄMFÖR olika ridstilar, lås dig inte utan plocka russinen ur kakan
  • Framför allt ha ROLIGT!

Sen är det bara att ge sig ut och leta efter:

• sköthäst
  • medryttarhäst
  • foderhäst

Men tala då också gärna om för hästägaren, vilken inriktning du är intresserad av. Det finns ju rätt som det är annonser på annonsforumet om hästar som lämpar sig för akademisk inriktning som söker ryttare.

Det är bara att leta och våga vara frågvis.

Mvh

IngelaH

Jag köpte hästen först, och insåg att "vanlig" ridning inte direkt var hennes melodi. Jag hade hört talas om AR, sökte på nätet och anmälde mig som deltagare till fots på en kurs i närheten.
Jag tror jag var på 3 eller 4 kurser till fots innan jag tog med hästen första gången.

Jag tror nog det finns en och annan AR-ryttare som vill ha hjälp och avlastning med sin häst. Själv har jag lyckats komma i kontakt med en ung tjej som kommer och hjälper mej med att motionera våra hästar ett par gånger i veckan, och jag ger henne lektioner.
Varför inte annonsera om att du vill bli medryttare på en AR-häst?

Jag hade en häst sedan tidigare som jag haft mkt problem med. Sen en dag när hon blev behandlad av massören (som vanligt hittade många många spänningar) så var min bekannt där, hon rider för Borba och hon tyckte att jag skulle testa den klassiska dressyren. Sagt o gjort så bokade jag in en lektion för henne och JÄKLAR vilken skillnad.

Sedan visste jag att en annan bekannt red för tränare så jag följde med henne o kikade på en clinic, andra gången tog jag med min egna häst. Och på den vägen är det. Nu rider jag för tränare var 3dje vecka.

Har läst väldigt mkt både på internet och Bents böcker.

Immer bjöd in mej på en kurs uppe hos sig sommaren -07. Och sedan lärde hon mej lite som jag tränade på min egna ponny. Så det var hon som lade grunden till att jag fortsatte :D

Efter det träffade jag en kompis som kände en som lärde ut AR och på den vägen är det.

Ponnyn och jag har äntligen börjat lära oss hur vi ska göra. Men eftersom hon stått utlånad som sällskap så har vi inte tränat något sedan i september. Men när hon kommer hem den 19januari så ska vi ta upp det igen

Jag har haft en ridstil som liknar den akademiska redan från början och jobbade mycket från eget huvud. När jag kom i kontak med den akademiska ridningen läste jag en hel del om vad det egentligen var och red en lektion för en tränare som dock inte alls gick bra. Kände inte alls mycket för AR efter det men blev erbjuden att ta upp H*E* till gården för en helgkurs och valde att delta. Det öppnade mina ögon för vad AR eg är för ngt. Det var nog väldigt sunt att få all teori, fakta, historia och filosofi beskrivet för sig av ngn som visste vad hon pratade om, och delta på allas lektioner och ta del av deras lärdommar, smt kunna reflektera över saker och ting med tränaren och de andra deltgarna. Att tvingas sätta sig in i det hela under 3 dagar.

Efter det hade jag lättare att hitta min egen väg inom detta och värdera det jag gjorde. Att kunna skapa en väg för mig själv.

Sen är det väldigt inspirerande att se andra ryttare och hjälpa varandra.

*knapplån* Jag undrar också,finns det några filmer man kan köpa/låna för att lära sig rida den här stilen?
Kan man lära sig det här utan tränare??

Jag tror inte man kan lära sig utan tränare.
För tre år sedan träffade jag en självlärd tjej på en kurs. Hon och hästen utförde alla rörelser i alla gångarter upp till piaff, och visst såg det bra ut för ett otränat öga.
Men jisses, vad hon har tvingats börja om, gång på gång. Hon hade helt missat grunden med framåt-nedåtsökning, avslappning osv och istället arbetat in spänningar i hästen.
Nu, efter tre år, är hon nog snart där hon var när jag träffade henne första gången, denna gången med en väl inarbetad grund.
Det var ett bakslag som kunnat undvikas om hon ridit för tränare tidigare.

Okej,hur hittar man tränare i Halmstadområdet? finns det någon sida man kan titta på internet ?

I tråden, Klassisk Ridkonst en liten Faq, hittar du:

-Hur hittar jag en tränare?

Sök på länksidorna så kan du hitta hemsidor till olika tränare. Du kan också söka på en sökmotor på Internet med sökorden "Klassisk Dressyr", "Klassisk Ridkonst", ”Barockridning” eller ”Akademisk Ridkonst”. Håll utkik i de vanligaste hästtidningarna, där kan du hitta annonser med helgkurser, det är ofta ett bra sätt att få kontakt med en tränare, samtidigt får du träffa andra som håller på med samma inriktning.

Jag tog ett halvår och var praktikant fast att jag inte hade råd:angel: sparpengar och studielån och skattepengar gick till praktikanttid i stallet (var bara praktikant 2 dagar i veckan). Men det var det värt; att släppa allt gammalt och bli helt utlämnad till något nytt tog tid och krävde mycket mycket hjälp....men det fungerade! Det var tre år sedan och nu är jag och hästen är hyfsat trygga i AR och jag har till och med funderat på en hoppsadel och hopplektioner;)
Dyk ut i det okända, det fungerar:love:

KL

Tänkte bara höra om det är någon av de aktiva härinne som rider för en renodlad klassisk tränare? Alltså någon utanför AR eller hur man ska uttrycka det:confused:

Eftersom Närkeslätten, tydligen är "ett svart hål" av intresse för klassiska tränare, så har jag tyvärr inte den möjligheten.

Det ligger nog mer pengar i skånetrakten, samt 08-området.

Därför har det inte blivit annat än att jag håller mig till klassiskt Strömsholmsutbildade ridinstruktörer, samt AR-tränare och ngn Centrerad ridinstruktör, när så "bjuds".

Senast ändrad:

Jag rider regelbundet för Desmond O`Brien, gammal beridare på spanska ridskolan i Wien.
Drömmen är att åka ned som praktikant under en månad eller 2. :love:

KL

Tänkte bara höra om det är någon av de aktiva härinne som rider för en renodlad klassisk tränare? Alltså någon utanför AR eller hur man ska uttrycka det:confused:

Jag rider klassisk dressyr för Philippe Karl, tidigare beridare på Cadre Noir. 3 ggr/år och 4 dagar varje gång.

Har tidigare ridit AK men kände efter 4-5 år att det inte riktigt var vad jag letade efter, även om det var en positiv upptäckt med all mjukhet och harmoni. Saknade dock en mer aktiv ridning, och känner nu att jag hittat min typ av ridning.

Jag kan tipsa om att det finns ridläger som har AK eller Klassisk Dressyr som du kan delta på där det ingår häst. Det finns även helgkurser, ridskola mm på flera håll i Sverige.

Tack för tips allihopa! :)

Har dock provat några AR:instruktörer men överensstämmer inte helt med utbildningstrappan. Söker ngt annat?
Vet dock inte riktigt vad jag söker heller :angel:

Philippe Karl vet jag ju vem det är, dock inte att han kom till Sverige. däremot är Desmond OBrien helt ny.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 457
Senast: Häst_
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar