Hur kokade man örtkuren mot hosta?!

Emmah.S

Trådstartare
Ska koka ihop ett örtkur till ena hästen, men minns inte riktigt hur man gjorde (va 1 år sedan sist och receptet är borta). Man kokar iaf timjan och anis, men nåt av det skulle koka och nåt av det skulle man tillsätta efter att man kokat?!

Någon som fattar vilket örtavkok jag menar?!

Sv: Hur kokade man örtkuren mot hosta?!

Jag har inte hört talas om att ha anis i. Ska det öka effekten på något vis? Vi har alltid använt bara timjan.

Men jag hittade en annan buke-tråd där det står: "gör ett starkt avkok på timjan och anis (anisen skall kokas, timjanen behöver bara ligga i och dra ett bra tag i det kokta vattnet.) Får du tag i lakritsrot så ha i det också, samt honung. Sila av frön m.m., ge det första dagen, ge sedan 1-2dl/dag av avkoket."

Jag dricker själv timjan-te om jag är krass i halsen, då utan att koka upp timjan.

Jag kokar bara upp vatten, slänger i lite timjan och anis samt honung. Låter det stå och dra på eftervärmen några timmar!

Ett recept jag läst här
40 gram anis
30 gram timjan
1 msk lakritsrot

Koka 1,2L vatten och anis i 10 min. Lägg i timjan och lakritsen och låt dra i 12 timmar. Avlägsna frön och blad.

Ge hästen 1,5 dl avkok och 1 dl vinäger per dag.

Ett recept jag läst här
40 gram anis
30 gram timjan
1 msk lakritsrot

Koka 1,2L vatten och anis i 10 min. Lägg i timjan och lakritsen och låt dra i 12 timmar. Avlägsna frön och blad.

Ge hästen 1,5 dl avkok och 1 dl vinäger per dag.

Det är detta receptet jag letade efter! Tack tack, nu kokade jag timjan och vatten och la i anisen sen, men jag tror nog inte det spelar någon större roll?! Det har ju stått och dragit hela dagen! Men ska skriva ut detta receptet till nästa kok!

är bara nyfiken, är det nån som har använt det här och märkt skillnad på sin häst?

är bara nyfiken, är det nån som har använt det här och märkt skillnad på sin häst?

Jag har gett det till vår hosthäst och det märks skillnad.
Jag har även druckit det själv ibland när jag har varit förkyld. Även tonårssonen som gärna dricker te men kanske inte detta egentligen kokar ofta det när han blir dålig.
Fast vi följer inte receptet så noga.

Jo då, våran shettis har det då gett bra resultat på. Nu ska han börja få det i fordet igen eftersom han lätt bli irriterad i sina luftrör efter luftvägsinfektionen förra vintern. Han får lätt torrhosta när det är så kall och torr luft ute.

vilken typ av vinäger är det? Skall den blandas med avkoket eller skall den ges för sig?

Vet inte men jag gissar på äppelcidervinäger, själv ger vi bara själva avkoket till våran ponny!

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
912
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
4 052
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025