Hur klipper ni hästen?

Osterang

Trådstartare
För det första undrar jag vilket märke på saxen ni använder och om det är bra.. Funderar på att köpa en ny klippmaskin (Vi har just nu en klumpig fårsax med skär som passar häst).
Sen undrar jag också hur ni gör när ni ska klippa hela hästen, jag har jättesvårt att komma åt mellan frambenen och där precis vid bakbenslåret eftersom det är smalt och mycket veck.. Dessutom ser jag inget pga all päls :O Några tips?

Sv: Hur klipper ni hästen?

Jag lyfter benet eller så "slätar" man ut huden med händerna. Men då får man först bara klippa ner håret lite först.

Frambenet lyfter jag först rätt fram, sen fram och "ut" från kroppen. Brukar klippa hästarna helt själv (dvs jag lyfter och böjer själv) och det går kanon :)
Det klurigaste tycker jag är runt huvudet.

Jag använder en hästsax för 1500 från JULA. Kanonbra!!

Jag använder hööks maskin för 1800:- (passa på innan 25/1 så får du 30% på den!)

Jag gör som Kolbeinn o lyfter frambenen när jag klipper där, ena häst har t.o.m. lärt sig det o håller fint benet själv så jag kan fokusera kraften på maskinen istället för o lyfta! Perfekt :) Jag brukar lämna päls runt skapet o magen, tycker de behöver det när de skall ligga ner (mina går i lösdrift).

Ursäkta för trådkapning..

Vad tror ni? Kan jag klippa min häst nu? Är det för sent? Rubbar det fällningen eller nått annat? Undrar också hur ni klipper hästar som står på lösdrift? SPår eller hals klippning? Med eller utan täcke? Tack för svar & sorry för kapningen!

TS: Jag klipper inte min häst för att jag suger på allt som har någonting med JÄMNHET och göra xD Men Geimurs "frisör" lyfter också frambenen som Kvandi & kolbeinn gör.. Super enkelt!

På en häst som står på lösdrift skulle jag spårklippa så den är varm över rygg/länd/kors. Skulle även täcka när det är regnigt eller blåsigt. Annars skulle pålle få gå utan så mycket som möjligt.

Jag kommer att klippa i februari någon gång, om min pålle blir frisk snart, så jag tycker inte att det är för sent!

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 148
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar