Hur känsliga är hästarna?

lakrits

Trådstartare
Jag undrar lite hur känsliga hästarna egentligen är.Jag täckar min häst under höst och vinter men nu när våren kommer så tycker jag att det är svårt att välja täcke. Ska jag gå direkt på ett vanligt regntäcke eller vad anser ni?
Vill inte göra fel så hon blir sjuk eller att musklerna tar skada. Tidigare år så har hon haft regntäcke och är det en gråmulen och lite blåsig dag så har hon fått ett ulltäcke under. Detta har ju funkat tidigare så det gör det nog nu också men är lite nyfiken på hur ni gör. :confused:

Har just varit uppe en sån här diskussion på Utrustning och sammanfattningsvis så står det där att alla hästar är olika, olika känsliga men att det är svårt den här tiden på året.

Men många hästar klarar ju sig helt utan täcke (att föredra?) om det är torr väderlek såhär på våren

Man kan ju tänka hur man gjorde i höstas när temperaturerna var liknande och göra likadant nu.

Min personliga åsikt är att man ofta "övertäckar" på våren för att det brukar bli så pass höga temperaturer och dessutom sol mitt på dagen. Då om det är kallt en timme på morgonen/en på kvällen gör mindre.

Bomullstäcke som stalltäcke och ofodrat regntäcke vid temp. 0-10 grader (ev bara regntäcke) är okej på en häst som gått täckad tycker jag funkar för det mesta men det beror ju på hur mycket täcken den är van vid, hur mycket päls den har, hur mycket den rör sig hagen, får att äta under dagen mm.

jag tog av täcket för två veckor sen.
pållan trivs. :)
hon har haft regntäcke slutet av nov-början av dec och sen vintertäcke när det blev kallt i mitten av dec-jan, sen bytte jag tillbaks till regntäcket i mitten av feb och nu är hon naken.

Jag har inga täcken på mina hästar, dom pälsar på sej bra och skulle det va väldigt dåligt väder tar jag in dom.
Men alla är ju olika känsliga, och det beror nog på hur dom är vana också.

Det är olika. Men jag täcker heller lite för varmt än för kallt, fast givetvis inte så att dom står och svettas!

enligt Dr Strasser ska en klippt häst med fri tillgång på stråfoder klara sig bra ner till -20 grader!!! och en oklippt häst ner till -40 !!!

vet inte själv vad jag tror om detta, det är ju betydligt mer än kyla som spelar in. Hästar klarar dock kyla betydligt bättre än många tror, det är däremot regn och blåst som är "farligt" för dem...

tycker att många idag täckar alldeles för mycket men skulle absolut inte släppa ut en klippt häst utan täcke om det är under 5 minus...

Igår var det 15 grader varmt hemma och strålande sol. Inte en vindpust. Gick förbi grannens dressyrhästar som stod i sina små "rutor" till hagar med dubbla täcken på. Tyckte synd om dem... Det hade säkert varit lite kallt på morgonen (som idag: +1), men jag tror faktiskt det är bättre att släppa ut med "för lite" täcken på morgonen än att hästen skall behöva stå och svettas resten av dagen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 206
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 639
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar