Hur kan vi bygga om denna till en bra vagn?

L

lyckobubblor

Hej!
Nu behöver jag mer hjälp, stå ut med mig! ;)

Denna rockard hade vi tänkt att bygga om så att den kan funka som vagn till Citrus så länge, det vi behöver hjälp med är smarta lösningar på en del små problem:

1. Hur ska vi fästa svänglen?
Vagnens skydd är fastbultad plywood på tunna metallskenor, kan man svetsa något fiffigt till svänglen kanske?
2. Fästen till dragselen tänkte vi svetsa fast sen när vi provat ut selen men några tips om det, vilken form? Och hur ska vi göra med skakelfästen?

Hur ser vagnen ut med Citrus, funkar det?
(jaaa, den sitter ju för lågt iochmed att vi har skitselen kvar,
och NEJ, vi kör honom inte utan han var substitut för skottkärra när vi hämtade julgransris till stallet idag :))

Alla kommentarer och tips mottages tacksamt!

Bilder:
http://lyckobubblor2.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTEyODg5OTIwOSZ0PTExOTY1NTAwMDEmY3VycmltZz0w
http://lyckobubblor2.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTEyODkwMDQzNiZ0PTExOTY1NTAwMDEmY3VycmltZz0x
http://lyckobubblor2.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTEyODkwMzYzNiZ0PTExOTY1NTAwMDEmY3VycmltZz0z
http://lyckobubblor2.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTEyODkwNDY5MSZ0PTExOTY1NTAwMDEmY3VycmltZz00

Sv: Hur kan vi bygga om denna till en bra vagn?

Vilken fin gigg (det heter så va?? är inte s insatt) :love:

Varför ska du bygga om den? En renovering skulle inté sitta fel men varför ska du bygga om den???
Pållen var jätte fin den också :love:

Tänk på att det är svängeln som ska överföra ALL dragkraft till vagnen. Och det ska hålla även om hästen drar iväg i galopp på knöliga skogsstigar eller hoppar över något dike...

Försök fästa svängeln direkt i hjulaxeln! Ta tex ett rejält grovt plattjärn och bocka det så att det går runt hela hjulaxeln som en ögla. Och så att den sticker fram lagom långt så att du kan fästa själva svängeln i den.
Kanske det blir knepigt när golvet går ner så lågt, men på bilden från sidan så ser det ut som att det kan funka!

Annars kan det KANSKE gå att svetsa ett plattjärn som går mellan alla tre metallskenorna och sen fästa svängeln i det, men det beror på hur klena remsorna är och hur de sitter fast i vagnen. Jag skulle inte rekommendera denna metod, för de där skenorna ser inte så stabila ut...

1. ett bra fäste för svängeln. Då ska den sitta någonstans mellan hjulnavet och skaklarna. Till enaxlat och bröstsele kan man tumma lite på draglinjen. Det ska ju bli snyggt och praktiskt med.

2. Kanske ska ha bara två stopp piggar på skakeln? Då kan ni köra med alla sorters skakelfäste, och det är lätt att få på och av vagnen. Eller så breddar du bara den ögla du har och gör den tillräcklickt djup och lång så du lätt får in en skakelhållare där, och skakeln kan glida i skakelhållaren.

Är skaklarna utåtbörjda fram?

Du kan även korta skaklarna, det kan bli svårt at hitta draglinor som räcker till svängeln, om ni inte låter svängeln sticka fram mot hästen förstås. Hasen ska vara ca 30-40 cm från svängeln.

Och sen till sist vikten på vagnen, ni kommer ju ha skaklarna 2 dm upp så kolla noga att ni har minst 4-5 kilos vikt därframme när ni sitter i. Annars får man tynga ner den på något sätt. Kolla upp om ni sitter bekvämt när ni höjer skaklarna, ett kusksäte ska luta neråt, inte uppåt.

Jag kommer gärna o hjälper svetsa eller kolla om du vill, så långt är det ju inte. :)

Jag tror vi har lite samma tanke, att skapa en helt ny kraftig "sak" :rofl: att fästa svänglen i, men just som snigelfarmor sa det är ju långa skaklar så kanske bäst att korta dem till rätt längd?
Och kanske ta bort träet och svetsa galler istället? För/nackdelar?

Hur långa är draglinor, på ett ungefär? (shet/ponny)

Och detta med balans och rätt vikt....:crazy:
Jag tyckte idag, när jag provade med pappa i att den verkade väldigt lätt, om den blir för lätt med nya selen, hur kan man då tynga ner den?

Snigelfarmor, såna stoppklossar tyckte jag verkade som det bästa alternativet, är det något speciellt mått man ska ha (bredd, längd och "höjd?)

Och för övrigt, du verkar vara en klippa! Så mycket bra tips och att du ens erbjuder dig att komma till Landet Ingenstans :love:

Svängeln kommer antagligen inte att gå att fästa i hjulaxlen eftersom golvet på sittkorgen är lägre ner än själva axeln och kommer att vara är ivägen...lättast på din vagn ser ut att vara att sätta den i röret mitt i mellan skacklarna eller alternativt fästa den i framkant på korgen en bit under skackelhöjd, men det kräver att korgen/golvet det är tillräckligt hållbart för det.

landet ingenstans? då har du inte varit huskykennelvakt i skogarna utanför Umeå i en vecka, vedeldning, köttslamsor blandat med torrfoder, ylande huskys i den öde kvällen....Mysigt!

Hmm, okej, när du sätter det i det perspektivet så kanske en liten by utanför Oskarshamn faktiskt är ganska metropollik ;)

Bara nyfiken? Bor du i närheten utav Oskarshamn?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka