Hur kan sto och föl se ut på fölmönstring?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare May Day
  • Startdatum Startdatum
M

May Day

Jag är ingen hejare på att knoppa hästar, så jag tänkte jag skulle slippa undan med det nu när mitt sto och föl snart ska iväg på fölmönstring/stamboksföring. Det vore dock pinsamt om det bara var jag som struntat i att knoppa mitt sto och föl. Hur ser det ut på fölmönstringarna? Har alla knoppat? :D

Sv: Hur kan sto och föl se ut på fölmönstring?

Jag tycker att fölet ska vara knoppat och att mamman ska vara det om hon visas för stamboksföring.
Ska hon inte visas så tycker jag det är ok om hon bara ser välansad och välputsad ut.

Knoppar man framkommer halsen bättre vilket kan öka på poängen.

Tycker absolut du ska knoppa. Jag tror inte jag sett ett enda sto utan knoppar på mönstring/stambokföring. Något föl har väl visats utan knoppar men dom är lätt räknade.

Man måste inte vara världsmästare, man gör bara så gott man kan. Själv har jag nog bara knoppat manar typ 10 gånger förut men det gick ganska bra efter lite pill. Tyckte fölis var mycket lättare att knoppa än stora mamman med sin tjocka man.

Lycka till med både knoppar och visning.

Dina knoppar var jättefina!

Förra året såg jag föl som inte var knoppade men alla ston var det.

Det beror väl på rasen hur de ska se ut. Har t ex aldrig sett ett knoppat shettlandssto.
Halvbloden brukar man knoppa stoet och om fölet har fått tillräckligt med man för det ska kunna få till det så har fölet också knoppar.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
521
Senast: Nikan
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 747
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
858
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka