Hur kan man se om hösilage är dåligt..

TheHunted

Trådstartare
Hur kan man se om hösilage holler på att bli dåligt eller är dåligt och hur länge holler det skulle ni säga om det står ute??

//TheHunted1

Sv: Hur kan man se om hösilage är dåligt..

Om hösilaget är mögligt ser man det tydligt på att vita fläckar eller partier av vitt uppkommer på balen. Man kan också känna en värme vid mögelspridningen och dessutom luktar det inte frächt.
Hösilaget får då en unken, sur lukt.
Om man har öppnat en bal håller den bara ett par dagar så det är viktigt att man har tillräckligt många hästar så man kan göra åt balen på ett par dagar.

Sv: Hur kan man se om hösilage är dåligt..

Fläckar av mögel (grönt) syns på balen. Det kan också förekomma vita fläckar, som inte alltid är mögel utan socker och då är det inte farligt att ge.
Lukta också på hösilaget - luktar det gott kan du ge till hästarna, då har det inte blivit för gammalt. Om det stått för länge luktar det unket.

Nu när det är så kallt klarar mina balar att vara öppna en hel vecka utan problem.

Immer

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
556
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 865
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama