hur kan man låta

B

BeastieBabe

en ridskolehäst på 550 kg som rid ca 2½ timme om dagen, gå på 7 kg hö, 2 kg havre och 1 kg krafft grund när hövärdena är:
TS 53%
SMRP 33 g/kg foder
MJ 5MJ/kg foder

jag fick rysningar när jag såg höanalsen.. uscha..

räknade ut foderstater åt hela hästgänget.. ca 100 kg mer hö borde de göra av med på de 23 hästar de har.. undras om man vågar säga tiull stallchefen att de bör göra av med 235 kg hö istället för 135 kg hö på sina hästar varje dag..
nån som har någon ide?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur kan man låta

Skriv ner dina beräkningar på ett papper o lämna in anonymt... :angel: Och skriv att du bara menar VÄL!
 
Sv: hur kan man låta

Jag vet inte vad det är för ridskola och hur den sköts, men när hästarna börjar falla ur kommer de väl öka givan?
Tyvärr har inte alla yrkesmänniskor (och i min erfarenhet skrämmande många foderansvariga i stora stall) vad jag anser tillräckliga teoretiska kunskaper om utfodring. Dock har många ett gott öga och är bra på det praktiska.

Ts på 53 % är inte hö, hoppas jag!?
 
Sv: hur kan man låta

Att ge en sådan stor häst med ts-halt på bara 53 % innebär ju att den bara får 3.7 kilo torrt hö. Det räcker absolut inte. Annars var ju hösilagevärdena bra. Dom ligger ju på 6,6 i kvot.
 
Sv: hur kan man låta

Milly: jo det är juh en idé.. fast man undrar juh om de inte kommer att veta vem det är som skrivit det ändå...

Alpha: hmm ja saken är den att under vinterhalvåret när det är snö ute så slänger stallpersonalern till hästarna 1-2 kg extra hö.. och mot somrarna så går dom på gräs ganska tidigt.. från maj till oktober ungefär.. så de får juh bukfylla.. men på de feta hästarna så tänker dom "släng på mer havre!" jo hästen gå redan på en del havre och tänder inte på det.. så mer havre gör bara hästen slöare..

Gejsa: nej det är just det.. att ensilaget är så blött.. sedan hade den nyare leveransen lite högre proteinkvot (36-38g/kg foder) så det är juh bra i sig.. jag får försöka prata med dom få se vad dom säger.. jag vill juh inte komma å köra över dem precis.. men dom vet att jag gör mycket för klubben och bara vill hästarna väl så jag hoppas att dom litar på mig..
 
Sv: hur kan man låta

Går dom på bete maj-okt ger ju det betydligt mer näring än "bukfylla" :smirk:
 
Sv: hur kan man låta

Har inte sett analys för ridskolehöet där "vi" står, men det är ju i närområdet. Höet ser väldigt grovt ut, tror inte det är nåt vidare. Där hade man tills för ett par veckor sedan satt två av de grövre halvblodsstona på 5 kg per dag, och 2 kg havre då de går i normalt lektionsarbete, och den största valacken som säkert väger 700 kg fick 7 kg hö och 2 kg havre.....

Burr - jobbar på att öka fodret, flera av hästarna ser ut som spjälstaket som svalt en melon. Nu ger man tydligen soja har jag sett , men vet inte vilka hästar som får eller hur mycket.
 
Sv: hur kan man låta

Ja, min dotter prya på en ridskola en vecka. När hon kom hem berättade hon vad dom fått att äta. Eftersom hon hjälpte till att göra maten åt dom. Jag ryste. Dom stora hästarna fick nästan precis lika mycket mat som d-och c-ponnyerna. Analys har dom aldrig gjort. Dom fordrar med ögat. Burr!
 
Senast ändrad:
Sv: hur kan man låta

CK: bete och bete vill jag inte kalla det.. i maj finns det inte speciellt mkt gräs på 1 hektar för 23 hästar.. det går dem på i 1-2 månader som "gräs-start".. sedan går de 2 månader på 3 hektar och sen tillbaka till 1 hektar 1-2 månader.. beroende på hur betet ser ut från år till år.. ibland släpps de tidigare och ibland senare..

Lotus: jo ja har sett dom foderstaterna jag oxå.. där fodras det iofs med hö och inte ensilage som stället jag tänker på.. men ponnierna får grymt lite.. samt den stackaren som är så kass i magen. dom borde köpa krafftpellets åt henne..

Gejsa: jo så var det på det här stället i början av 90 talet.. b-ponnyn fick lika mkt foder som d-ponnyn och stora hästarna fick det dubbal.. samma foderstat hela bunten.. det var sjukt men nu är dte juh bättre.. även fast det inte är mycket bättre..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
553
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Har efter ca. 2 veckor med mitt superhösilage i småbal insett att jag behöver den där lilla extra "tinten" av energi. Analysen på...
2
Svar
20
· Visningar
2 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp