Hur kan man förebygga gas kolik??

S

sawwe

Har precis haft inne min häst på djursjukhus för kolik. Det blev en buköppning tyvärr som visade att grovtarm och tunntarm var fyllda med gas.
Hur kan jag nu i efterhand förebygga detta.
Har läst att det uppkommer av foderbyte eller dålig foderkvalitet. Jag har inte haft ngt foderbyte och mig veterligen så skall fodret vara bra, höet har jag analys på och det dammar ej, som kraft går hon på Hippo o det bör väl också vara ok..
Finns det någon som har erfarenhet av detta, snälla skriv massor.
Kramar Sawwe

Sv: Hur kan man förebygga gas kolik??

Vid en snabb googling verkar de flesta vara överens om att gaskolik ofta har sitt ursprung i dåligt foder eller snabba foderbyten.

Hur är den hygieniska kvalitén på fodret? Är hagarna fina? Äter de från ratorna i gräshagarna? Tillfredställande foderrutiner ute som inne?

Kvaliten på fodret är ok men vi hade ej släppt hästarna på gräs när hon fick detta kolikanfall så då gick hon o tuggade det lilla som fanns.. Kan detta vara en orsak?? Har ägt hästen i 3 år och vi har alltid stått på samma ställe varför har det ej visat sig tidigare? Hon har aldrig haft kolik innan.

Har precis haft inne min häst på djursjukhus för kolik. Det blev en buköppning tyvärr som visade att grovtarm och tunntarm var fyllda med gas.
Hur kan jag nu i efterhand förebygga detta.
Har läst att det uppkommer av foderbyte eller dålig foderkvalitet. Jag har inte haft ngt foderbyte och mig veterligen så skall fodret vara bra, höet har jag analys på och det dammar ej, som kraft går hon på Hippo o det bör väl också vara ok..
Finns det någon som har erfarenhet av detta, snälla skriv massor.
Kramar Sawwe

Jag har (hade) samma problem som du tidigare:(

Men fick tipset av en mycket duktig vet. att ge henne ett paket vanlig bakjäst dagligen!

Det har fungerat över förväntan bra!

Jag smular ner jästen i lite vatten med betfor och rör ut den.

"Biverkningen" är helt suveräna hovar och en skinande päls:)
(bakjäst innehåller mycket b-vitamin)

Tack för detta tips det ska jag genast prova:banana:

Sen har jag hört att loppfrön är bra att ge till hästar som har gaskolik. Rensar ur tarmen. En tjej i stallet provar det på sin häst nu och första natten tyckte hon att han bajade väldigt mycket.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka