Hur kan jag samla galoppen?

Z

zeppelin

Hej. Har en trevlig halvblodskille på 18 år och vi har tillsammans utvecklats mycket under det senaste halvåret (har honom på foder). Dock har vi inte lyckats så bra med galoppen; jag skulle tro att inte bakdelen orkar med för han blir väldigt svår att hålla ihop. Stor "rullande" galopp som ökar i fart efterhand och jag vet inte riktigt hur jag skall angripa "problemet". Har ni några väl beprövade tips på stärkande och balanserade övningar? Då blir vi glada och vi kan jobba vidare - min fina kompis och jag!:)

Sv: Hur kan jag samla galoppen?

Du kan antagligen inte samla den alls på ett tag, utan du får arbeta med stärkande och förberedande övningar. I galopp.
Som rund och låg,fram i galoppen, tempoväxlingar.
Volt, öka och minska volten, gäsp, återkommer i morgon med mer och läser då samtidigt om andras tips.

Hej. Har en trevlig halvblodskille på 18 år och vi har tillsammans utvecklats mycket under det senaste halvåret (har honom på foder). Dock har vi inte lyckats så bra med galoppen; jag skulle tro att inte bakdelen orkar med för han blir väldigt svår att hålla ihop. Stor "rullande" galopp som ökar i fart efterhand och jag vet inte riktigt hur jag skall angripa "problemet". Har ni några väl beprövade tips på stärkande och balanserade övningar? Då blir vi glada och vi kan jobba vidare - min fina kompis och jag!:)

En ofin fråga, men hur sitter du själv i galoppen:o Kan det vara så att du i den stora galoppen gungar med överlivet eller faller framåt
eller trycker dej bakåt vilket påverkar hästens balans?

Har du en ärlig tränare att fråga?

Det är väldigt viktigt att du inte kortar för kortandets skull utan att du låter hästen galoppera där den behöver, och sen jobba utifrån det. Det allra viktigaste är balansen, du måste sitta rakt över och med i rörelsen men inte överdriva den:o Halvhalter, mer med magen än handen (och krama tygeln)

Vad har den gjort tidigare? Kanske behöver han ut och klättra lite och få mer muskler? Galoppera i fältsits ute och variera galoppen.

Många övergångar stärker också. Samt de tips du fått av de andra.
Men börja med att kolla din egen inverkan:idea:

Oj vad bra svar Flashlight!
Jag höll på att tänka de gamla vanliga svaren med övergångar och avbrott innan hästen faller isär och ny fattning - och insåg när jag läste ditt svar hur lätt det är att angripa symptomen istället för de vanligaste grundproblemet - sitsen.
Plus detta med att släppa fram i galoppen, man kan inte korta innan man har balans, takt, energi och även i kort galopp är det bra med stora luftiga språng, men vill ju inte ha galopp med släpande ben som det faktiskt ofta blir när man kortar innan man har hela kroppen igång.

Halsen har en tydlig pendelrörelse i galoppen som kräver en följsam hand. Hästens gungande rörelse är det viktigt att ryttaren inte förstärker - för det blir lätt nerförsbacke när ryttaren i och med gungandet lutar överlivet bakåt och pressar fram / ner hästen med sätet.
Jag skulle vilja tipsa om att förstärka galoppen med galoppjobb ute - stå i fältsits så du stör ryggen så lite som möjligt och låt hästen galoppera på rakt spår, det är ofta lättare för dem att hitta balansen och lite mer kraft då.
Sedan kan man jobba med övergångar, många fattningar, avbrott innan galoppen faller isär och det där.

En annan sak är att hästen ofta får mer kraft i galoppen om den är korrekt samlad innan. Kan du fatta galopp från skritt och halt så är det bra mycket bättre än slängtrav som utgångspunkt, eftersom den då har dålig balans från början. Det är också lättare att själv hitta rätt sits och rätt känsla av de där bra stegen i början på en bra fattning. Om du känner att hästen ramlar isär så sakta av och börja om. Ett halvt varv på volt i bra galopp, som upprepas 10 gånger, blir tuff styrketräning.

Tack:)

Ja precis som du skriver är det ofta ett grundproblem som är orsaken
och galoppen är inte en lätt gångart egentligen, det är lätt att som ryttare inverka negativt på galoppen :crazy:

Öva mest på fattningar o korta sträckor o låt den bara rulla på- ute.

Det där med gungande överliv:D. Sätet ska följa med o sen ska överlivet bara sitta ovanpå det nedre- svammel:angel:

För att kunna få en mer samlad galopp, krävs det en starkare rumpa.
Du kan klättre mycket, både i skritt och galopp, men se till att han håller det tempo du vill ha. Stuts är också ett bra sätt att träna, bommarna behöver inte vara så högt över marken.
En annan är att du kan lägga lite små volter då och då, då tvingas hästen att samla sig och komma upp på bakbenen, iallafall i början av volten och tränar även det bakdelen, men lägg inte för många små volter för tätt efter varandra.
två till tre räcker, på ett varv och gör sedan något helt annat en stund.

Du och greger har svarat jatte bra pa fragorna.

Att tanka pa ar att hasten behover balans och styrka fore den kan samla. Hasten ar 18 ar sager du, hur ar den tidigare riden i sammlad galopp el har den i 18 ars tid ridigts sa som du beskriver att galoppen ar?

Om den har galoperat som du beskriver i hela sit liv sa ar det en hel del muskler att forbatra och balans att hitta.

Att rida i latt sits gor det offtare lattare for hasten, specielt om ryttaren i sig inte har god balans och stor hasten.

Bomovningar kan hjalpa mycket oxa om de ar ordentligt planerade, ovningar dar du langer galoppen och sammlar den med hjalp av bommar, och det ger hasten (och ryttaren) nagot att konsentrera sig pa och ovningarna blir lite roligare.

Kan duu longera din hast ordentligt, om du kan longera ordentligt eller om du har nagon som ar duktig pa att longera sa kan du hjalpa din hast mycket med longering.

utan att läsa andra svar.

Träna mycket samlande övningar. När jag tränade upp min dam i unga år gick det lite fort pga av att hon inte orkade. Vi ryggade mycket, gjorde halt och fattade ifrån stillastående, det stärker bakdelen och hästen hamnar automatiskt lite sittande i fattningen, direkt när det går för fort är det läge att sakta av och göra om övningen. iom hans ålder tror jag mycket handlar om vana, han är antagligen van att bara rulla iväg. Mycket handlar också om att tänka, stora vägar blir ofta stor galopp för en häst som inte orkar eller har lätt för att fara iväg. Rygga, gör halt, fatta - in på volter och var noga med att hästen spårar, mycket ytter tygel och inner skänkel, stabilisera upp honom och försök att med din kropp vara helt stilla så du inte påverkar honom genom att röra dig för mycket. Direkt när du känner minsta antydan till att det går för fort bör ta honom tillbaka, få de där lugna samlade stegen, två tre steg räcker och därefter bör du sakta av, beröm är otroligt viktigt. var noga med att han förstår vad du ville och att han får känslan av att allt är kontrollerat = var konsekvent. Du vill inte ha en häst som tror att du hänger i och bromsar honom. då blir det bara sura miner. Därför är beröm efter varje avsaktning viktigt, just för att han ska förstå att det var det du ville, det handlar i detta läge inte om att det ska vara prickfritt för att han ska få beröm utan du ska bara tala om vad du vill, därefter kan ni jobba vidare.

Övningar jag rekomenderar är följande
- rygga,halt,fattning, in på volt, korta sträckor, sakta häldre efter ett par steg än att galoppera ett eller två varv på volten.

-halvt igenom i skänkelvikning, kort kort trav, tänk mer på att hästen ska tvära riktigt ordenkligt än att han ska göra en luftig skänkelvikning, ut på spåret- förvänd galopp följ kortsidan och sakta därefter av, fortsätt inte långsidan i förvänd galopp. korta korta övningar, mycket beröm.

- vänd upp i skritt vid a/c fatta höger galopp, ca tre-fyra steg beroende på hur lång ridbanan är, gör därefter halt fatta nu vänster galopp tre till fyra steg gör sedan halt igen och fatta höger. När du känner att detta fungerar kan du lägga in inslag av ryggning efter halten. På så vis får du också plats med fler fattningar. kanonövningar för att få honom att lyssa , vara uppmärksam, träna samling samt att hindra honom från att gasa iväg.

- Cavaletti på marken och upphöjda, totalt underskattat. räkna på din kuses steglängd och lägg upp en serie bommar, inte allt för många i början upphöjda bommar underlättar, rid på serien i kort kort galopp, övningen får hästen att arbeta mer med hela kroppen och på så vis stärka sig.

Prova gärna innan du börjar med dessa övningar att lägga upp två bommar på långsidan, korta så mycket du kan nu och räkna hur många språng du fick in, gör först övningen om 6 veckor igen och se hur många du får in då efter att ha tränat sammlingar och lyhördhet.

Kanonövningar som fick min dam att gå från 8 språng - 13 språng på 6 veckor

lycka till med träningen!

ska bara tillägga att jag glömde en viktig punkt.

Se till att mellan varven sticka ut i skogen och låta honom rulla på ordenkligt, lätt hänt att han kommer av sig med sin vägvinnande galopp om man bara fokuserar på att han ska korta sig.

vilket absolut inte är meningen, men försök att inte blanda in det i ridhuset under den här perioden, gör det enkelt för honom att lära genom att skilja på fart med hjälp utav miljö.

Hej Heikne och alla andra! 1000 tack för alla nyttiga och bra tips, jag skall verkligen arbeta vidare på detta! Kanske kan passa på att tillägga att min kompis i skogen blir som att sitta på en raket utan stopp; d v s kan bli helt okontrollerad! Hur kommer jag tillrätta med detta? Efter en galopp som jag verkligen försöker hålla i ett lugnt tempo blir han alldeles uppskruvad och vill bara fortsätta springa. Detta gäller även i ridhuset; han blir väldigt upphetsad av att galoppera, detta börjar dock gå bättre och det känns som vi är på väg åt rätt håll. Men som sagt; tack för alla bra råd. Har ni fler så skriv, vet já!:)

skriver under på detta, MEN beroende på vad det är för typ av häst så tycker jag det oftast är bättre att låta dom rulla på fram efter att ha kortat. inte bryta av. kanske funkar som belöning om hästen är lat men många tycker ju det ar kuuul att galoppera. sen vill man ju att hästen tänker framåt ordentligt även i en kort o samlad galopp, om man brukar bryta av efter det samlade blir det lätt att samlat=snart ska vi stanna.

Efter många redan bra svar har jag några funderingar till...

Hur är hästen i övrigt? Om du bortser från Galoppen?

Hur arbetar den med rumpan i skritt och trav? Hur ställer den sig bekvämast på stallgången? med benen under sig, rakt under sig eller bakom sig?

För att orka samla sig i galoppen måste Pålleman kunna samla sig i övrigt.

Hur är det utan ryttare?

ÄR han ens stark nog att samla sig med ryttare på?

Och så frågan som Flashlight redan varit inne på, Ryttaren då?

Kan du som ryttare samla dig?

UNDERLÄTTAR du för hästen eller MOTVERKAR du hästens rörelser?

En bra måttstock på detta är att själv stå, bara rakt upp och ner, med fötterna rakt fram i höftbredd, håll hälarna kvar på marken/golvet medan du sakta sätter dig ned på huk.

Här kan man generellt säga ifall du medverkar eller motverkar till hästens samlande rörelser (Alltså hästens bugande bak)

Är du smidig och har lätt för att balanserat och jämnt sätta dig MEDVERKAR du och allt annat så MOTVERKAR du.

:D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 317
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
408
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
416
·
Dressyr Har ett halvblods sto som haft problem med galoppen under många år. I samarbete med min tränare har vi skyndat lååångsamt. Idag kan hon...
2
Svar
36
· Visningar
4 905
Senast: Cha9
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar