Sv: Hur kan jag samla galoppen?
utan att läsa andra svar.
Träna mycket samlande övningar. När jag tränade upp min dam i unga år gick det lite fort pga av att hon inte orkade. Vi ryggade mycket, gjorde halt och fattade ifrån stillastående, det stärker bakdelen och hästen hamnar automatiskt lite sittande i fattningen, direkt när det går för fort är det läge att sakta av och göra om övningen. iom hans ålder tror jag mycket handlar om vana, han är antagligen van att bara rulla iväg. Mycket handlar också om att tänka, stora vägar blir ofta stor galopp för en häst som inte orkar eller har lätt för att fara iväg. Rygga, gör halt, fatta - in på volter och var noga med att hästen spårar, mycket ytter tygel och inner skänkel, stabilisera upp honom och försök att med din kropp vara helt stilla så du inte påverkar honom genom att röra dig för mycket. Direkt när du känner minsta antydan till att det går för fort bör ta honom tillbaka, få de där lugna samlade stegen, två tre steg räcker och därefter bör du sakta av, beröm är otroligt viktigt. var noga med att han förstår vad du ville och att han får känslan av att allt är kontrollerat = var konsekvent. Du vill inte ha en häst som tror att du hänger i och bromsar honom. då blir det bara sura miner. Därför är beröm efter varje avsaktning viktigt, just för att han ska förstå att det var det du ville, det handlar i detta läge inte om att det ska vara prickfritt för att han ska få beröm utan du ska bara tala om vad du vill, därefter kan ni jobba vidare.
Övningar jag rekomenderar är följande
- rygga,halt,fattning, in på volt, korta sträckor, sakta häldre efter ett par steg än att galoppera ett eller två varv på volten.
-halvt igenom i skänkelvikning, kort kort trav, tänk mer på att hästen ska tvära riktigt ordenkligt än att han ska göra en luftig skänkelvikning, ut på spåret- förvänd galopp följ kortsidan och sakta därefter av, fortsätt inte långsidan i förvänd galopp. korta korta övningar, mycket beröm.
- vänd upp i skritt vid a/c fatta höger galopp, ca tre-fyra steg beroende på hur lång ridbanan är, gör därefter halt fatta nu vänster galopp tre till fyra steg gör sedan halt igen och fatta höger. När du känner att detta fungerar kan du lägga in inslag av ryggning efter halten. På så vis får du också plats med fler fattningar. kanonövningar för att få honom att lyssa , vara uppmärksam, träna samling samt att hindra honom från att gasa iväg.
- Cavaletti på marken och upphöjda, totalt underskattat. räkna på din kuses steglängd och lägg upp en serie bommar, inte allt för många i början upphöjda bommar underlättar, rid på serien i kort kort galopp, övningen får hästen att arbeta mer med hela kroppen och på så vis stärka sig.
Prova gärna innan du börjar med dessa övningar att lägga upp två bommar på långsidan, korta så mycket du kan nu och räkna hur många språng du fick in, gör först övningen om 6 veckor igen och se hur många du får in då efter att ha tränat sammlingar och lyhördhet.
Kanonövningar som fick min dam att gå från 8 språng - 13 språng på 6 veckor
lycka till med träningen!