Hur kan jag få ren häst på vintern utan att tvätta?

J

Jacki

Det är minus 8 grader ute så tvätta med vatten verkar inte vara aktuellt. (nästan lika kallt i stallet) Hästen är ett vitt sto och är skitig på framför allt på bakbenens insida och utsida. Även svansen är smutsig. Att borsta tar bara bort en del. Finns det något sätt att "tvätta" utan vatten?

Sv: Hur kan jag få ren häst på vintern utan att tvätta?

Om du bara ska tvätta benen så är det bara bra att använda kallt vatten. Däremot så bör man använda varmt vatten på muskler. Benen har inga muskler men däremot senor och ligament som mår bra av att bli avkylda.

När jag hade en skimmel var mitt bästa knep att använda en ryktsten på fläckarna..... :bow: :bow:

torrschampo är ju ett sätt att 'tvätta' utan vatten? eller använda babyservetter?! det är effektivt! ;) :D men annars kanske ryktsten?

Hejsan!

Jag har tvättat min hingst svans nu i höst/vinter när det varit minusgrader. Har låtit honom stå inne nån timme så att svansen har hunnit torka någorlunda och det har gått finnemang :banana:

Benen som sagt var, far inte illa av att bli tvättade och sedan kalla, då de bara mår bra av det....

Skimmlar ja.. *känner igen sig*

Lite tips som brukar fungera:

* Ryktsten
* Torrschampo
* Potatismjöl
* Pälsglans (svansen)

;)

Vi har bara skimmlar och skäckar på jobbet...(stön) Dom måste vara fina till jakt och tävling, så jag "fläcktvättar" med varmt vatten på kroppen, och använder kallt på ben och svans... du kanske kan "låna" varmvatten från dom som äger stallet om du måste tvätta...? Annars ska potatismjöl funka, men jag har aldrig testat själv!

Tack alla för svar!
Hade innan bestämt mig för att jag absolut inte skulle ha en vit häst eftersom det verkar så opraktiskt...............NATURLIGTVIS blir jag kär i en vit häst. Gissa om jag har fått höra det.(jäklar vilket bra minne folk har ibland). NATURLIGTVIS gillar hon att ligga i ligghallen där hon och andra gärna lämnar sin skit:smirk: . Och dessutom gillar hon inte borstar! (Men piggborsten kliar skönt som tur är.) Men är man fast för en häst som passar en i alla andra avseenden så.....ja, så har man en vit häst trots allt.
Tack igen för alla tips. Ska prova redan imorgon.:bump:

jag gjorde samma sak. har alltid sagt att jag aldrig ska ha en skimmel, för att dom måste vara svåra att hålla rena osv. :D men givetvis så kärade jag ner mej i min lilla kille :love: , som faktiskt är skimmel!! ;) men det är faktiskt inte så super svårt ändå att hålla dom rena, om man ha lite knep. :D

hoppas att du lyckas få din pålle ren. :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 661
Senast: lovehorses
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 899
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar