Hur kan hästen bara lyckas?

Piraja

Trådstartare
Det är täckessäsong. Tillika är det broddsäsong. Här används sällan täcken då jag har hästarna oklippta men när temperaturen ligger runt omkring nollan och det regnar på tvären behöver även mina raringar täcken och det brukar bli ofodrade regntäcken då. Tyvärr är Rocket en täckesmarodör och jag har ett rätt högt täckeskonto eftersom han inte nöjer sig med att slita sönder sina utan han tar även och demolerar sin kamrats täcken :meh: ...men man får ju acceptera detta då vädret kräver det.

För en vecka sen, när jag tog in hästarna i mörkret, upptäckte jag att det hängde trådar från bogveckets kantband och dom ledde till Rockets vänster bakben. Lyfte på benet och konstaterade att en liten del av kantbandet satt kvar på brodden i tån...Ingen hälta och svullnad då men rätt snabbt sämre så han ställdes på box och veterinär tillkallades. Det arma livet har lyckats få till en rejäl sensträckning/övertänjning med inflammation. Själv trodde jag att det var hovbenet som fått fraktur då symtomen var nästan lika. Tur i oturen! ... Hästen vilar nu på box över helgen, sjukhage sen. Båda hästarna skulle ändå ställas på vila då jag ska opereras och har ridförbud de nästkommande två veckorna.

När jag nu ska skaffa täcken framöver tänker jag leta efter sådana där det inte finns kantband, vis av denna erfarenhet...är dock väldigt förundrad över hela händelsen och över att vissa hästar bara lyckas med sånt. Jag har aldrig hört om någon häst som fastnat med en brodd i kantbanden...men det finns säkert helt fantastiska händelser därute. Någon som vill dela med sig?

Hästen och därmed även jag, kom lindrigt undan och jag är ödmjukt tacksam för det...

....lägger till att hästarna än så länge bara har de korta brodden så det behövdes inte mer än så...

Sv: Hur kan hästen bara lyckas?

Smidig häst, vissa lyckas då med allt! Jag kan tro att det blir svårt att hitta täcken utan kantband, hade nog försökt hitta korta täcken istället så att det inte blir som en kjol för hästen utan bara går kanske ner till magen. Behöver hästen ha brodd även i tån, om inte så hade jag skruvat ur dem, det känns inte som om det är lika enkelt för hästen att fastna med en traktbrodd i täcket.

I vintras när jag kom ut i hagen och skulle ta in gamlingen fann jag honom liggandes i en lustig ställning.. :nailbiting:

Han hade fastnat i nylongrimman med brodden på bakhoven..små brodd..

Han fick inga men av detta, men nu är det ALLTID lädergrimma som gäller :)

Han gör alltid något som får mig att bara vilja :banghead: !

Hittade min förra häst i hagen med ena täcket liggandes väldigt konstigt. Han hade två täcken på sig, ett fleece och ett vintertäcke. Han hade på något sätt lyckats få av fleecetäcket, med både magremmar och svansrem, så det endast hängde runt bogen/halsen på honom. Det yttersta täcket satt på plats och båda täcken var hela. Såg ut såhär när jag såg honom :eek:

Han var en stor häst på 175 i mankhöjd så ingen liten smidig ponny precis. Slutar aldrig förvånas över vad de kan hitta på...

Hej!

Jag hittade min förra häst i hagen med bara bogskydd på. Lite småskumt att nån satt på bara det, men, jaja, nån var väl virrig på morgonen. Sen hittade jag inte täcket i stallet och gav mig ut i hagen och letade. Hittade det nästan längst bort i hagen, ut och in och relativt prydligt ihopvikt. Den hästen gillade aldrig täcken...

Visst kan dom små liven :-)

/Lavinia

Jag har ett bucas regntäcke som är något för litet och, som du säger, lite kortare. Tror jag törs använda det...

Så där blir det när de legat ner/rullat sig, och ska resa sig. Jag blir helt jäkla galen på att nästan alla täcken är så långa att de hänger halvvägs till framknäna.
Helt livsfarligt. Jag hade en häst som trampade igenom täcket med ett ben, och jag fick klippa loss. Den hästen var dessutom oskodd.

Det har hänt för mig också.

Men då var det ett tunt bomullstäcke som medryttaren hade släppt ut honom i hagen med av någon outgrundlig anledning. Benet gick rakt igenom när han rullade sig men det trasades sönder så det gick bra ändå. Var mitt i sommaren så inga brodd.

Så där blir det när de legat ner/rullat sig, och ska resa sig. Jag blir helt jäkla galen på att nästan alla täcken är så långa att de hänger halvvägs till framknäna.
Helt livsfarligt. Jag hade en häst som trampade igenom täcket med ett ben, och jag fick klippa loss. Den hästen var dessutom oskodd.

Ah, ja så klart...så kan det ju ha gått till! Ja, jag blir lite förundrad över längden på täckena. Både Rocket och Lilly är ju rätt kraftiga hästar men de flesta täckena hänger väldigt långt ner och är absolut en skaderisk...Bucastäcket jag har nu till Rocket är dock kortare. Betydligt kortare än det andra som han fastnade i...kör vidare på det.

Jag tycker det är jättesvårt att hitta korta täcken.

Påtal om täcken och fastna i dom, idag när jag var påväg hem från ridhuset går jag förbi ridskolehästarnas hage och ser då på håll att en svart häst ca,170cm fastnat med sitt ena framben i en annans häst täcke. En fux på kanske knappt 1,60. Ser ut på håll som att den bara sitter fast i fuxens magjordar så ber mamma som är med mig att gå in och knäppa upp dom så svarta hästen kommer loss. Men de visar sig då att den svarta hästens framben går imellan fuxens framben (bakifrån) och sitter fast i knäppena framtill på täcket:banghead:
Mamma kan inte få loss benet eftersom det sitter så hårt fast och det går ju inte att lyfta upp benet eftersom fuxens mage tar stopp, så vi fick ropat på hjälp som kom med kniv och fick skärt upp täcket!
Kände bara att det var en jäkla tur att vi upptäckte det för kan misstänka att det benet inte hade vart helt på den svarta hästen om den inte kommit loss innan 20 hungriga ridskolehästar ska bli insläppta och få mat! Ibland får man ha turen på sin sida! :o

Vill minnas att de täcken jag hade förr ( var inte många men jag hade bl.a. ett gammalt jutetäcke och några yllevarianter) var kortare. Dagens täcken ser ju ut som rena balklänningarna...?

Exakt. En del travtäcken är korta. Man får helt enket leta i såna affärer.

Har man en rund ponny är för korta täcken inte så smickrande :o

1465396_10151780742093391_620561558_n.jpg

Detta är från Sharpman om någon undrar.

Till TS: Vilken tur att det verkar ha gått såpass bra i alla fall!

Förra vintern när jag kom till stallet fick jag se en lustig grej. Kunde ha slutat tokigt men allt gick bra.
En inhyrnings tvååring hade försökt "rida" på gammelhästen som den gick till sammans med. Gammelhästen hade täcke på sig.
Det slutade med att tvååringen fastnade med frambenen i bakbenssnörena. Han satt fast men båda var coollugna över detta. Detta såg jag på morgonen, vet inte hur länge de hade gått så.
Det komiska var att när gammelhästen gick så följde tvååringen efter, det var ingen diskution där. men så försökte tvååringen gå åt ett annat håll, då frös gammelhästen fast i marken och tvååringen kom ingen stans.:p

Tog bort täcket och alla, tvååringen, gammelhästen och täcket var helt.
Tur att de va så coola hästar att de tog allt med ro.:)

En stallkompis häst var nybehandlad i någon led. Stod i sjukhage med trä och el.
Något händer, han får spunk, fastnar med täcket i staketet och försöker komma loss.
Täcket är ett dyrt och fint som inte går sönder.
Till slut flyger hästen baklänges ur täcke och hage då det ger med sig.
Väl ute välter han ner i ett djupt dike och ligger och sprattlar med alla 4 fötter upp ett tag.
På något sätt tar han sig upp och rusar i full galopp runt alla hagar innan någon fick in honom i en stallgång.

Notan av detta blev söndersliten meniskel och korsband i ena bak.
Nu har vi rehabat honom snart ett år.
Men han är så bra de kan vara enligt vet. Och enligt matte lydigare än innan. :)

kl

Vi hade en häst som fastnade med ena frambenet innanför täcket vid bogen på en annan häst och hur länge de gått tillsammans sådär vet man inte. Men skadad blev hästen som hoppade på 3 ben i alla fall. täcket gick väl att laga tror jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka