Hur kan detta vara möjligt???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare KateB
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 4 519
K

KateB

I veckan så hittade jag mitt sto i boxen med två livlösa hingst föl, identiska, såå fina:cry: Hon var beräknat till 15 maj, ultraljudad två gånger och vi såg inte två ägg.. Det vidriga i det hela är att exakt samma sak hände mig förra året med en annat sto, dock samma hingst, också ultraljudad 2 gånger. Kan tillägga att ingen av dessa ston har haft tvilling ägg tidigare.. Vad vi kan se så var dom som kom förra året två identiska föl (ston) och samma i år fast hingstföl. Detta är så jobbigt, vet ej vad jag ska göra?

Jag har veterinären här varje dag då vi ej har fått ut efterbörden ordentligt, stoet mår inte bra. Det är ett rent h...ete. Fick göra samma sak med det andra stoet förra året, det gick väl med henne.

Är det någon annan som varit med om ngt liknande? Är detta vanligt? Att man får två stycken tvillingfödslar efter varandra på olika ston? Kan ärligt erkänna att jag är lite skeptisk mot hingsten, och jag kommer aldrig använda honom igen.. Är enäggstvillingar vanliga?? Tusen frågor...

Sv: Hur kan detta vara möjligt???

Beklagar det du varit med om men vad skulle hingsten ha med detta att göra?:confused:

Enäggstvillingar förekommer såvitt jag vet inte på häst. Det enda som hingsten kan bidra med är att ha bra spermier, där två stycken hinner fram till till två mogna ägg. Men att det öht skulle påverka förekomsten av tvillingar tvivlar jag på, det kan i så fall inte vara många promille.

Enda sättet att förebygga tvillingar är en bra veterinär och tillräckligt mycket tur.

(men nu vet jag vem du är, eftersom beskrivningen stämmer alldeles utmärkt på en av de som skulle varit med på kursen i torsdags :p)

Det var just det som var frågan, jag törs inte chansa igen om man säger så. Då det har hänt två gånger i följd med samma hingst på olika ston så var min fråga om det kan vara hingsten som har ett finger med i spelet?? Eller har jag bara en jädrans otur kanske? Som sagt, inget jag påstår då jag ej har någon erfarenhet av detta.

:) Aha, då vet jag nog vem du är också :smirk: Tyvärr hade jag ej möjlighet att vara med, har bott i stallet dom senaste dagarna. Förhoppningsvis ses vi nästa gång, om inget händer förstås ;)

Läs athenas inlägg. Ditt sto har släppt två ägg. det betyder inte att veterinären sett båda ägglossningarna. Det finns ston som ovulerar efter att dom gått ur brunst. Har då hingsten bra simmare så är risken för ytterligare en befruktning stor. Seminerades ditt sto flera gånger under samma brunst? Mitt tips är att ha lite is i magen och seminera så få gånger som möjligt. Att din veterinär senare inte kunnat konstatera två foster är beklagligt. vilka dygn ultraljudsundersöktes stoet på?

Dygn 18 och 35. Nästan exakt samma som mitt andra sto.

Visst kan hingsten bidra med högre andel tvillingar, pga långlivade spermier.
Men jag tycker snarare du ska byta veterinär, än att byta hingst.

Men om inte stoet dubbelovulerar blir det inga tvillingar...

Jag har ej varit med om något liknande men har varit md om en annan sak.
Grannens häst blev av vetrinär konstaterat tom på 90 dygn, men ca 6-7 månader senare tyckte dom att hon såg väldans dräktig ut och ytterligare ett tag senare var det mjölk i juvret osv vipps så var där en bebis!

fattar inte hur man kan missa den på 90 dygn, jag menar, den är ju stor som en katt eller något då:eek:

Vi fick tvillingar för två år sen. En föddes levande men det var drygt en månad kvar o den andra var död så ingen klarade sig.

Stoet var kollat på 17, 40 o 90 dygn utan att några tvillingar syntes. Vi hade använt en annan station/veterinär än vi brukar och begärde därför hennes journal. Det visade sig att hon hade ett ägg till som hon troligen släppte ett par dygn efter sista semineringen. Hade vi haft vår "vanliga" veterinär hade det nog upptäckts, kollats bättre.

Nu har vi lärt oss att det här stoet ska kollas extra noggrannt. Viktigt att ha bra veterinär o kolla noga men man kan aldrig vara 100% säker.

Hälsn Ann

Enäggstvillingar förekommer såvitt jag vet inte på häst.

Jag har hört det påståendet tidigare.
Mne vad kallar men det då när ett sto kastar två "i princip identiska" föl, i en "säck" med gemensam moderkaka?

detta hände nämligen nyligan hos en av våra grannar...

Eftersom jag kände mig osäker på om det verkligen är så, och isf varför, så skrev jag just "såvitt jag vet". Men det är klart intressant att höra om ditt exempel!

Detta har jag också hört, det är därför jag frågar om detta. Är det helt 100% att hästar inte kan få en äggs?

Skulle tro att det är helt omöljigt att ett sto kan föda LEVANDE enäggstvillingar.

Fast det är ju en helt annan femma:angel:...kanske "ryktet" kommer just ifrån detta faktum?

Skulle inte klandra hingsten för annat än att han har superbra simmare. Allt man vill ha hos en hingst alltså.
Däremot skulle jag byta veterinär. Ok att man missar tvillingar men vet borde inte missat att det var fler ägg på gång. O en vet ska ju följa hela brunsten ut o inte sluta mitt i o då borde h*n inte missat flera ägg.
En fråga...var något av stona igångsprutade? Det kan öka riskerna med flera ägg.
Beklagar verkligen att du fått uppleva detta inte bara en gång utan två.

PS.Spermier kan överleva i 5 dygn i slidan.Ds.

Finns det någon seminveterinär som fortsätter kolla stoet efter hon ovulerat om allt ser ok ut...?Sådana ston räknas som färdiga men kan visa brunst flera dagar efteråt . Hur ökar en hormonspruta risken för dubbelovulering?:confused:

Vi har ett sto som för några år sedan kastade tvillingar ngn månad innan beräknad tid.
Det fanns inget som tydde på tvillingar, och hon var u - ljudad på 17, 42 och 90 dygn.

Jag har också erfarenheten att det ger me tvillingbefruktningar om stona är igångsprutade.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 654
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 342
Senast: Masse
·
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 770
Senast: Packipim
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 603
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka