Hur kallt kan hyacinten stå?

trazel

Trådstartare
Jag har precis planterat julgrupper och vill helst hålla tillbaka hyacinterna så mycket det går tills de ska ges bort. Att hyacinterna vill ha det svalt för att inte gå i blom vet jag, men hur kallt kan de ha? Alternativet jag har utom rumstemperatur (ca 22 grader) är 2,8 grader i garaget. Är det för kallt?

Jag har också någon liten en i, den borde klara kallare än hyacinten. Julstjärna har jag bara i vår egen julgrupp, så den får stå kvar inne.

Jag har precis planterat julgrupper och vill helst hålla tillbaka hyacinterna så mycket det går tills de ska ges bort. Att hyacinterna vill ha det svalt för att inte gå i blom vet jag, men hur kallt kan de ha? Alternativet jag har utom rumstemperatur (ca 22 grader) är 2,8 grader i garaget. Är det för kallt?

Jag har också någon liten en i, den borde klara kallare än hyacinten. Julstjärna har jag bara i vår egen julgrupp, så den får stå kvar inne.
Det tål den utan problem.

Hyacinter är ju också en lök du odlar i rabatten (går att sätta ut till våren). Alltså tål den till och med många minusgrader innan den vuxit upp och den tål alldeles utmärkt några frostnätter när den är i blom.

Den man har i kruka är bortskämd med plusgrader men klara alldeles utmärkt att hålla sig strax över nollan för att inte ränna iväg.

Tack för svaret! Jag brukar plantera ut löken på våren, men då är det ju bara blad kvar. Nu är det knoppar som jag inte vill aka frysa ihjäl. :) lät de gå ut i garaget igår och ställde de högt från golvet eftersom det är kallast. Jag har dock inte tittat till dem idag, men jag hoppas de mår bra. :-)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 496
Senast: annan1
·
Gravid - 1år Jag behöver lite tips och hjälp nu när det börjar bli kallt ute. Min 5-månaders är ute ganska många vändor varje dag i både sele och...
2 3
Svar
55
· Visningar
12 212
Senast: Dorro
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka