Hur jobbar hästens muskler när den hoppar?

K

KiiiWiii

Hejsan!
Tänkte fråga er som kan detta med hästens muskler och så när den hoppar?
läste i en bok att när den hoppar så använder den mest frambenen i avhoppet än bakbenen? :confused: hur kan det fungera? jag menar den tar ju ändå avtrampet med bakbenen? hoppas ni förstår vad jag menar?

Sv: Hur jobbar hästens muskler när den hoppar?

Kanske stämmer inte teorin i boken? För mig låter det konstigt att det är musklerna fram som jobbar mest, det logiska är ju att det är bakvagnen som trycker ifrån och alltstå måste musklerna där jobba mer...

Hoppar (haha) in från dressyr.

Läs denna så får du svar på dina frågor ;)

Här är också lite intressant läsning om hur hästens kropp funkar i hoppningen.

http://www.jakobslund.se/dadde/kap9HopC.htm

Inte lika precist ang muskler som tidigare länk - men den beskriver väldigt bra hur hästen använder sin kropp för att genomföra ett språng. Väldigt läsvärt. :)

tror jag förstår bättre nu :D fortfarande lite svårt men jag lär mig väl tillslut! Tack så mycket alla!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 918
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 434
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka