Hur jobbar hästens muskler när den hoppar?

K

KiiiWiii

Hejsan!
Tänkte fråga er som kan detta med hästens muskler och så när den hoppar?
läste i en bok att när den hoppar så använder den mest frambenen i avhoppet än bakbenen? :confused: hur kan det fungera? jag menar den tar ju ändå avtrampet med bakbenen? hoppas ni förstår vad jag menar?

Sv: Hur jobbar hästens muskler när den hoppar?

Kanske stämmer inte teorin i boken? För mig låter det konstigt att det är musklerna fram som jobbar mest, det logiska är ju att det är bakvagnen som trycker ifrån och alltstå måste musklerna där jobba mer...

Hoppar (haha) in från dressyr.

Läs denna så får du svar på dina frågor ;)

Här är också lite intressant läsning om hur hästens kropp funkar i hoppningen.

http://www.jakobslund.se/dadde/kap9HopC.htm

Inte lika precist ang muskler som tidigare länk - men den beskriver väldigt bra hur hästen använder sin kropp för att genomföra ett språng. Väldigt läsvärt. :)

tror jag förstår bättre nu :D fortfarande lite svårt men jag lär mig väl tillslut! Tack så mycket alla!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 040
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: lirco11
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 168
Senast: Squie
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden