Det kan också vara så att eftersom du ätit hela kvällen faktiskt inte är hungrig på morgonen/fm.
Nu kan jag bara tala utifrån min egen erfarenhet. Håller på och kämpar med min övervikt - sjuklig fetma. Jag har inga problem att gå ner i vikt så länge jag håller mig till frukost (kl 7.30 - äter på jobbet), mellanmål strax efter 9, lunch vid 12, mellanmål 14:30 och så middag vid 18-snåret.
Periodvis kommer jag in i den fula ovanan att småäta på kvällen framför TV - gärna vid 21-snåret när jag är klar i stallet för kvällen. Trots att jag VET att det är rena döden för min vikt och jag går upp kraftigt i vikt FORT. För min del är det småätandet sent på kvällen som är problemet och blir lätt en ovana.
Min ämnesomsättning går ner totalt kväll- och nattetid. Trots att det enligt dietister inte ska spela någon roll vilken tid på dygnet jag äter, så länge jag äter bra mat och inom mitt behov per dag - så ska tiden för måltiderna (om de har en bra spridning över dygnet) inte spela någon roll. I mitt fall är det inte så. Det jag stoppar i munnen kvällstid - det fastnar och det dubbelt upp.
Så jag har skaffat appen myfitnesspal för att få koll på mitt kaloriinnehåll då jag ska gå ner i vikt. Jag äter väl sammansatt mat och unnar mig ett glas vin då och då plus lite andra godsaker. Men det hysteriska ätandet under kvällstid - det har jag under kontroll för tillfället. Resultatet är att jag går ner i vikt - sakta men säkert.
Att börja föra en matdagbok över VAD man äter och NÄR är en bra början - och då inte fuska för sig själv utan att faktiskt skriva upp allt man stoppar i munnen. Det är först när man har koll på hur man agerar som man kan göra en förändring. En förändring som dock måste ske på ren vilja till att börja med. Vilken form av stöttning man behöver här är nog högst individuellt. Jag klarar av att bara bestämma mig, men andra kanske behöver gå på viktväktarna, ha extra stöd från familjen etc.
Hoppas du förstår vad jag menar med mitt pladdrande
/Lizzie