Hur höja grundtempo?

A

Anyone

Hur höja ett ditlärt (för) lågt grundtempo, utan att schussa/härja/hetsa?

Frisk galopp i skogen kräver "hej hej hej, kom igen! Jobba! Ta iiii tjejen! Ya ya ya"...

Hon är inte lat, utan drivet är "bort-tränat" och skänkeln betyder inget annat än doppa näsan i backen. Ju mer ben, desto lägre nos...

Skriver inget mer då jag bara blir irriterad.
(Dåligt reining-tränad: "TänkintesjälvgörbaravadjagsägerochGUDNÅDEDIGomdutarupphuvudet")

Väljer anonymt då jag inte vill svartmåla tidigare ägare

Sv: Hur höja grundtempo?

Usch, så tråkigt!

Jag tror att skogsturer är bra då det kan ge lite egen bjudning. Ut och leka kapplöpning med någon annan häst?
Använda spö för att hitta en annan drivande hjälp?
Jobba mycket med övergångar/tempoväxlingar för att få hästen lite mer alert?

Slut på min fantasi.

hoppas du kan hjälpa hästen att hitta en glädje!

Dåligt tränad?
Vad händer om du för fram handen och lutar överkroppen framåt i galoppen?

Varför måste hästen vara dåligt tränad?

Det låter mer som att du inte har hittat hennes knappar, att du rider tvärtom som hon är tränad. Det går att träna om men då måste man ha förståelse för hur hästen är tränad innan och veta vart knapparna sitter -vilka signaler den har lyssnat på innan.

Om det är en reininghäst lär hon ju ha en signal för högre växel, du får hitta den helt enkelt och börja där om du vill lära om henne. Just nu blir hon bara förvirrad...

Kanske idé att inte ha så bråttom med att få fram det högre tempot? Om ni inte riktigt känner varandra och inte hittat varandras "knappar" än? Låt det ta lite tid... prova dig fram... försök att kräva litegrann, men inte allt? Ge henne lite "space"? Försök se det från ett annat perspektiv? Tänk om det inte beror på henne? Inte beror på hur hon är riden utan på hur du rider? Hon är inte van vid dig och förstår kanske inte? Prova med att byta perspektiv?

Liknande trådar

G
Ridning En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så...
Svar
5
· Visningar
1 339
Senast: Gifted
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka