Hur höga klasser får man hoppa?

A

ananas

Jag undrar om det finns några maxhöjder för vad en ponny får hoppa på tävling när den är unghäst? Längesen jag tog grönt kort:angel:

Sv: Hur höga klasser får man hoppa?

MSVB får den gå både som avd. A & B som 6-åring. ej MSVA som ungponny, alltså måste den va 7 år för det.

beror på ålder, men en 4 åring för högst gå LC och endast i avd B. 5 åring högst MSVB och endast i avd B. 6 åring får gå upp till MSVA, får gå i både avd B och A, men man måste kvala till avd A (undantag MSVA). Och sen ska man ju kvala till MSVA som alla andra vuxna hästar. Allt finns att läsa exakt om i TR III mom 373.

Dock måste ponnyn vara minst 7 år innan den får starta mästerskap som SM, NM och EM.

starcraft skrev:
beror på ålder, men en 4 åring för högst gå LC och endast i avd B. 5 åring högst MSVB och endast i avd B. 6 åring får gå upp till MSVA, får gå i både avd B och A, men man måste kvala till avd A (undantag MSVA). Och sen ska man ju kvala till MSVA som alla andra vuxna hästar. Allt finns att läsa exakt om i TR III mom 373.

Dock måste ponnyn vara minst 7 år innan den får starta mästerskap som SM, NM och EM.

Nerj såhär är det
4år högst LC endast avd B
5år högst LB endast avd B
6år högst LA och då kan man kvala till avd A genom att hoppa 2 felfria rundor i i klassen man ska starta avd A i
från o med 7 år får man starta vilka klasser man vill

cardior skrev:
Nerj såhär är det
4år högst LC endast avd B
5år högst LB endast avd B
6år högst LA och då kan man kvala till avd A genom att hoppa 2 felfria rundor i i klassen man ska starta avd A i
från o med 7 år får man starta vilka klasser man vill

citerar från TR III (2003):
4-årig pony får starta högst LC hoppning
5-årig ponny får starta högst MSV B hoppning
6-årig ponny får starta högst MSV A hoppning

på 7 årig ponny får man inte alls starta vilka klasser man vill, man måste fortfarande kvala till MSVB och MSVA.

4- och 5 åring får endast starta avd B. 6 åring får starta avd A efter två felfria rundor i samma klasser eller högre med aktuell ryttare i avd B.

jag har även kollat igenom ändringarna på ridsport.se och därstår det inget om förändringar för ungponnyer vad jag kan hitta. Men om du har senare ändringar så får jag rätta mig i så fall, men då vill jag veta vart detta står.

du har helt rätt men jag hörde av någon att man bara fick starta upp till LA med 6 åring så de va därför ja trodde du hde fel

men avd. B finns väl inte ens i MSVA? har jag aldrig sett iaf. hur ska man då kunna rida en 6 åring i avd. A om man inte kan kvala i avd. B?

det har jag också undrat, men tydligen ska det vara något om att där behöver man inte kvala. Dock är jag inte helt säker på det. Men det verkar rimligt. Som 6 åriga hästar räcker det med att de har två felfria rundor i 1,30 så får de starta både 1,30 och 1,40 i avd A. Men som sagt på detta är jag inte helt säker på hur de hade tänkt sig. Fast ibland finns avd B i MSVA, i alla fall om man kollar en del proppar.

Alltså vad menas egentligen med avdelning B?:confused:

Jag tror att de resonerar som så att det ändå finns ett kval för alla ponnysar, oavsett ålder, för att starta msvA, så det kvalet gäller.

Det är svårt att hinna upp i msvA med en 6 åring. Även om den skulle vara startklar i msvB direkt på våren så ska den först ha två nollor i LA för att gå avd A, sen ska den ha ytterligarte 5 nollor i LA (alt 10 poäng) för att få starta msvB avd B. Sen ska den ha 2 nollor i msvB avd B och därefter 20 poäng i msvB.

Men jag vet de som gjort det, varför förstår jag inte eftersom de ponnysarna försvinner ganska snabbt sen.

Det finns ju dessutom ingen anledning att stressa upp en 6-åring i msvA eftersom den inte får gå SM som 6-åring.

nä det håller jag absolut med om. Man kan faktiskt vänta lite med att starta MSVA med en så ung häst. Men Nikolina var väl om jag inte minns helt fel kvalad med stor marginal som 6 åring till MSVA, men jag tror aldrig att hon startade det förrens hon var 7.

Jag tror också att de räknar med att om man skulle hinna så skulle det ändå krävas en hel del kval på en unghäst att det räcker (2 felfria avd B och sen ta poäng i avd A i MSVB)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 466
Senast: Grazing
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 739
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2