Hur hög häst?

pyret

Trådstartare
Det är så här att jag har hittat en arab valack som jag kanske ska åka och titta på bara mamma säger ja!:D
Jag är 168cm lång och lär ju växa lite till eftersom jag bara är 15år.
Hästen i fråga är ca151cm i mkh, min fråga är då tycker ni att jag är /kommer bli för lång?
Om ja vilken storlek på häst bör jag då ha?
Jag vill iaf inte ha en häst på över 160cm.

Jag skulle också gärna vilja se bilder på hästar o och ryttare i samma "storlek"!

Sv: Hur hög häst?

Hola,
Skall du rida Western så lär du inte bli för lång. Däremot om du rider engelskridning eller dressyr.. då är det andra kriterier för hur ett ekipage skall se ut.

Har små Quarters strax under 150 och min man är 180, han ser inte stor ut på dem.
Här en bild på maken på en lånad ARAB med 150 i mankhöjd
LasseHinken1.jpg

mvh Eva

Western är det tänkt att jag ska rida!
Då blir jag inte för stor då? (puh):D

Det tror jag absolut inte.
Om du inte tänker bli 190 eller nått... Men det är väl knappast sannolikt.

De flesta unga tjejjer brukar inte växa så många cm efter att de fått mens. Sannolikheten är att du i din ålder redan fått (eller snart får) mens gör att du inte lär växa särskilt mycket mera.

Så näe, du kan nog rida araben tills den blir gammal och inte orkar bära dig längre.

mvh Eva

Mens har jag (tyvär):devil: och har haft i typ 2 år så jag kanske inte växer så mkt mer då.

Tack för hjälpen!!

Jag är 172 cm och min häst är 157 (arab) och inom western skulle jag definitivt kunna ha en mindre häst. Tror heller inte du kommer att växa mer, jag sluta växa när jag gick i åk 6.

Här kommer bilder på mig om min lilla plutt :)
Jag är ca 168-169 och Chili är runt 148.
Jag känner mig jättestor när jag står brevid honom,
men när jag rider ser det ut som om jag rider en stor häst :D

Bild060-2.jpg

är nog ingen fara, ska rida en ponny på ca 145 på bleuberry cup imorgon o jag är 180 cm lång...ser kanske lite lång ut, men vi trivs tillsammans så...

Tror jag absolut inte. Jag är 1,73 och har en häst på 1,49. Min gamla tränare hade en häst hon trodde skulle passa mig bra, den var 1,44 :crazy: Det tyckte jag kändes lite för litet, men hon menade att det gjorde inget att han var så liten.

*knapplån*

Jag tycker att man i allmänhet blir förvånad över hur "små" hästar många westernryttare har. Det är oerhört sällan man ser oproportioneliga(stavning?) ekipage och ändå är de flesta mycket mindre än hopp- och dressyrhästarna. Väldigt kul tycker jag som aldrig förstått meningen med de där enorma bjässarna på 1.70..

Tack för svaren allihopa!:)
Jag ska nog ta och satsa på en arab runt 150-155cm då.
Jag trodde först att hästarna på de 2 sista bilderna var stora hästar runt 160cm!
Ni ser apsolut inte för stora ut!

Tack igen alla som har svarat! :bow:

Hur propotionerligt ekipaget blir beror på hur hästen är byggd, hur kraftig den är samt på hur långbent ryttaren är. (jag såg väldigt lång ut på förra hästen på 164 cm men är inte alls lång på nuvarande på 162 cm)
Men jag tror inte du blir för lång för araben.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 280
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka