Sv: Hur hjälpa ett barn som är rädd efter olycka?
Vill lämna min varma medkänsla till dig och din dotter. Jag instämmer med ovan lämnade förslag, ställ till en början inga stora krav på ridning, men försök stötta henne att pyssla i stallet.
Min dotter åkte av vid en hopplektion, två dagar innan skolavslutningen. Alltså sista lektionen för terminen. Pga att hon åkte under staketet och slog rygg/nacke i staketet blev det ambulans till Lasarettet, röntgen osv och en övernattning. Som tur var fanns inga skelettskador, hon var bara lite mörbultad. Efter några dagar red hon igen, på vår nordsvensk och grannarnas travare.
Det kändes nog värre att rida lektion igen, men hon bad sin ridlärare om en trygg häst som hon litar på, till första hopplektionen.
Jag tycker du ska prata med ridläraren, och även be att hon/han pratar med övriga i stallet och förklarar att det är stöttning, inte gliringar hon behöver.
Flera har frågat min dotter nu i höst "men varför vill du inte hoppa den och den hästen"? Då har det varit sådana hon bett att få slippa för att de påminner för mycket om den hon ramlade av. (Att hon åkte av berodde på att hästen kastade sig åt sidan vid ett hinder, han var bomrädd.)
När din dotter ska rida, försök göra situationen så trygg som möjligt och också så olik den lektion där hon ramlade av, som möjligt.
Känner att jag nog inte var mycket till hjälp, men lycka till, och tala gärna om hur det går för er!
Lotta