Hur hjälpa ett barn som är rädd efter olycka?

L

lolly

Hej. Har en 11årig dotter som ramlade av en häst under ridlektion i våras och föll så olyckligt att hon bröt armen. Akuten, smärtstillande och operation. Ingen ridning på några månader men har nu kommit igång med ridlektioner igen. kroppen är rädd, säger hon varje gång hon sitter på en häst och hon reagerar instinktivt med flyktbeteende om nån häst visar nån orolig tendens.är det nån som har lite erfarenhet av hur man bäst kan hjälpa henne? Vore tråkigt om hon inte kan njuta av ridningen igen. Jag försöker att inte pressa på henne. Hon drar sig mer undan stallet och tidigare var hon där jämt och pysslade med hästarna. :confused:

Sv: Hur hjälpa ett barn som är rädd efter olycka?

Vad tråkigt för henne att ramla så otäckt. Finns det kanske någon möjlighet för henne att umgås med hästar i lugn och ro där hon får ta varje steg i sin egen takt. Känner hon kanske krav på sig att hon ska vara lika modig som innan olyckan?

hmm kanske hon bör få umgås och rida på en extremt kolugn häst som bara går efter svansen framför i princip..
det kan göra underverk när hon väl känner sig trygg igen och vill göra mera..

Du behover en halvdod ponny som mest bara star dar och aldrig ens skulle flytta pa sej om den blev stucken av en geting.
Nar hon kanner sej saker pa den ponnyn och ar redo for lite mer fart, kommer hon att fraga efter det.
Lat henne ta det i lugn och ro, men pusha henne och ge henne beloningar for framstegen. Hon kommer att komma tillbaka till sitt ratta jag igen sa smaningom ska du se.
Uppdatera oss hur det gar!

Hej! Jag har varit i ungefär samma situation , min dotter flög av,barbacka i skogen då hästen blev skrämd för älg. Vi hade bara ägt honom i 3 veckor. En ordentlig flygtur, då var min dotter 12 år . Nu idag fyller hon 14. De första veckorna ,månaderna var hon med i stallet men hon var inte direkt närvarande. Jag fick vara med hela tiden . Hon var osäker till och med att ta in från hagen. Jag som mamma kände mig ganska hopplös, funderade på att sälja hästen , till slut pratade jag med min dotter på allvar och talade om att jag ville hjälpa henne om det gick eller att annars så lägger vi häst på hyllan ett tag . Vi grät båda två och då för första gången erkände hon att hon var rädd , det blev vändningen på allt. Att kunna erkänna för sig själv och för andra är både starkt och modigt . I dag har hon glömt men för mig som mamma kommer jag nog inte att glömma avflygningen . Så lycka till

ramonarunds skrev:
Du behover en halvdod ponny som mest bara star dar och aldrig ens skulle flytta pa sej om den blev stucken av en geting.
Nar hon kanner sej saker pa den ponnyn och ar redo for lite mer fart, kommer hon att fraga efter det.
Lat henne ta det i lugn och ro, men pusha henne och ge henne beloningar for framstegen. Hon kommer att komma tillbaka till sitt ratta jag igen sa smaningom ska du se.
Uppdatera oss hur det gar!

Om alla vore så kloka som du!!!

Bugar och håller med!!! :bow:

Jag har varit med om samma sak själv, dvs att jag flög av, gjorde mig illa och blev väldigt osäker vid ridning efteråt. Detta hände på en medryttarhäst som jag genast slutade rida, för även om det inte var hans fel så kände jag mig väldigt osäker med just honom efter detta. Om det hade varit min egen häst som jag tyckte jättemycket om hade jag kanske valt annorlunda.

För mig hjälpte det väldigt mycket att skaffa en lugn och snäll häst som jag kunde känna förtroende för. Vi tog det väldigt lugnt i början, skrittade mest och lade till nya utmaningar när jag kände mig redo.

Om din dotter rider på ridskola är det kanske lite svårare att styra över hur hon ska göra för att komma tillbaks. Kanske kan ni prata med ridläraren och be att hon får rida en viss häst som hon tycker om och känner sig trygg med en längre period. Eller kanske ridläraren har egna ideer och förslag om vad ni kan göra.

Lycka till!!

Jag kommer ihåg när jag trillade av och fick åka till sjukhus, medvetslös o allt. Efter några månader funkade jag normalt igen, men jag ville inte åka till stallet. Jag red inte på ridskola utan va skötare i ett tävlings/utbildningsstall, jag va 15 år. Men ägarna "gick inte på det" utan kom och hämtade mig och körde mig till stallet. Jag behövde inte rida utan bara vara där. Och hade jag bestämt mig att aldrig hålla på med hästar igen, var jag tvungen att rida en gång innan jag slutade. Såklart slutade jag inte. Men jag var i stallet och fick umgås med de snälla hästarna. Efter några dagar fick jag rida den snällaste hästen i ett ridhus, bara skritta runt.

Det va den bästa medicinen för mig, att de hjälpte mig att göra mig säker igen. men visst e jag fortf mer rädd än va ja va innan, och det har gått 10 år.
Så det bästa är att ta det lugnt. Bara vara i stallet och sen kommer det lossna igen.

Vill lämna min varma medkänsla till dig och din dotter. Jag instämmer med ovan lämnade förslag, ställ till en början inga stora krav på ridning, men försök stötta henne att pyssla i stallet.

Min dotter åkte av vid en hopplektion, två dagar innan skolavslutningen. Alltså sista lektionen för terminen. Pga att hon åkte under staketet och slog rygg/nacke i staketet blev det ambulans till Lasarettet, röntgen osv och en övernattning. Som tur var fanns inga skelettskador, hon var bara lite mörbultad. Efter några dagar red hon igen, på vår nordsvensk och grannarnas travare.

Det kändes nog värre att rida lektion igen, men hon bad sin ridlärare om en trygg häst som hon litar på, till första hopplektionen.
Jag tycker du ska prata med ridläraren, och även be att hon/han pratar med övriga i stallet och förklarar att det är stöttning, inte gliringar hon behöver.
Flera har frågat min dotter nu i höst "men varför vill du inte hoppa den och den hästen"? Då har det varit sådana hon bett att få slippa för att de påminner för mycket om den hon ramlade av. (Att hon åkte av berodde på att hästen kastade sig åt sidan vid ett hinder, han var bomrädd.)

När din dotter ska rida, försök göra situationen så trygg som möjligt och också så olik den lektion där hon ramlade av, som möjligt.

Känner att jag nog inte var mycket till hjälp, men lycka till, och tala gärna om hur det går för er!

Lotta

Av egen erfarenhet så vet jag hur det känns för henne.

Mitt tips är som många andras, en halvdöd ponny ;) att känna sig trygg på. Skynda långsamt och låt henne bestämma takten.
Var delaktig, ge massa beröm och peppning.

Det kommer, men det kan ta tid. Vissa får fajtas med sin rädsla hela livet. Men då är det just den där supersnälla ponnyn och de små framgångarna som får dem att minnas, att det här med hästar är det bästa som finns..... :)

Jag håller helt och hållet med de andra inläggen som säger att du ska låta henne få tid att i sitt eget tempo få komma tillbaka. Att pressa gör bara saken värre. Själv har jag flygit av ett antal gånger och även gjort illa mig en del men jag har alltid tvingat mig själv att sitta upp igen och rida på som förut. Eftersom jag har tvingat mig har det inneburit att jag fortfarande varit osäker i ridningen och varit medveten om att jag rider "över min förmåga". Men eftersom ingen pressade mig att göra något så gick det trots allt ganska bra och jag blev säkrare i ridningen.

För ett par år sedan åkte jag över till Island och jobbade på en gård med unghästar. Stallchefen var en kraftig man på över 2 meter vilket betydde att hästarna inte hade så stor chans att hitta på några dumheter med honom. I hans värld existerade inte det faktum att man kunde vara rädd. Han pressade därför på mig att rida unghästarna även om jag kände att jag inte var helt redo vilket ledde till att jag både nu och då ramlade av och gjorde illa mig. Och för varje gång blev jag mer och mer osäker och rädd. Unghästarna kände detta och och det blev värre och värre.

När jag kom hem i från den här gården insåg jag till slut att så här kunde det inte fortsätta. Allt sedan dess har jag varit mycket noga med att jag inte gör någonting som jag känner att jag inte är redo för. I början innebar det helt enkelt att jag bara stod och borstade på en gammal, gammal häst som var lugn som en filbunke. Jag har även försökt att läsa och lära mig så mycket som möjligt om hur hästar fungerar och kanske det mest viktiga; hur jag själv fungerar. Nu idag har jag börjat lära mig och se de tecken på rädsla som jag känner och även hur jag ska hantera dem. När det gäller ridningen har jag så smått börjat med unghästar igen och jag rider både ute och inne på redan inridna hästar om de uppför sig någorlunda väl. Eftersom jag har tränat på min egen kroppsmedvetenhet har det inneburit att jag har lättare att kunna sitta korrekt och att inverka på hästarna på ett mer nyanserat sätt vilket jag inte kunde tidigare. Även om jag har kommit en bit på vägen så finns det många saker kvar att jobba med och det kommer nog att ta resten av min livstid, men nu kan jag i alla fall känna glädje och vara någorlunda säker när jag sätter mig upp på en hästrygg.

För att hjälpa din dotter att komma tillbaka till ridningen skulle nog det allra bästa vara att ha en egen häst hemma på gården, en lugn, trygg häst och i lagom storlek. Tyvärr är det inte alla förunnat att ha den möjligheten. Då kan ett alternativ vara att vända sig till ridskolan och be dem att din dotter kan få pyssla i princip så mycket hon vill med någon häst som hon själv bestämmer och att när hon rider att hon får bestämma vad hon själv vill göra, vill hon bara skritta så ska hon få göra det. Eller så kan man ta kontakt med någon privatryttare med en trevlig häst och fråga om din dotter kan få vara där och pyssla med den hästen.
Det är viktigt tror jag att du låter din dotter sätta upp vilkoren om hur hon vill umgås med hästar. Man ska inte bara vänta ut henne för att hon själv ska ta initiativet utan man bör finnas där och pusha litegrand, dock inte säga åt henne vad hon ska göra utan istället fråga henne vad hon vill göra.

Om hon är intresserad kan kampsport vara ett bra komplement till att komma tillbaka till ridningen eftersom man tränar mycket kroppskontroll. Genom att man lär sig kontrollera kroppen lär man även känna sig själv och vad man kan och inte kan. När man vet det är det lättare att kunna sätta upp mål för sig själv som är rimliga. Det finns även andra sätt att träna kroppsmedvetenhet, som Feldenkreismetoden med flera, tyvärr är jag inte så insatt i dessa men det kan annars vara intressant att pröva.

Hoppas på att det går bra och att din dotter kan få känna glädjen i att sätta sig på en hästrygg igen

/Sara

Min dotter råkade ut för en skenande häst och avkastning under en ridlektion i början av hennes "hästkarriär". Efter det blev det tungt att åka till ridlektionerna. Vi gjorde helt enkelt ett uppehåll. Hon var kring 7-8 årsåldern när detta hände. Jag hade häst och i stallet där vi stod fanns en liten shettis som knappt gjorde en fluga förnär. Efter några månader började dottern självmant pyssla med shettisen och hängde med ut i paddocken när jag skulle rida. Jag nämnde aldrig ridskolan förrän hon själv tog upp det, och då tog vi med shettisen under en period. Sedan var hon såld igen. Idag är hon 14 år och vi har varsin foderhäst i stallet.

Ge din dotter tid utan att ens nämna ordet häst. Låt henne vara i stallet utan att ha ridkrav på sig. Bara pyssla, träffa kompisar, fika...Det är mitt tips.

Lycka till!

/

Ramlade själv av (glädje-bockning vid galopp) och blev trampad när jag var tolv (fastnade med armen om tygeln). Vågade rida ganska snart men tog nästan ett år innan jag galopperade igen.

Som andra sagt. Låt henne ta det i sin egen takt. Ridning är inte nödvändigt, bara umgås med hästarna.
Hitta sedan en lugn häst som din dotter litar på. T ex en gammal ridskolehäst. Om hon rider på ridskola så tala med ridläraren. Kanske kan hon ha samma häst en hel termin tills hon känner sig säker nog att prova en annan. De lugna tröga djuren brukar ju inte vara de mest populära så det går nog bra. Gör det inte det - byt ridskola!
En bra ridskola och ridlärare ska respektera att folk kan bli rädda och inte puscha för hårt. Gäller speciellt barn.

Ingen press, jag skulle tänka på att försöka bygga upp en relation mellan henne och en snäll "halvdöd ponny" :D
Hon får pyssla och borsta och lära känna ponnyn och när hon själv känner för det, rida den lungt och fint.
En förtroendeponny sas.
Jag ramlade och bröt armen som liten också och blev uppsatt på stora hästar efteråt eftersom många ponnyer var sjuka då på ridskolan, helt värdelöst, så fort de tittade åt ett annat håll så spände jag mig.
Dessutom var det på det gamla vanliga sättet, tre lektioner per häst, så jag fick aldrig riktigt förtroende för någon ridskolehäst.

tack för svar. Är själv inne på att hon ska fortsätta med jiujutsi som hon började med i våras och fick lägga på hyllan när hon bröt armen. Kroppsmedvetenhet har jag tänkt på. Vi har en häst på ridskolan som är lugn att hantera och som dottern föredrar. Ridläraren är en ny för denna terminen. Hennes förra har slutat. Alla på ridskolan vet om hur läget är och säger vi ifrån så behöver hon inte ta en häst hon känner sig osäker på. Att rida ute i skogen vägrar hon helt nu. Flera tjejjer i stallet har kaniner som de har kaninhoppning med i ridhuset och vi ska skaffa en kanin så det går att delta i den aktiviteten också. Stallgemenskapen i sig tror jag är en bra grund i pubertetsövergången också. Vi har haft det så mysigt med gemensamt intresse för hästarna.

lolly skrev:
Flera tjejjer i stallet har kaniner som de har kaninhoppning med i ridhuset och vi ska skaffa en kanin så det går att delta i den aktiviteten också. Stallgemenskapen i sig tror jag är en bra grund i pubertetsövergången också. Vi har haft det så mysigt med gemensamt intresse för hästarna.

Vad skojjigt med kaninhoppning. Hade en kanin som yngre och vi i kvarteret ordnade hopptävlingar med kaninerna, jätte skoj. Till tävlingarna kördes kaninerna i dockbarnvagnar.

Kaniner är riktigt trevliga djur, min kanin tex brukade få springa lös i huset när vi var hemma. Så fort någon plingade på dörren skuttade han fram dit för att hälsa.

Jag blev riktigt rädd för att rida när jag var 10 år gammal. Året därpå fick jag min 1:a häst (galenskap ja) jag blev pressad för mkt och rädslan satt i längre.
Hitta en lugn häst, lägg ridlektionerna på hyllan ett tag och be att få låna en häst på ridskolan, åk dit när det är lugn och ro (en tidig söndags morgon kanske?) och arbeta er framåt med att först pyssla, sedan sadla och tränsa och sedan sitta upp och sitta på hästen längre och längre för varje stund tills ni någon annan gång börjar skritta osv.

Hoppas hon kommer över det!

//Fröken_Skåne som för inte så lääänge sedan var rädd.

Jag själv åkte av min shettis när jag var 6 år och bröt armen. Kan säga att det tog ett tag innan jag vågade rida igen.. Men tillslut så blev det så, jag kunde bara inte ge upp hästarna.
Sen bröt jag armen när jag var 15 också när jag åkte av min nordsvensk. Så jag blev livrädd och red läääänge på ridbanan med kooorta tyglar.
Det bästa var att rida andras hästar, som var trygga och snälla. Jag kände mig jättetrygg med min unghäst men med hästen jag åkte av fick jag panik för allt.
Så som tidigare skribenter föreslagit säger jag av egen erfarenhet, låt henne hålla på med och rida skitlugna, helt annorlunda hästar. Det hjälper :bump:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 359
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 923
Senast: Flixon
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Under första halvåret 2018 hade jag ingen närmare kontakt med någon häst en enda gång. Inte heller längtade jag efter det. Jag...
Svar
1
· Visningar
1 279
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.