Hur hittar ni grovfoder?

Sv: Hur hittar ni grovfoder?

Vi handlar av en lokal bonde, försöker använda samma flera år i rad om vi är nöjda. Vi har tagit analys efter att vi köpt hittills, huvudsaken är hygienisk kvalitet, det andra kan man lösa med lucern och potatisprotein oftast. I år hade bonden tagit analys själv innan vi ens bokat, eftersom många efterfrågade det. Så i år vet vi att vi får bra värden och bra kvalitet, kan inte bli bättre knappast :)

Grannbondens kusin.
Det är första gången så jag vet inte hur det blir. Fungerar det bra kan jag beställa lite mer specifikt nästa år och få det som jag vill ha det :)

Annars har jag en dyrare leverantör som brukar ha kvar långt in på vintern. Har fyra ponnyer så jag kan köpa små rundbalar eller fyrkantsbalar i "mellanstorlek", vill ha hösilage och gärna ts 55%-60%.

KL

I mitt första stall köpte var och en in sitt grovfoder själv.
Då minns jag att man fick gå via kontakter för att få tag på bra hö eller ensilage, att hitta på annons var omöjligt..Förutom fjolårshö eller dåligt hö..

Jag hade turen att min pappa kände en bonde som producerade jättefint hö med analys och vi fick ingå som återkommande kund så det fanns alltid ett parti reserverat åt oss varje höst.

Förr om åren köpte jag jämt av samma bonde.

Sen började jag bli mer kräsen (eller påläst är nog en bättre förklaring) och började kolla runt lite mer.

Brukar nyttja hästkontakter men det kan också bli att jag ringer på en annons på blocket.

Nuförtiden är jag inte bunden till en bonde, utan jag letar reda på ett foder som passar mig och hästarna.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 141
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar