Hur hittar man tränare?

alextheasparagus

Trådstartare
Jag har endast ridit på ridskola innan och har aldrig ridit för instruktör på egen häst, men hade verkligen behövt en instruktör/tränare till mig och medryttarhästen. Hennes ägare tycker själv att det vore ok om jag tog ut en tränare. Men liksom, hur hittar man en? Hur vet man vilka som är bra? Är helt ny på detta, så dela jättegärna med er av era tips.

Jag har endast ridit på ridskola innan och har aldrig ridit för instruktör på egen häst, men hade verkligen behövt en instruktör/tränare till mig och medryttarhästen. Hennes ägare tycker själv att det vore ok om jag tog ut en tränare. Men liksom, hur hittar man en? Hur vet man vilka som är bra? Är helt ny på detta, så dela jättegärna med er av era tips.

Det finns säkert någon FBgrupp om träningar osv i ditt närområde (finns iallafall i Uppland), fråga där. Eller fråga din gamla ridlärare?

Har kollat på tränarportalen och den andra sidan men det är svårt att hitta mer info om dem! Men jag kanske har missat något! Ska fråga i lite FB-grupper också, om jag hittar dem haha

Har kollat på tränarportalen och den andra sidan men det är svårt att hitta mer info om dem! Men jag kanske har missat något! Ska fråga i lite FB-grupper också, om jag hittar dem haha

Kompetensbeskrivning för C-tränare http://www.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_21888/cf_559/DiplomeradC-tr-nare_uppdat2015.PDF

Om du vill veta mer om individuella tränare är det nog bäst att höra dig för med folk som rider för dem (tex via facebook), ta kontakt med tränaren och åk och titta på en träning, det kostar inget och du får en uppfattning om tränarens stil och personlighet passar för dig.

När jag blev medryttare för första gången efter att bara ha ridit på ridskola tidigare, så använde jag min f.d. ridlärare som tränare. Funkade jättebra - vi kände ju redan varandra!

Jag har nog hittat de flesta genom rekommendationer och att jag helt enkelt googlat vilka som finns på tex anläggningar jag lätt kan ta mig till. Och såklart vilka inriktningar jag är nyfiken på.

Sedan åker jag nästan alltid först och tittar på någon träning, rekommenderar det varmt! Eftersom du dessutom inte har så stor erfarenhet av olika tränare som det låter så kan det ju också ge lite insikt i hur olika det kan vara. Sedan intresserar jag mig också en hel del för ryttare jag gillar vilka de tränar för.

Jag sökte en på fb, gick på känsla och älskade den första jag tog ut. :love:
Gick mycket på rekommendationer och magkänsla. Gillar att min har en egen häst som hon tränar/tävlar med också. :)

Sök på fb, var tydlig med vilken inriktning och vad ni kan/behöver hjälp med så hittar du någon som passar:D

Min första tränare var samma som hade haft ponnyn före mig. Perfekt eftersom hon kände ponnyn utan och innan och visste vad som funkade på just henne.

Min nuvarande fick jag kontakt med via en kompis som redan tränade för henne. Kompisen kunde berätta om träningarna redan innan och i och med att jag satt på en helt grön unghäst kändes det bra med en tränare som individanpassar efter just det ekipaget (jag vill heller inte rida i grupp) och där man kunde välja kortare tid om man ville. Perfekt med en häst där bara miljöombytet i sig var en träning.

Om det handlar om att ta ut en tränare som i att tränaren kommer till dig är det nog en nödvändighet att hitta en tränare som redan har elever nära dig. Få kör några längre sträckor för bara en elev. Ett alternativ är om du kan få ihop ett helt gäng, då ökar valmöjligheterna. Fråga runt i närheten, vem tränar de för, skulle de vilja träna mer? Jag tittar gärna på träningar innan också - och då gärna fler träningar med lite olika ekipage så jag ser hur bra tränaren är på att läsa och anpassa träningen efter ekipaget.

Finns det tränare i stallet redan, som andra tränar för, så skulle jag ta dem i första hand.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama