Sv: Hur hittar man en hona?
Jag förstår att man är rädd att få en "dålig" hund när man blivit bortskämd med en som är perfekt för det liv man lever. Jag själv har just pga sådant många gånger tänkt att jag kommer få extremt svårt att hitta hund igen. Min första hund var fantastisk på alla sätt och vis. Hon fick sedan en valpkull på en kennel och jag köpte en av valparna som även hon var helt otrolig. Hur bra hund som helst!
Sedan då?
Ja, plötsligt dök det upp en hund som behövde ett nytt hem. Jag hade aldrig träffat henne, men tvekade ändå inte en sekund på att låta ägaren komma hit och lämna hunden för att hon skulle få bo hos mig några månader. Detta trots att ägaren sa att hunden var "ett måndagsexemplar", "omöjlig att lära något" och på alla sätt en dålig hund.
Varför jag inte tvekade? Jo, jag hade nämligen lärt känna hennes mor. Hennes far. Hennes mormor och mormoderns kullsyskon. Pappans andra avkommor. Hundarnas kusiner... Ja, måånga släktingar helt enkelt och alla var helt fantastiska. Det kändes alltså som en omöjlighet att hunden som då behövde nytt hem skulle vara annat än fantastisk, hon kom ju från samma seriösa uppfödare som alla hundar jag lärt känna och älskat.
Den lilla hunden kom alltså till mig och det var utan tvekan så som jag visste att det var: en fantastisk hund som bara hamnat hos fel familj. Nu är det 8 månader sedan jag köpte henne och hon har blivit en av de mest fascinerande hundar jag någonsin lärt känna. Hon är lättlärd, positiv, orädd, tydlig i sitt kropsspråk och dessutom jäkligt snygg. Jag känner mig otroligt lyckligt lottad som får dela livet med en så galet bra hund.
Att jag fick hem min nykomling och kunde känna mig trygg med mitt hundköp var alltså fullt möjligt, eftersom jag under lång tid haft kontakt med uppfödaren och visste att jag kunde vara säker på att alla hundar från dem är otroligt trevliga mentalt.
Kort sagt: Vill man ha en bra hund, vill man känna sig så säker som möjligt på att få en bra hund, köp då från en seriös uppfödare som föder upp hundar med dokumenterad stamtavla. På så sätt kan man kolla upp hur hälsan är, hur mentaliteten är och öka chanserna rejält för att få en hund som passar en perfekt.