Hur hittar man dagmatte?

alazzi

Trådstartare
Jag har provat att söka på nätet själv efter någon i närheten utan napp. Det finns hundrastare, men alla bor för långt bort. Provade att annonsera själv och få de mest skumma svar man kan tänka sig. Vad säjs om enbart ett telefonnummer t.ex? Eller många svar i andan, kontakta mig så berättar jag mer? Problemt är att jag börjar jobba 06.00 och att då själv hinna åka iväg med hunden till någon är tight. Jag tytcker redan att jag går upp mitt i natten. Nu löser jag rastningen genom att själv cykla hem på lunchen, men det är stressigt och inte optimalt för hunden heller.

Jag har provat att söka på nätet själv efter någon i närheten utan napp. Det finns hundrastare, men alla bor för långt bort. Provade att annonsera själv och få de mest skumma svar man kan tänka sig. Vad säjs om enbart ett telefonnummer t.ex? Eller många svar i andan, kontakta mig så berättar jag mer? Problemt är att jag börjar jobba 06.00 och att då själv hinna åka iväg med hunden till någon är tight. Jag tytcker redan att jag går upp mitt i natten. Nu löser jag rastningen genom att själv cykla hem på lunchen, men det är stressigt och inte optimalt för hunden heller.
Lägg ut frågan i bekantskapskretsen, min daghunds husse flyttade till ett grannhus för att jag skulle kunna ta hans hund. ;) nu stod han ändå inför att vara tvungen att flytta av andra skäl så just jag var kanske inte det viktigaste. ;)
Men fråga runt bland grannar, det kanske är någon som kan tänka sig din hund men som aldrig skulle läsa annonser.

Fråga folk du träffar ute med hund, som du känner verkar vettiga. Så blev jag själv dagmatte för en hel del år sedan. En kvinna med en unghund som jag ofta mötte och stannade och pratade med - hon frågade mig en dag om jag ev skulle kunna tänka mig vara intresserad och så blev det så och vi blev riktigt goda vänner :) Så träffar du på ytligt kända hundägare ute, men som du känner verkar vettiga så fråga - om inte annat så kanske dom vet om någon i sin tur.

Går det att sätta upp annons i din närmaste mataffär? Då är kanske chansen större att det också är någon som bor i närheten som svarar.

Jag tror vi hittade dagmatte genom att annonsera i lokaltidningen. Vi har haft två olika, men båda två pensionärer. Det är sådana som läser lokaltidningen :). De bodde i samma område som oss och kom helt enkelt och hämtade hunden på förmiddagen. Ibland fick hon följa med dem hem fram tills eftermiddagen, men oftast lämnade de henne och kom och gick ytterligare en promenad på eftermiddagen.

Jag hade nog också kunnat testa lappar i området och i mataffären. Det är sånt som tanter också kollar på ;).

Jag har varit dagmatte. Jag blev "hittad" genom en annons på den lokala köp & säljsidan på facebook.

Jag tror vi hittade dagmatte genom att annonsera i lokaltidningen. Vi har haft två olika, men båda två pensionärer. Det är sådana som läser lokaltidningen :). De bodde i samma område som oss och kom helt enkelt och hämtade hunden på förmiddagen. Ibland fick hon följa med dem hem fram tills eftermiddagen, men oftast lämnade de henne och kom och gick ytterligare en promenad på eftermiddagen.

Jag hade nog också kunnat testa lappar i området och i mataffären. Det är sånt som tanter också kollar på ;).

Så skulle jag också tänka förutom att höra med folk jag redan känner då! Har tänkt mig att det perfekta i framtiden vore att ha en/två pigga pensionärer med hunderfarenhet/vilja men som inte orkar äga en hund längre på heltid.. Det kan ju göra både dem och en själv gott, de får trevligt sällskap under dagen men behöver inte prestera så mkt själva förutom lite promenix:)

Iofs tänker jag mig ha hunden med mig själv i första hand, men för oss allra flesta så måste man ju ha några backuper..

Men jag förstår inte varför folk inte presenterar sig? Enbart ett telefonnummer känns ju inte så seriöst? Jag har telefonskräck så jag ringer definitivt inte upp främlingar utan vidare.

Nej, att bara skriva ett telefonnummer är inte seriöst alls. Om det är inte är i stil med typ:

"Hej! Jag är intresserad av att vara dagmatte/husse åt er. Ni får gärna ringa mig på XXXXXXX så kan jag presentera mig närmre, och så får vi ju en chans att pratas vid om det hela!"

Ungefär.. Annars skulle jag iaf sålla bort dem troligen.

Har hittat daghusse till labben via Facebook och annonsering på affärer i områden där jag vet det rör sig mycket studenter (universitetsstad har sina fördelar).
Har aldrig svarat på nån som bara lämnat nummer och skrivit "ring mig", jag vill ju veta lite om personen innan jag ev tar kontakt. Har en student som har labben nu. Fungerar utmärkt och labben blir sysselsatt både med rejäla promenader men även med folk då de ofta sitter hos daghusse för plugg :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver verkligen hjälp och tips angående min hund!:confused: Jag kan inte hitta någonstans på nätet där folk berättar om sina...
Svar
15
· Visningar
5 409
Senast: Satis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka