Hur hitta motivation??

Estivuz

Trådstartare
Jag avskyr den här årstiden. Mörkt, kallt, lerigt och regnigt.
Det känns inte kul att åka upp till stallet.. Eftersom det blir mörkt så tidigt hinner jag aldrig dit i tid för att rida ut. Och även om jag är där när det är ljust så går det knappt att rida ute på grund av all lera...
Så då blir det till att rida i ridhuset och jag är verkligen inte den som gillar att sitta inne och trimma dressyr 7 dagar i veckan.
Har ingen hoppträning på 2 veckor och där jag står finns det ingen möjlighet att bygga upp hinder själv i ridhuset och hoppa...
På utebanan finns det hinder, men som sagt, den är en leråker...

Usch! Jag hatar att ha häst just nu. Hästen har lera över hela kroppen och jag får dåligt samvete för att han bara får gå i ridhuset.
Dessutom har idioterna (ursäkta språket) som köpt stallet ändrat på allt och nu får hästarna bara gå ute 4 timmar om dagen...Detta gör att jag får ännu mer ångest över att jag måste låta hästen komma ut i skogen på ridtur...:cry:

Oj vad jag klagar! :devil: Men det är verkligen såhär jag känner..

Hur gör ni andra hästmänniskor för att överleva den här årstiden??

Sv: Hur hitta motivation??

Tidigare hade jag inte någon ridbana, då hade jag hästarna att vila, red ut lite på helgerna bara,lugna turer.Nu har jag ridbana med belysning,ridbanan är gjord på en gräsåker, vilket gör att den blir hal.så det är vårt nu denna tid, håller med dig.

Kanske du sku ta det lite lugnare en period utan att ha dåligt samvete, kanske bara rida ut på helgerna en lugn runda.
det finns inge tråkigare än att måsta fara å rida när motivationen är nere i källaren.
Jag rider på bana tre gånger i veckan å sen helgerna försöker jag fara ut åtminstånde en gång.det får bli lite lugnare denna period.
hoppas detta flum hjälpte dig något...

Att vara i stallet tycker jag inte är några problem - den här årstiden är så död på alla andra sätt, så det är rätt mysigt att vara i stallet. Att behöva duscha bort lera från allt hela tiden är ju inte så kul, men man överlever.

Men RIDNINGEN. :eek: Blä, det har regnat här i en vecka nu, plus att snön har smält. Även när jag kommer hem tidigt som idag är det kolsvart ute innan jag ens lämnar skolan. Hade vi haft ridhus, eller mapa hade haft tid att köra mig, hade det väl varit ok, men att rida i totalmörker och lera upp till knäna är verkligen inte roligt. Särskilt inte när det ösregnar och är två plusgrader. :crazy: :( Jag är jätteinspirerad och sugen på att träna, men som det är nu finns det ingen möjlighet. Det är jättetråkigt, verkligen! :(

Jag har också tappat motivationen, totalt. Skittråkigt rent ut sagt, lerigt,kallt och MÖRKT! Och jag har varken ridhus eller ridbana i anknytning till stallet. Måste skritta ca 10 minuter (inte så långt dåå :D), genom en skitläskig skog för att komma till ridhus och ridbana. och ridhuset är fullbokat jämt och jag vet inte hur man tänder på ridbanan (världens problem jag vet :angel:). Men jag knatar på i skogen, tar på mig en pannlampa och trotsar mörkret :P. Även fast jag är totalt livrädd för mörker..

Jag skulle rekommendera att bara ta tag i det, när man väl kommer ut brukar det kännas bättre...

/Anders

Min häst får oftast en vilo period på hösten/vintern när jag tycker det är lite motigt att träna(han brukar inte få någon sommarvila). Då jag bara pysslar med honom och rider lugna turer.

När man sen sätter igång igen så är det lättare att överleva resten av vintern. Men varje höst funderar jag på att emigrera till något varmare land:)

vilken bra tråd, jag känner mig mindre ensam..

tack tack:bow:

Då ska jag vara lite äckligt positiv! (bara för att jag behöver lura hjärnan att tro på det!)

Det är otroligt vackert med allt vitt ute, (tack norrland) och granarna ser ut som vykortsgranar.
Det ligger 20 cm snö som är jättebra motstånd att galoppa i.
(om de nu hade snösulor så det inte klibbade så förbenat! Hovis vägrade sko med travskor+sula.. skulle ha bunkrat ridskor!)
Det är ljust ute pga snön, även om det är omöjligt att rida ut pga styltorna på häst som behöver fäste.
-Vägarna är isiga o blankpolerade av bilar o farliga att springa på med snö i hovarna!
Tack vare ljuset går det nu att rida på ridplan som annars är beckmörk på höstkvällen.
Ridplanen som annars är tuvig o lite ojämn är nu inbäddad i snö som frusit ihop i botten och fått ett lager till ovanpä, så det jämnat ut sig.
Grejorna i selkammaren har aldrig vart renare tack vare mindre möjlighet till energikrävande motionsturer.

Så ni som bara har lera, håll ut tills snön räddar er!

Om den inte gör det, så släpp på kraven o hitta det som går att göra bra utan att bli galen! Tex, skulle jag jubla över tillgången av ridhus! O vad underbart att ha ett underlag som är oförändrat över hela året!
Ridhästar som inte ska tävla eller hållas efter chema kanske kan må bra av att gå o hänga lite extra nu i mörka vintertiden.
I stället för att vricka sönder sig på något isknaggel.
Det är ju bara att konstatera att den här årstiden kommer varje år, och man kan ju förbereda sig på lågsäsong då.

Trimma saker i skritt med precision.
Jobba från marken med små övningar som inte kräver så mycket bök.
Massera o pyssla mera.
Laga saker som ligger på hög.
Shoppa nåt kul att använda då det blir bättre ridväder.
Inspireras med en glöggmugg framför någon hästfilm eller bok!
-Läser Sylvia Loch och avundas alla fina paddockar o blanka hästar på soliga dressyrträningar!
Hänga upp något juligt i stallet.

Nu ska jag ut o löslongera i snön. Alla fyra! Kul!

tänk på mej!! jag rider varje dag och har inget ridhus!!!!!!! du skall skatta dej lycklig! rider ut efter 5 fler än tre dagar i veckan, har dock med åtminstone en kompis och så har vi ju pannlampor. banan är så dålig så¨där skrittar vi mest och så travar vi fram och tillbaka på en äng! dessutom är våran bana vääldigt liten utan belysning.
men jag ser inte detta som ett hinder.. vi tränar jäättemycket i skritt nu! min x-ridskolehäst som har varigt så hård i munnen går nu hela tiden i form i skritt! och han är JÄTTEMJUK och lyssnar på en :love::love: o sen brukar jag longera honom mycket oxå.

men--> på helgerna hinner jag ju komma från tidig morgon. både lördag och söndag brukar jag och ett par andra rida ut i terräng .. åtminstone en och en halv timme, så det är ju lite av en belöning! :) :bump:

om du inte vill rida varje dag i ridhuset, kan du inte longera honom någon dag och rida barbacka någon annan dag då?

Senast ändrad:

När snön kommer är det ju inga problem:love: Älskar snön, allt blir så ljust och ridvägarna förbättras massor.

Vad har du att klaga på? Du har ju ett ridhus :p
Bortskämding! :devil: ;)

Vi har En padock där min häst står.
På måndagar och tisdagar har jag ingen möjlighet att rida där alls för lektionerna håller på alldeles för sent. På torsdagar går det om jag vill rida efter 19.30 & på fredagar efter 19.
Onsdagar går vissa veckor.
Vi har inga bra ridvägar som lämpar sig att rida på i mörkret (ojämna).
Alltså blir det iprincip bara korta skrittpromenader på asfalt (alt klättring om det funkar med underlaget) mer än halva veckorna.

Nu är min häst oskodd bak så när det är redit halt går det inte att rida öht eftersom hon bara halkar på asfalten.
När det är fruset är det heller ingen idé att rida i paddocken för där är det hårdare och knöggligare än bergen.
Hoppa under vinterhalvåret är bara en önskedröm!
Nu när marken börjar mjukna (dvs paddocken är vattenfylld) går det att hoppa så länge det inte blir minusgrader igen.

Hagarna är jätteleriga och eftersom vi har en å som flyter precis här bredvid så blir det varje år översvämning i alla hagarna.

Så ja. Klaga inte alltför mycket, det finns vi som har det ännu värre ;)
Om jag hade ett ridhus så slapp min häst ställas av en tredjedel av året. :p

som sagt gnäll inte du har juh ridhus

vi har en paddock som emr liknar en pool...som vi dessutom inte får vara i för den är för blöt, har ca 20 minuters skritt till riduhet, och ajg jobbar 9-21 på dagaarna :cry:

Jag åker till stallet mockar och gör mat för att sen åka hem igen :mad: såå himla tråkigt just nu! Har tillåmed övervägt om han kanske borde lånas ut! just för att ja inte harn ågon lust alls just nu! men vet att de är övergående och att lusten snart kommer igen tack och lov

jag håller med alla att den här årstiden är hemsk.. Just när det inte är nån snö ute. Dessutom har jag eget stall(ska inte klaga över det iof..) och måste dit hur jävligt det än är ute. Ridhus har jag också så egentligen är det inge synd om mig, men jag tycker synd om hästarna om de bara ska ridas inne hela tiden. Usch, vill ha sommar året runt.. Den här perioden är ingen period man vill ha häst:smirk:

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 831
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 477
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat