Hur hitta en passande, frisk medryttarhäst?

karini

Trådstartare
Ska leta efter en ny medryttarhäst men tankarna bara snurrar i huvudet och jag känner mig smått uppgiven innan jag ens börjat. Hur hittar jag drömhästen som också är fräsch?

Av nio tidigare medryttarhästar (senaste 8 åren) har två avlivats och fem visat sig ha någon skada (spatt, outredd hälta, artros, troliga ryggproblem, tappade bakben, snedhet osv.). Det har alltså funnits problem en längre tid som ägarna mer eller mindre ignorerat. Senaste medryttarhästen hade jag kvar mycket längre än jag borde haft eftersom allt runtomkring fungerade och jag hoppades att ägaren en dag skulle lyssna på mig och utreda hästens problem. :banghead:

Vad kan jag göra för att sålla bort ofräscha hästar och vad ska jag vara uppmärksam på vid en provridning? Jag vill verkligen inte fästa mig vid en häst som sen visar sig vara ofräsch. :(

Sen nästa, mer angenäma, problem. Vad ska jag söka efter?
Drömmen är att hitta en häst jag kan utvecklas med, ha som min egen 3-4 dagar i veckan och dela med ägaren i många år. Kunna träna och tävla dressyr och rida ut i skogen på (kanske rida distans eller något annat jag blir intresserad av). Samt vara delaktig i allt från utrustning, foderstat och skoning. Stallet har ridbana, gärna ridhus i närheten, bra ridvägar, nära stan...

Jag inser såklart att jag måste kompromissa, men med vad? Tycker, om jag generaliserar, att det finns två typer av annonser; antingen ges möjlighet att rida många dar i veckan, stor frihet, träna osv. men enligt min erfarenhet ofta mindre engagerade ägare och större risk för ofräsch häst. Eller motsatsen, färre dar, endast motionsridning eller så ska man tävla minst La, mer styrd men oftast mer välriden och välskött häst. Vissa annonser vågar jag inte ens svara på då det ofta handlar om stora halvblod där det sällan känns som min ridförmåga räcker till. :crazy:

Ursäkta detta röriga inlägg! Finns det någon som kan hjälpa mig att sortera i alla dessa tankar blir jag överlycklig. :D
 
Sv: Hur hitta en passande, frisk medryttarhäst?

Om du vill ha mer inflytande/mer rätt att säga till om saker så kanske halv eller helfodervärd skulle vara något?

Alt egen häst om du inte vill kompromissa om något.

Så som jag ser medryttare och såg det när jag själv varit..så har man inget att säga till om.
Som medryttare tror jag också det kan vara svårt att skydda sig mot ofräscha hästar..besiktning av häst inför
medryttarskap tror jag ingen gör. Det enda är väl om den är uppenbart halt vid provridning..
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hitta en passande, frisk medryttarhäst?

Så är det väl normalt. Senaste hästen började jag som medryttare på men hade snart som min egen, sedan tillsammans med en annan tjej. Så jag har väl förskjutit gränserna en del. Att vara van vid mycket inflytande och gå tillbaka till mindre kan nog bli svårt men det går säkert bra med rätt häst!

Halvfodervärd har jag funderat lite på men besiktigar man verkligen då? Är väldigt rädd att skriva kontrakt och sedan behöva betala för ex. gamla skador som återkommer.

Skriver mer senare, dags för ridlektion!
 
Sv: Hur hitta en passande, frisk medryttarhäst?

Tror inte det är så vanligt med besiktning för halvfodervärd nej eftersom att man inte åtar ansvar, skötsel eller uppehälle för hästen så som en helfodervärd.

Här innebär halvfodervärd att du har lite större ansvar, har hästen många dagar i veckan eller månaden och betalar en viss del för hästen men du förflyttar den inte från stallet. Ansvaret för både häst och stallskötsel brukar öka men ansvaret är fortfarande på ägaren till största delen. Ofta har du med det större nyttjanderätt.

En i stallet har följande upplägg: Hon och halvfodervärd står tillsammans för stallhyra, foderkostnader, hovslageri och stallsköstel (in/utsläpp). Halvfodervärden får träna och tävla "fritt" samt har mer inflytande i hästens vardag i samråd med ägaren. Försäkring, vissa vetkostnader osv står ägaren för i deras upplägg.

Ungefär som att dela på en häst fast du äger den inte. Helfodervärd lånar hästen helt efter bestämd tidsperiod, har i princip 100% ansvar i allt och förflyttar den ofta, har dessutom ofta skyldighet att återlämna häst i samma skick efter tidsperiodens slut.

Att skriva kontrakt är väldigt klokt oavsett om du är medryttare, halv eller helfodervärd, speciellt om du är rädd för vad som händer om hästen skadar sig eller blir ofräsch..Man måste vara överens om vad som gäller från början om en konflikt uppstår har man något att luta på/vad man kom överens om.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hitta en passande, frisk medryttarhäst?

Jag skulle aldrig vara utan kontrakt då ägare som i ditt fall kan hitta på mer och mer åtaganden för att eller kräva dig på kostnader..eller för min del som hästägare har jag alltid varit noga m kontrakt för att jag vill ha tydligt på papper vad som gäller för att sköta min häst. Det är ett bra skydd för samtliga
 
Hästägandets dilemma är ju sjukdomar och hältor nog svårt att gardera sig mot det. Som medryttare kan man ju alltid sluta om hästen blir halt. Om man vill ha kontroll är det nog egen häst som gäller.
När jag söker medryttare är det uteritter samt lite hoppning som gäller vill rida dressyr själv samt bestämma när hästen ska till veterinär osv. Skulle tycka det var sjukt jobbigt om medryttaren 'la sig i' för mycket när det gäller hästens skötsel mm.
Men så tar jag heller inte betalt
 
Sv: Hur hitta en passande, frisk medryttarhäst?

Säger detsamma. Har aldrig tagit betalt av medryttare just med argumentet att det är jag som bestämmer helt och hållet.
 
Sv: Hur hitta en passande, frisk medryttarhäst?

Alltså, vad får dig att tro att någon vill hålla dig med häst?
 
Sv: Hur hitta en passande, frisk medryttarhäst?

Alltså... jag tycker också det låter som om du ska skaffa foderhäst alt egen häst. Att rida 3-4 dagar i veckan (alltså mer än ägaren med tanke på att få hästar går 7 dagar i veckan), träna och tävla, och vara delaktig i allting från foder till skoning osv. Då tror jag inte att du hittar en medryttarhäst, även om jag förstår att det är praktiskt för dig som då alltså skulle kunna "lägga dig i" allt men slippa ta ansvar om någonting faktiskt skulle gå fel.

Köp en egen häst så är du delaktig i allt och kan göra precis som du vill. Dessutom behöver du inte bekymra dig över ofräscha hästar - det är bara att åka till veterinären när något känns tokigt.
 
Sv: Hur hitta en passande, frisk medryttarhäst?

Köp en egen häst så kan du ha en medryttare till den ett par dagar i veckan.
 
Sv: Hur hitta en passande, frisk medryttarhäst?

Jag skulle aldrig vilja ha en medryttare som tog så stor del av min häst.
Hade jag haft så lite tid/intresse för egen ,så jag behövt en medryttare som vill ha min häst som sin egen, ja då hade jag själv varit medryttare några dagar i veckan istället för att ha egen.

Grejjen med egen häst är ju ofta att man vill ha just egen, ha sitt eget med sin egen häst.

Annars finns ju gott om hästar att vara medryttare på:)

Men du kan säkert hitta någon , har hört om sånt upplägg förut, flera med tävlingshästar som är gravida ex, som vill ha en medryttare som håller igång och tränar tävlar..
 
Sv: Hur hitta en passande, frisk medryttarhäst?

Eftersom du vill ha något långvarigt och blir fäst vid hästarna du är medryttare på skulle jag verkligen rekomendera dig att köpa egen eller låna på långtidsfoder, och sen om du har behov ha en medryttare du istället.?
 
Sv: Hur hitta en passande, frisk medryttarhäst?

Mitt bästa tips är att själv skriva en annons där du kan specificera vilken typ av medryttarhäst du söker och vad du kan erbjuda.

Jag kollade igenom massor av medryttarannonser och hittade inte vad jag sökte, så skrev en egen annons där jag beskrev mina kunskaper och vad jag hade för krav på en medryttarhäst. Jag fick flera svar, 5-6 stycken under en 2-veckorsperiod, och de flesta av dem verkade vettiga och bra (både ägarna och hästarna ;) ). Den andra hästen jag provred klickade jag med både ägaren och hästen.

Hästen har inte varit sjuk en enda gång under mina 1,5 år och aldrig under tiden då ägaren haft henne (3 år). Ägaren har inga orimliga krav på mig och jag har stora friheter med hästen, vi är dessutom båda väldigt flexibla med dagar så jag har hästen allt mellan 0-4 dagar i veckan vilket passar mig perfekt eftersom jag jobbar på annan ort vissa veckor.

Så det GÅR att hitta den perfekta medryttarhästen! Lycka till :up:
 
Sv: Hur hitta en passande, frisk medryttarhäst?

Kl
Tack för era svar!

Visst är det så att jag allra helst vill köpa en egen häst. Men har bestämt att det får bli nån gång i framtiden. I vintras hade jag medryttarhästen i princip 7dar i veckan i två månader, slutade med att jag höll på att krascha och fick va hemma från jobbet några dar. Så även om hjärtat vill och förutsättningarna finns känner jag inte att jag klarar av att köpa egen häst.

Vill verkligen inte framstå som någon som förväntar sig att andra ska hålla mig med häst. Hittar jag rätt häst är det inga problem att dela på kostnaderna och även vid eventuella skador. Vill bara inte återigen upptäcka efter en månad när jag fäst mig vid hästen att den inte är helt fräsch. Får väl helt enkelt vara mer frågvis vid nästa provridning.

Inser såklart att jag inte kan få allt sålänge jag inte är ägare och var som sagt ute efter tips på hur jag ska kompromissa. Riktar in mig på att det är mindre delaktighet och färre dar i veckan som ger störst chans att hitta rätt häst.

Slutligen, kul att höra att det finns dem som hittat sin perfekta medryttarhäst! Får mig att hoppas att jag också hittar rätt snart!
 
Sv: Hur hitta en passande, frisk medryttarhäst?

Flytta till Falun så kan du få vara medryttare på min friska världens bästa häst ;)

Jag vill ha medryttare 3-4 dagar i veckan som är engagerad i mkt och bryr sig, som kan vara med vid skoning någon gång eller hjälpa till när hö och strö ska hämtas inför vintern.
För mig som har en jävlig sjukdom hade det varit perfekt.
Jag orkar ju några dagar och man fäster sig ju vid sin häst så att sälja bara för att man orkar lite känns ju inte superlockande om man kan lösa problemen med hjälp av medryttare.

Men de flesta vill bara rida hästen 1-2 ggr i veckan och orkar inte ens göra rent sadel och träns efter sig...
 
Sv: Hur hitta en passande, frisk medryttarhäst?

Min erfarenhet är den att allt handlar om att ha tur. Rätt plats vid rätt tillfälle.

Sedan tror jag mkt också handlar om att göra sig ett namn. Är du duktig, har rätt inställning så snurrar hjulen på.

Jag har nuvarande pga att jag syntes i ett tidigare stall med tidigare medryttarhäst. Blev mer eller mindre headhuntad.

Vet inte om vi kan ge så mkt tips om hur du ska kompromissa. Frågan är ju vad du är beredd att kompromissa om? Vad kan du helt lämna ute o vad kan du absolut inte lämna utanför?
 
Sv: Hur hitta en passande, frisk medryttarhäst?

Jag tror att man får prova sig fram men generellt bör ju gälla att en som har haft sin häst länge till den typ av ridning du vill rida bör ju veta att hästen håller för det. En hästägare med bra ekonomi bör ju hjälpa med och mitt tips är nog att hitta en läromästare med en hönsmamma till matte/husse. Ju längre man har haft hästen desto troligare att man ser att den mår dåligt tror jag och man har även ett band till hästen som gör att man gör allt som står i ens makt för att göra den frisk igen. Välj inte häst bara utifrån hästen utan minst lika mycket utifrån ägaren, träningsmöjlighet, stall och hagar. Sen får man ju även som Medryttare se till att rida "hållbart" men det gör du säkert. Se till att lägga upp ett träningsprogram ihop med ägaren så ni anpassar träningen till varandra. Lycka till!
 
Sv: Hur hitta en passande, frisk medryttarhäst?

Hej!

Du kan också flytta till Stockholm, min stallkompis söker en sån medryttare :-).

Själv har jag fått inse att jag inte orkar mer än 4 dagar/vecka nu och har en underbar medryttare som hjälper till 3.

/Lavinia, som vet att där finns massor med hästägare som hellre har medryttare flera dagr/vecka än säljer hästen.
 
Sv: Hur hitta en passande, frisk medryttarhäst?

Hur har dina tidigare hästar ridits? Har de skrittats ut? Har de gått i stora hagar?

Jag har tittat mer och mer på det här med vilka som ha hästar som förblir friska. Jag hade för ett antal år sedan häst på inackorderingsstall i Stockholm/Drottningholm, där var det fullt av hästar som inte fungerade i längden trots att folk kom och masserade och lyste med lampor allt som oftast. De gick inte på bete, de skrittades inte ut.

I mitt grannstall nu i Skåna har inte en häst av de 10-tal som finns uppstallade där tagits bort av ridmässig orsak sedan jag vet inte när. De skrittas ut eftersom de flesta rider i ridhus en bit bort, de som har häst där vet att hästarna är ute dygnet runt ett par tre månader per år osv. Jag tror att det måste finnas ett samband.

Jag har själv köpt hästar som man inte ska köpa (en travare, ett antal fullblod, en fd ridskolehäst, en fd tävlinghäst på hög nivå samt två halvbodsföl). Jag har behandlat ett av fullbloden en gång, och travaren en gång. Mitt halvblodsto har aldrig varit hos veterinär överhuvudtaget. Hästana används till allt. Fälttävlan, jakter, teamchase, de lånas ut till vänner både att rida på och som sällskapshästar.

Titta på stallet och ägarnas/ryttarnas historik. Det sitter nog mer där än i den enskilda hästen.

/A
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
949
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 812
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 214
Senast: Svartkatt
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp