Hur hitta en bra klubb?

Ramona

Trådstartare
Jag ska skicka min mamma och min Jack Russell tik på kurs tänkte jag. Men jag har svårt att hitta en klubb som jag tycker passar. Visst, jag ahr en lista från eniro på klubbar i området där de bor (Karlstad), men det står ju inte vad de olika klubbarna har för policy eller hur kurserna är upplagda. Vissa klubbar har funktionärskrav om man går en kurs, vilket jag helst skulle vilja undvika för morsan. Hon går gärna kursen, men jag tror inte att hon vill vara funktionär.
Jag letar efter en klubb där kontaktövningar är viktigt och där roliga övningar och lydnad är viktigt. Inget för skarpt, men inte heller för mesigt.
Man vill ju veta vad de använder sej av för metoder och vilka typ av människor och hundar som tillhör en viss klubb, men det står ju ingenting på hemsidorna.
Min mamma är social och trevlig, men kanske liiiiite snobbig. Tiken är aktiv och lättlärd, inte ett dugg känslig och jag vill behålla henne just så. Hunden kan redan vardagslydnad, men jag vill att morsan ska gå så att hon får lite ideer. Det är meningen att farsan också ska med förstås.

Är det enbart genom rekommendationer man hittar en bra klubb eller hundskola? Hur får man i så fall tag på folk som kan ge rekommendationerna?
 
Sv: Hur hitta en bra klubb?

Ring och prata med klubbarna, hör er för..
 
Sv: Hur hitta en bra klubb?

Jo, jag har ju gjort det. Men de få jag pratat med tycker att de är bäst hela tiden.
Jag skulle vilja höra från utomstående vad som verkligen är bra och inte. Just nu känns det som att man köper grisen i säcken när man anmäler sej till en kurs.
 
Sv: Hur hitta en bra klubb?

åk dit och kolla! jag tycker att man märker ganska fort vad det är för stämning på klubben. prata med folk, fråga om de är nöjda, se om de är välkomnande. hör dig för här och på andra forum om de aktuella klubbarna. få klubbar kan ha en dålig stämning utan att det blir "känt".
 
Sv: Hur hitta en bra klubb?

åk dit och kolla! jag tycker att man märker ganska fort vad det är för stämning på klubben. prata med folk, fråga om de är nöjda, se om de är välkomnande. hör dig för här och på andra forum om de aktuella klubbarna. få klubbar kan ha en dålig stämning utan att det blir "känt".
Detta är nog det bästa rådet.
Har mailat till några klubbar i tänkbart område (man ska ju hinna/orka/ha råd att köra dit också) och haft lite frågor, några svar har jag inte fått. Antagligen pga att min hund inte är registerad...

Sökte på nätet och hittade privat tränare, ringde och hörde mig för. Det visade sig att de ska dra igång en liten kurs med få deltagare. Vi var välkomna utan reg.bevis...
Vill gå på hundkurs för att hunden och jag ska bli ett team, inte någon slags social tillställning för människor..
 
Sv: Hur hitta en bra klubb?

det SKA inte vara något problem bara för att man inte har en reggad hund! men jag har samma problem som du, "min" klubb är extremt rassnobbig och jag får slåss med armar och ben för att det ska hända något. detta trots att jag tävlar för dem och har anmält intresse för vidareutbildning.
 
Sv: Hur hitta en bra klubb?

Jag fick reda på att man kan tävla i lydnad bara, inget annat.

Men med tanke på min halvårsgamla rottiskilles nuvarande status...
så dröjer det innan vi är så långt :D
Han är ju väldigt smart och så, här är det nog mattes totala avsaknad av tävlingsinstinkt som spelar in.
 
Sv: Hur hitta en bra klubb?

*KL*
Finns det privata klubbar i Karlstad-området måntro?
Det jag hittar är Karlstads Brukshundsklubb (www.karlstadbk.se) samt de andra närliggande brukshundsklubbarna.

Jag letar efter en hundskola egentligen, inte en brukshundsklubb. Jag vill ha någonting som Kvibergs hundskola i Göteborg. (www.kvibergshundskola.se)
Finns det i Värmland över huvud taget? Eller är det bara brukshundsklubben som gäller?
Jag vill inte ha tvång på en massa grejer, mer än att de ska gå kursen och tycka att det är roligt. Inget krav på registreringsbevis, inget funktionärskrav etc.
 

Liknande trådar

F
Övr. Hund På min klubb har vi cirka 15 aktiva instruktörer. Ändå erbjuder vi inte mer än kanske en vardagslydnad grund/fortsättning per år. Ingen...
Svar
18
· Visningar
1 534
Senast: mackan
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 727
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 005
Senast: Disen
·
Övr. Hund Jag har utlovat en uppdatering om min hund, så här kommer den. Första gången jag såg henne var när jag bodde på en internatskola och...
2
Svar
21
· Visningar
1 991
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp