Hur har du din korsning försäkrad?

A

amanin

Då min andra liknande tråd inte verkar få mer svar gör jag en ny... Vad har du för försäkring på din korsning? Vad är det för raser? Är den registrerad med kända eller okända föräldrar?

Anledningen till att jag undrar är att jag ska försäkra en häst med okänd härstamning, och försäkringsbolagen har väldigt olika sätt att bedömma situationen. Agria måste veta vilka raser det är trots att föräldrarna på papperet är okända, annars hamnar hästen automatiskt i den dyraste gruppen (halvblod m.fl.). Medans Folksam bedömmer hästen som "annan blandras" efterssom föräldrarmna är okända och ger en årspremie som är ca 3500:- lägre. Är lite förvånad över att det skiljer såpass mycket...

Sv: Hur har du din korsning försäkrad?

Jag har en 4 årig som är korsning med halvblod och han står med okända föräldrar.
Vi har honom försäkrad i Agria,och visst är det lite dyrt.
Men vi har fått sånt stöd av Agria under min andra hästs "problem"
så vi har fortsatt att ha även honom där.

Hej.. jag har min lilla halvblod/knabstrup korsning försäkrad i folksam.. kostar ca 150 i månaden med autogiro.. förmånligast tycker jag då procenten utöver självrisken är på 10%..

Vår fjord/kallblodstravare är försäkrad som "övriga kallblod"

Immer

Min treåriga ICC (Irish cob/fbl/travare/nsv) är försäkrad i Agria, registrerad med kända föräldrar. Tror hans grupp heter "övriga korsningar" eller något liknande.
Hade en årspremie på 1937 kr förra året, har 5000 kr i livförsäkring, 60 000 vet. vård. Nu har jag inte kollat så noga vad han skulle kosta att försäkra på samma villkor i något annat bolag, de på Agria var bra att prata med och ersatte tom komplikationer efter hans kastrering så jag ser ingen anledning till att byta :) .

Hade min korsning försäkrad i Agria. Han var (är) 50%hbl, 22,5%fbl och 22,5%tinker. Han var billigare i försäkringen än mina halvblod. Kända föräldrar. (reggad med grå papper)

Senast ändrad:

Jag har min korsning welscob/okänd hos Agria under den mystiska "blandras rasgrupp 1" (vilket jag inte riktigt vet vad det är, jag tog över försäkringen när jag köpte honom) Årspremien är på 1940:- och basveterinärvår 60.000:- och liv 25.000:-

Hade min korsning försäkrad i Agria. Han var (är) 50%hbl, 22,5%fbl och 22,5%tinker. Han var billigare i försäkringen än mina halvblod. Kända föräldrar. (reggad med grå papper)

Ojdå, det ska ju vara 25% fbl och 25% tinker. Vet inte vad jag tänkte när jag skrev.:crazy:

Min korsning (möderne NF/Arab fäderne Irländare, ej tinker) är reggad med okänd härstamning (dock är den känd) och försäkrad i Folksam som övrig korsning. 450 i månaden för beloppet 50'000

Tack för alla svar!

Ringde Agria igen, för att se om jag fick annat förslag denna gången. Men nej, efterssom han är reggad med okända föräldrar hamnar han i den dyra gruppen. Detta skulle innebära ca 4000:- i årspremie med endast 10000:- i livbelopp.

I Folksam hamnar han dock som övrig blandras, med en årspremie på ca 2000:-. Då är det full vet. vård som även inkluderar vet.resor, receptbelagd medicin m.m.

Så folksam blir det! Skumt att det är så olika?

Tittade ordentligt på vårat nu och vi har 9 200:- i årspremie
med livsförsäkring på 50 000:- och basveterinärvår på 120 000:-.

Får tacka gudarna att jag inte betalar det där själv. :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: Piranesi
·
T
Hästvård Moderator, flytta gärna tråden om den hamnat fel. Tack!:) Jag ska troligen köpa min foderhäst, till en kostnad av 8000 kr. Hästen är...
Svar
6
· Visningar
3 057
Hästmänniskan Lite konstig undran kanske men, men. :) Mitt sto ska få föl om några veckor och hon är själv registrerad som arabkorsning i ARAB. I...
Svar
9
· Visningar
1 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka